بانکبانک و بیمه

در پنل همایش بانکداری شرکتی مطرح شد: تقاضاهای تخصصی مشتریان شرکتی با خدمات جداگانه ارائه ‌شود

 

آخرین برنامه همایش بانکداری شرکتی، پنلی با عنوان «چالش‌ها و راهکارهای تامین مالی شرکتی» بود. در این پنل، سید مصطفی رضوی، عضو هیات مدیره بورس، محمدرضا ساروخانی، عضو هیات مدیره و معاونت برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل بانک سینا، تینا باقری، متخصص و مشاور حوزه بانکداری شرکتی حضور داشتند و محمد ناطق، رییس کمیته اجرایی همایش به عنوان مدیر پنل حاضر بود.

در این پنل ابتدا محمدرضا ساروخانی درباره خدمات‌دهی به مشتریان در بانک‌ها گفت: «یکی از بالاترین طبقات مشتریان در بانک‌ها در حوزه مشتریان شرکتی است، چراکه ارائه خدمات به این نوع مشتریان دارای ویژگی‌های خاصی است و تقاضاهای آنها منحصر به فرد است. اساس بانکداری شرکتی  در جداکردن بانکداری سنتی با بانکداری شرکتی است. در داخل یک شعبه همه افراد نمی‌توانند یک تخصص داشته باشند، وقتی تقاضاها به سمت تخصصی شدن می‌رود افرادی که اطلاعات عمومی دارند، قادر به پاسخگویی نیستند، به همین دلیل این مشتریان از بقیه جدا شده‌اند و در بخش جداگانه‌ای به آنها خدمات ارائه می‌شود.»

ساروخانی گفت: «پیش‌درآمد اینکه بتوانیم برای تامین مالی شرکت‌ها راه‌حلی پیدا کنیم این است که بانکداری شرکتی را بشناسیم و آن را در بانک‌ها راه‌اندازی کنیم. در آن شرایط می‌توانیم تامین مالی شرکتی را به سهولت تشخیص دهیم.»

رضوی در پاسخ به اینکه بانک‌ها چگونه می‌توانند از ابزارهای تامین مالی که بورس در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد، استفاده کنند، گفت: «ابزارهای مختلفی در بازار سرمایه برای توسعه بلندمدت شرکت‌ها وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند. ولی باید مقدماتی برای ورود به بازار سرمایه فراهم شود. در نظام فعلی، بانکداری شرکتی نیاز به زیرساخت‌هایی مانند اعتبارسنجی مشتریان دارد که اگر این مقدمات تامین نشود شرکت‌ها نمی‌توانند به منابع مالی مختلف دسترسی پیدا کنند. در حالی که ظرف چند سال اخیر با پیشرفت ابزارهای مالی مانند اوراق صکوک، مشارکت و اجاره می‌توان زمینه‌ای برای دسترسی شرکت‌ها به تامین مالی فراهم کرد.»

در ادامه باقری درباره اینکه بانکداری شرکتی چقدر توانسته جایگاه خودش را در ایران پیدا کند، گفت: «اولین مشکلی که در پیاده‌سازی بانکداری شرکتی در بانک‌های ایرانی داشته‌ایم، این است که در حوزه تامین مالی هر مشتری که به بانکداری شرکتی انتقال پیدا می‌کند انتظار دارد که حد اعتباری‌اش افزایش پیدا کند. بانکداری شرکتی نیز با این نگاه با مشتری ارتباط برقرار می‌کند که به عنوان مشتری ویژه خدمات مثبتی برای او ارائه داده است. اما در بیشتر مواقع این اتفاق نمی‌افتد.»

او توضیح داد: «در حال حاضر از فضایی حرف می‌زنیم که مشتری، بانک را خوب می‌شناسد ولی کارمندان در بانک، مشتری را خوب نمی‌شناسند. در حوزه‌های تخصصی، به بانک‌ها به خوبی آموزش داده نشده است. از این‌رو در یکی از بانک‌ها آموزشی را در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ارائه دادیم تا کارمندان بتوانند سازوکار فعالیت در آن صنعت را برای مشتری توضیح دهند.»

 

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا