صنعت، معدن، تجارت

تشکیل دادسرای ویژه جرایم مالیاتی در تهران

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: به زودی دادسرای ویژه جرایم مالیاتی در تهران تشکیل خواهد شد تا جرایم مالیاتی به صورت متمرکز، در یک محل خاص بررسی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان امور مالیاتی، سیدکامل تقوی نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اهمیت توجه به موضوعات اجتماعی در کنار موضوعات اقتصادی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور طی سال های اخیر، رویکرد تعامل با مودیان و مودی مداری را سرلوحه کار خود قرارداده و ضمن توسعه دانش فنی و تجهیز نظام مالیاتی به فناوری های اطلاعاتی، زمینه برخورداری مودیان از تسهیلات و تمهیدات جدید نظام مالیاتی به ویژه خدمات الکترونیکی را فراهم ساخته است.

وی بزرگترین سرمایه نظام مالیاتی را اعتماد مردم و مشارکت ایشان در تامین هزینه های کشور دانست و ادامه داد: اعتمادآفرینی و تعامل حداکثری با مودیان جزو اولویت های اساسی سازمان به شمار می رود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مردم همواره درخصوص مسائل مالی و اقتصادی خود حساسیت بیشتری دارند و با توجه به اینکه مالیات با معیشت و زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد، طبیعتا از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین مردم باید نسبت به موضوع مالیات و اهمیت آن در تامین هزینه های کشور و توزیع درآمد در جامعه آگاه شوند و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت همراهی کنند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های نظام در خصوص عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکا به درآمدهای مالیاتی، عنوان کرد: در سال های اخیر نظام مالیاتی شاهد تحولات بسیاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده که این تحولات، منشاء اساسی افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است.

تقوی نژاد تاکیدکرد: ما امروز بزرگ ترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار داریم که دارای بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی است که هر لحظه به آن افزوده می شود. این اطلاعات ابزار سازمان برای جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی است.

وی در خصوص سایر ابزارهای قانونی که با اصلاح قانون مالیات های مستقیم در اختیار نظام مالیاتی قرار گرفته است، گفت: با ماده های ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم وظیفه ای برای سازمان امور مالیاتی ایجاد شده، از این بابت که باید کلیه اطلاعات هویتی، مکانی، مالی، معاملاتی و بانکی افراد را در اختیار بگیریم که در این رابطه ۴۰ سازمان و وزارتخانه شناسایی شده اند، فهرست آنها تهیه شده و اقلام اطلاعاتی مورد نیاز ما را در اختیار قرار می دهند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بهبود قوانین مالیاتی پس از اصلاحیه سال ۱۳۹۴، عنوان کرد: در این قانون نگرش جدیدی از جمله حذف مالیات علی الراس مطرح شده که بتوانیم هم رضایت مردم را جلب کنیم و هم مالیات حقه را وصول کنیم.

تقوی نژاد با تاکید بر اینکه ما باید مردم را نسبت به حقوقشان آگاه کنیم، عنوان کرد: مالیات هم بیت المال است و هم حق الناس. ما حق نداریم برای حفظ بیت المال به حقوق مردم تعدی کنیم. باید برای تحقق عدالت تلاش کنیم که حقوق مردم کاملا رعایت شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین با اشاره به درخواست سازمان از رئیس قوه قضائیه به منظور تشکیل دادسرای ویژه جرایم مالیاتی در تهران و موافقت وی، گفت: این دادسرا به زودی در تهران تشکیل خواهد شد تا جرایم مالیاتی به صورت متمرکز در یک محل خاص بررسی شود و در ادامه پس از بررسی آثار و نتایج، این اقدام به سایر استان ها تسری می یابد.

وی خاطرنشان کرد: همه اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای برقراری عدالت مالیاتی، افزایش رضایت مردم و مبارزه با فرار مالیاتی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا