بورسبورس اوراق

بازار سرمایه، بازوی اصلی حل مشکلات دولت

خدارحمی بر این باور است که کاهش ریسک های سیستماتیک و ابهامات، باعث شده تا شاهد دور جدیدی از رونق در بازار سرمایه باشیم. همچنین وی معتقد است بازار سرمایه هم اکنون یکی از جذاب ترین بازارهای سرمایه گذاری در کشور است که گوی رقابت را از دیگر بازار ها ربوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه سپهر صادرات در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان مطالب فوق، گفت: در دو هفته اخیر جو عمومی بورس تهران درگیر ابهاماتی بود که از اطراف به این بازار تزریق میشد. با توجه به اینکه از نگاه سهامداران ابهامات همواره به عنوان ریسک مطرح است، این موضوع باعث شد تا شاهد تشدید فضای احتیاطی در معاملات باشیم.

وی در ادامه توضیح داد: موضوعاتی از قبیل تسهیل روند سیاست های ارزی بانک ها، برنامه افزایش سرمایه این شرکت ها ، قیمت گذاری های صادراتی و تعیین سیاست های شبکه ارزی نیما از جمله مواردی بود که ابهام در روند بازار سرمایه را افزایش داده بود.

خدارحمی در ادامه با اشاره به مکانیسم معاملات بازیگران حقوقی طی این مدت ، بیان کرد: حقوقی ها همواره در معاملات بورس نمی توانند نقش حریدار داشته باشند. با این حال این گروه همواره مراعات لازم را در خرید و فروش دارند.

وی افزود: در یک دوره بازیگران بزرگ اقدام به جمع آوری بسیاری از صفوف عرضه شده در بازار کردند و در نقش حمایت کننده به خوبی حضور داشتند. با این حال مشکلات به وجود آمده در روند بورس، مصادف با نیاز این گروه به فروش بسیاری از سهام شد؛ در نتیجه در بعضی روزها فروش آن ها مزید بر علت افت شاخص کل شد.

گذر بورس از مسیر ریسک

مدیرعامل گروه سپهر صادرات در بخش دیگری از اظهاراتش به عبور بورس از سایه ابهامات اشاره کرد و گفت: طی چند روز اخیر تحرکات بانک مرکزی در خصوص مسائل ارزی به نفع بازار سرمایه بوده است.

وی افزود: موضوعاتی از قبیل کنترل سفته بازی در بازار ارز، تبیین قوانین جدید در خصوص چک های تضمینی باعث می شود که سرمایه گذاران به دنبال بازاری شفاف برای سرمایه گذاری باشند.

خدارحمی در ادامه این عوامل را دلیل ورود نقدینگی های جدید به بورس دانست و گفت: پیش تر، افراد می توانستند در بازارهای رقیب بدون پذیرش هرگونه ریسک سود های چندبرابر بیش تر از بازارهای سرمایه کسب کنند و این موضوع بیشترین ضربه را به اقتصاد وارد می کرد. با این وجود در شرایط کنونی به نظر می رسد یک بازار شفاف با سود های جذاب مدنظر سرمایه گذاران است که بازار سرمایه بهترین گزینه است.

بورس، هدف جدی سرمایه گذاران

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه فرهنگ سرمایه گذاری در ایران مسیر رشد را طی می کند. بسیاری از مردم به دنبال یک بازار نقد شونده و شفاف هستند تا بتوانند با آرامش خاطر در آن سرمایه گذاری کرده و نگاه بلند مدت و میان مدت به آن داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در قسمتی دیگر از این گفتگو به ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس و اثر آن در بازار اشاره کرد و گفت: در طی سال های اخیر یکی از معایب بزرگ در نگارش بودجه مربوط به عدم توجه لازم به بازار سرمایه بود. با توجه به ابعاد اقتصاد کشور، بازار سرمایه جایگاه چندان بزرگی در بودجه نداشت.

وی افزود: با توجه به حمایتی که این مدت دولتمردان از بورس داشته اند، این امیدواری وجود دارد سهم بازار سرمایه دربودجه ۹۸ بیش از قبل باشد. بازار سرمایه باید حجم مسئولیت بیشتری را در اقتصاد به عهده داشته باشد تا بتواند به عنوان یک بازوی اصلی  راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

خدارحمی همچنین بیان کرد: کماکان نرخ ارز در کشور به گونه ایست که انتظار اثرگذاری آن فعالیت شرکت ها وجود دارد. با توجه به ارزندگی که در قیمت بسیاری از شرکت ها به وجود آمده است این انتشار وجود دارد شاهد تغییر فضای ذهنی سهامداران باشیم.

وی در پایان بیان کرد: به طور کلی شواهد حاکی از تدوام رونق در بورس است. یعنی عوامل اثر گذار به گونه ای هستند که انتظار رونق در بازار سهام وجود دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا