امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دفتر خاک کشاورزی در وزارت جهاد راه‌اندازی می‌شود

معاون وزیر جهاد گفت: دفتر خاک کشاورزی با هدف پیگیری مسائل خاک، در معاونت آب و خاک راه‌اندازی می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی مراد اکبری در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار داشت: در حال حاضر، لایحه حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به زودی نهایی و تقدیم دولت می شود.

وی اضافه کرد: در این لایحه، به مباحثی از جمله جلوگیری از تخریب، آلودگی و اصلاح خاک و نیز بهره برداری بهینه و مدیریت خاک پرداخته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده که سالانه در سطح ۵۰۰ هزار هکتار توان حاصل‌خیزی خاک اراضی کشور را بهبود دهد.

اکبری ادامه داد: در حال حاضر، میزان مواد آلی موجود در ۶۰ درصد خاک کشاورزی کشور، زیر یک درصد است که باید برای افزایش مواد آلی خاک تلاش کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور در چرخه تولید قرار دارد که رصد، پایش و اصلاح آن از نظر شوری، آلودگی و مواردی از این دست ضروری است.

وی افزود: از این میزان اراضی، بیش از ۶ میلیون هکتار، مستعد توسعه سامانه های نوین آبیاری هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: طرح پایش خاک در تمام نقاط کشور انجام شده که باید هر ۳ تا ۵ سال اجرا شود؛ ضمن اینکه طرح شورزدایی خاک، با همکاری کشور هلند در کرمان آغاز شده است.

اکبری ادامه داد: با توجه به عضویت ایران در مجمع جهانی خاک، پیشنهاداتی به این مجمع به منظور تشکیل بانک داده های توان ملی و تجهیزات در مورد خاک و ارتقای دانش و توانایی لازم در سطح منطقه ای، داده ایم.

وی اضافه کرد: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، دفتر خاک کشاورزی با هدف پیگیری مسائل خاک در معاونت آب و خاک راه اندازی می شود.

این خبر تکمیل می‌شود…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا