انرژی

درآمد ۱۲ میلیون تومانی با احداث نیروگاه در پشت‌بام

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: درآمد احداث نیروگاه‌های پشت‌بامی متفاوت است، اما به‌طور میانگین احداث یک نیروگاه در پشت بام منزل مسکونی، بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان در ماه درآمدزایی دارد.

سیدمحمد جواد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در حال حاضر استقبال بسیار خوبی از احداث نیروگاه‌های پشت بامی در منازل مسکونی می‌شود، اظهار کرد: سودآوری احداث نیروگاه پشت بامی، سالانه حدود ۲۲ تا ۲۵ درصد است.

وی با تاکید بر این مساله که ایجاد نیروگاه‌های پشت بامی سودی بیش‌تر از سود بانکی دارد، ابراز کرد: همین مساله موجب شده که این نیروگاه‌ها با استقبال بالای مردم مواجه شود. البته باید گفت که میزان درآمد این نوع نیروگاه در مناطق مختلف متفاوت است.

همچنین بخوانید

به گفته عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر قطعا در مناطق خوش‌تابش میزان درآمدزایی نسبت به مناطق شمالی کشور بیش‌تر است، اما در مجموع باید گفت که احداث این نوع نیروگاه به نفع مشترکان است.

وی درباره هزینه‌های احداث یک نیروگاه پشت بامی گفت: بسته به ظرفیت این هزینه متفاوت است، اما برای ظرفیت پنج کیلووات با ارز نیمایی حدود ۴۲ تا ۴۵ میلیون تومان هزینه ایجاد یک نیروگاه است.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته، درآمد سالانه یک نیروگاه پنج کیلوواتی، ۱۲ میلیون تومان بدون احتساب تورم است و این میزان ظرف چهار تا پنج سال بازگشت سرمایه دارد.

موسوی درباره تاثیر افزایش دو درصدی عوارض برق و تخصیص این مبلغ برای توسعه تجدیدپذیرها گفت: گرچه در هیات دولت این مساله مصوب شد، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که این مبالغ نمی‌تواند نیاز توسعه تجدیدپذیرها را برآورده کند.

وی تاکید کرد: برای توسعه تجدیدپذیرها لازم است تا بهای برق مصرفی افزایش یابد، چراکه اکنون به نسبت سایر کشورهای دنیا ایران یک کشور پرمصرف در حوزه برق است که علت این موضوع نیز قیمت پایین انرژی دانسته می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان این‌که اگر اصلاح قیمت صورت گیرد، میزان مصرف نیز متعادل می‌شود، ابراز کرد: علاوه بر این مساله باید در حوزه صادرات نیز گام‌هایی برداشته شود، چراکه توسعه صادرات به تجدید پذیرها علاوه بر درآمدزایی می‌تواند عاملی بر توسعه تجدیدپذیرها باشد.

به گفته موسوی باید مکانیزم‌هایی در نظر گرفته شود، به‌گونه‌ای که با افزایش قیمت خرید تضمینی برق و راهکارهای از این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها را در حوزه تجدیدپذیرها را توسعه داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا