امور زیربناییبورس اوراقراه و ساختمان

نرخ ارز بر بازار سرمایه اثرگذار است/سهامداران نباید با وقوع یک رویداد کوچک یا بحث‌های عمومی استراتژی خود را تغییر دهند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اثر گذاری نوسان نرخ ارز در بازار سرمایه گفت: نرخ ارز بر روی بازار سرمایه اثر گذار است و کسی نمی‌تواند تاثیر آن را در بازار انکار کند اما افق سرمایه گذاری بسیار مهم است. درخواست ما از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی این است که افق را در نظر بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  شاپور محمدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره شرایط بازار سرمایه با توجه به نوسانات نرخ ارز و تصمیمات مرتبط با تصویب CFT و FATF  و اثر گذاری مجموعه این عوامل بر روی ارزش سهام شرکت هایی با درآمد ارزی و ریالی اظهار داشت: شرکت‌های حاضر در بورس پتانسیل‌های مستعدی دارند و کشورمان دارای مزیت‌های نسبی واقعی است و این موضوعات تاثیر گذاری کوتاه مدت خواهند داشت.

همچنین بخوانید

وی درباره تاثیر رفتار هیجانی سهامداران حقیقی در بازار سرمایه گفت: مهم ترین موضوع مزیت نسبی شرکت‌ها و شفافیت و سودآوری آنها است و سودآوری انها به نحوی است که می‌توان جزییات آن را افشا کرد. معتقدم اثر بحث‌های مقطعی و کوتاه مدت در همان کوتاه مدت خواهد بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه باید افق بلند مدت فضای سرمایه گذاری تحلیل شود،‌ ادامه داد: فعالان بازار سرمایه جزییات شرکت‌ها و نحوه سودآوری آنها را می شناسند و ممکن است در این میان بحث های عمومی هم مطرح شود اما تمام موضوعات باید در قالب چارچوب های مالی تحلیل شود البته بعضا وزن این بحث‌های عمومی بسیار کم است.

محمدی درباره اثرگذاری نوسانات نرخ ارز در بازار سرمایه گفت: نرخ ارز بر روی بازار سرمایه اثر گذار است و کسی نمی‌تواند تاثیر آن را در بازار انکار کند اما افق سرمایه گذاری بسیار مهم است. درخواست ما از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی این است که افق را در نظر بگیرند.

وی افزود: موضوع مهم این است که افراد با تحلیل وارد بازار شوند. نباید با وقوع یک رویداد کوچک یا بحث‌های عمومی استراتژی خود را تغییر دهند. افق بلند مدت سرمایه گذاری در بازار سرمایه جذاب است و افراد باید با استراتژی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا ادامه کاهش نرخ ارز به نفع بازار سرمایه خواهد بود،‌ گفت: تغییر قیمت ارز باید در حدی که بر روی سودآوری شرکت‌ها اثر می‌گذارد، تحلیل شود. نباید نسبت به موضوع مقطعی واکنش نشان داد چرا که موضوعات مربوط به بازار سرمایه محدود به چند روز،‌ یک هفته یا یک ماه نیست بلکه بحث بازار سرمایه مدل‌های ارزش های گذاری هستند که باید ۴ الی ۵ سال عایدات را در خود بگنجانند بنابراین این نوسانات نرخ ارز اثر کوتاه مدت خواهد داشت و در بلند مدت تاثیری در روند بازار سرمایه نمی‌گذارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا