انرژی

قیمت هر کیلووات ساعت برق چقدر است؟

بر اساس محاسبات انجامی توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر متوسط قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی کشور پس از حذف یارانه‌های سوخت و احتساب هزینه‌های زیست محیطی برابر با ۷۲۰۹ ریال است. از این میزان ۱۵۶۹ ریال هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه، بهره‌برداری و نگه‌داری و ۴۴۳۱۷ ریال هزینه‌های سوخت و ۱۱۲۳ریال هزینه‌های زیست محیطی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منظور از قیمت اقتصادی برق، احتساب کلیه هزینه‌هایی است که به احتساب کشور برای تولید یک کیلووات ساعت تحمیل می‌شود. این شامل هزینه‌های خارجی و یارانه‌ای است که دولت باید بابت تولید برق پرداخت کند. در این راستا آرش رئیسی – کارشناس اقتصاد انرژی – معتقد است که اجزای تشکیل‌دهنده هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌ها شامل هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه و تعمیرات و نگه‌داری، هزینه‌های سوخت مصرفی و هزینه‌های آلودگی محیط زیست است.

بر اساس گفته‌های وی، در این محاسبات توجه به این نکته که سوخت مصرفی نیروگاه‌های برق در کشور همانند سایر بخش‌های استفاده کننده از انرژی، از یارانه زیادی برخوردار است، اهمیت دارد. چراکه در سال گذشته برای تولید برق در کشور، ۱۳ میلیارد دلار یارانه پرداخت شده که در حدود ۸ و نیم میلیارد دلار آن مربوط به گاز طبیعی است.

همچنین بخوانید

هم‌چنین بر اساس محاسبات صورت گرفته در شرکت برق حرارتی، مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی در ایران در سال گذشته، سه نوع سوخت گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت بوده که به ترتیب ۷۰ میلیارد متر مکعب، ۵ میلیارد لیتر و ۴ میلیارد لیتر رصد شده است. علاوه بر این باید گفت که تولید سالانه برق در نیروگاه‌های حرارتی معادل ۲۸۸ میلیارد ساعت است.

اما درباره قیمت سوخت برای تولید هر کیلووات ساعت برق نیز باید گفت که سناریوهای مختلف محاسبه گاز طبیعی وجود دارد و به‌طور کلی در مجموع ۴۳۱ تومان قیمت سوخت برای تولید هر کیلو وات ساعت برق در سال گذشته بوده است.

هم‌چنین در ایران میانگین قیمت برق ۶۰ تومان معادل ۲ سنت به ازای هرکیلووات ساعت انرژی است؛ به‌همین دلیل بسیاری معتقدند که افزایش تعرفه‌های برق می‌تواند موجب مدیریت مصرف شود. در همین راستا نیز چندی پیش موضوع افزایش تعرفه برق از سوی وزارت نیرو به مجلس پیشنهاد شد و در حال حاضر نیز این مساله در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال نقد و بررسی است تا بر اساس گفته‌های سخنگوی صنعت برق، پرمصرف‌ها از ترس میزان جریمه مجبور به اعمال مدیریت مصرف برق شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا