بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

عبده تبریزی: چالش اصلی بانک‌ها نظارت دقیق مشتریان بزرگ در بخش بانکداری شرکتی است

اولین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی بانکداری شرکتی با رویکرد تامین مالی شرکتی روز دوشنبه ۱۲ آذر با حضور مدیران ارشد و تصمیم‌گیران مالی، هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

از سخنرانان این همایش حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی سازمان بورس و اوراق بهادار بود که درباره موقعیت امروز بانکداری شرکتی در ایران سخن گفت.

وجه غالب بانکداری شرکتی از نظر عبده تبریزی این بود که صنوف، موسسات کوچک و شرکت‌های بزرگ که برای ما اهمیت بیشتری دارد، در بانکداری تجاری وجود داشته باشند و آنها را لحظه به لحظه دنبال کنیم. او در این ‌باره گفت: «در بانکداری شرکتی باید به دنبال این باشیم که به مشتری‌های بزرگ خدمات خاصی بدهیم. تامین مالی، مدیریت نقدینگی، خدمات تجاری، معاملاتی، ارز و خدمات مشاوره حقوقی از جمله خدماتی است که می‌توانیم ارائه دهیم.»

او در ادامه گفت: «از ویژگی‌های بانکداری شرکتی شناخت نهادهای قانونی مرتبط با بانک‌ها، شناخت استانداردهای احتیاطی مربوط به سازمان، ضرورت تصمیم‌گیری سریع، نظام قیمت‌گذاری رقابتی، قدرت قراردادی و تحلیلی برای بانک، توان نظارت دائمی و ادامه کار تا پایان مناسبات با مشتری، رویکرد سندیکایی و کنسرسیومی و رویکرد معاملاتی است.»

عبده تبریزی در زمینه تامین مالی به تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت اشاره کرد و افزود: «در ایران به دلیل تورمی که وجود دارد، کمتر با حوزه تسهیلات بلند مدت درگیر هستیم. آن مواردی که مشخصاً در بانکداری ایران دیده نمی‌شود، در حوزه تامین مالی برای تصاحب سایر شرکت‌ها و تامین مالی پروژه‌ها است و می‌توان در این حوزه‌ها کار کرد.»

عضو شورای عالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش گفت: «بهترین ساختار قابل تصور برای بانکداری شرکتی، این است که علاوه بر حضور مشتریان بزرگ در این ساختار، بقیه مشتریان تجاری هم در ساختار بانکداری تجاری یا بانکداری خرده فروشی قرار بگیرند و به آنها پاسخ داده شود.»

او چالش اصلی امروز بانک‌ها را نظارت دقیق و تعقیب لحظه‌ای مشتریان بزرگ بخش بانکداری شرکتی دانست و گفت: «این نظارت، مدیریت و حکمرانی متفاوتی را می‌طلبد.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا