بورسبورس اوراق

بازار سرمایه آماده برای تامین مالی/ شرکت اطلاع رسانی نهاد فرهنگ ساز بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اشتغال و افزایش صادرات از فاکتور های مهم رشد اقتصادی کشور است، عنوان کرد: بازار سرمایه با تسهیل دسترسی بخش مولد اقتصاد به منابع مالی هزینه های تامین مالی را کاهش می دهد و نتیجه آن افزایش اشتغال و حجم صادرات است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه همایش بانکداری شرکتی به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت ها آمادگی کامل دارد. در نیمه نخست سال جاری، ۴۵۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی شده است. در سال گذشته هم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه میزان تامین مالی ذکر شده تنها از طریق انتشار اوراق است و اگر افزایش سرمایه ها محاسبه شود به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان می رسد، افزود: علاوه بر تامین مالی شرکت های خصوصی طبق قانون بودجه، ۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای دولت از طریق بازار سرمایه پیش بینی شده و سازمان بورس همواره تلاش می کند تا ابزارهای متنوعی را در این زمینه به کار گیرد و روند تامین مالی را تسهیل کند.

بورس کالا، نهادی با کارویژه تامین مالی

دکتر محمدی با اشاره به نقش بورس کالا در تامین مالی گفت: بورس کالا از طریق فروش کالا و پیش فروش اوراق کالایی می تواند در تامین مالی نقشی اساسی داشته باشد. اوراق کوتاه مدت مبتنی بر کالا نیاز به ضمانت و اتکای به نظام پولی کشور را کاهش می دهد و امیدواریم که شرکت های تولیدی بتوانند از این امکان برای تامین مالی خود استفاده کنند.

ابزارهای مالی جدید در راه بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس به راه اندازی ابزارهای جدید مالی اشاره کرد و افزود: اختیار خرید و فروش مهمترین ابزاری بود که سال گذتشه عملیاتی شد. قرارداد آتی سبد سهام تا یک ماه آینده عملیاتی می شود. فروش استقراضی نیز تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. در عین حال، ابزارهای مالی اسلامی جدید مانند اوراق وکالت، اوراق جعاله، اوراق مرابحه و اوراق اجاره سهام وارد بازار شده اند. تنوع این ابزارها نسبت به سایر کشورهای اسلامی بسیار بالا و کاملا شرعی است.

دکتر محمدی از آمادگی بازار سرمایه برای راه اندازی بورس ارز خبر داد و گفت: زمان بندی و جزییات راه اندازی این بازار وابسته به تصمیم بانک مرکزی است، اما در ارکان بازار سرمایه آمادگی راه اندازی این بازار از مدت ها قبل وجود داشته و بازار سرمایه آماده راه اندازی قراردادهای آتی ارز است، اما بانک مرکزی تصمیم نهایی درباره عملیاتی شدن این بازار را خواهد گرفت.

ارتقا در آیسکو، مهمترین رویداد بین المللی بازار سرمایه

دبیر شورایعالی بورس به تلاش های بین المللی این سازمان اشاره کرد و گفت: طی دوسال اخیر تلاش شد تا عضویت پیوسته ما در آیسکو به عضویت عادی تبدیل شود و اکنون با این ارتقا ایران دارای حق رای شد. از این پس بورس های ایران می توانند عضو نهادها و فدراسیون جهانی بورس ها باشند. همچنین مسیر جذب سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه هموار شد.

دکتر محمدی ادامه داد: امروز استاندارهای بازار سرمایه ایران با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد و این موضوع توسط آیسکو تایید شده است. این تایید پیامی برای سرمایه گذاران خارجی دارد که بازار سرمایه ایران از سرمایه گذاران حمایت می کند. ارتقای عضویت ما این پیام را به دنیا می دهد که استانداردها از لحاظ سیستم معاملات، حمایت از حقوق سهام داران در هیات داوری، قوانین و مقررات مترقی و تخصصی و تنوع ابزارها در سطح پیشرفته ای قرار دارد. البته باید تلاش کنیم در عرصه های بین المللی نقش پررنگ تری داشته باشیم.

دبیر شورایعالی بورس ادامه داد: شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در کانون شرکت های سپرده گذاری مرکزی جایگاه بهتری پیدا کرده است و این دو رویداد مهم بازار سرمایه در عرصه بین المللی است.

فرهنگ سازی مستمر، ضرورت بازار سرمایه

رییس سازمان بورس با بیان اینکه اکنون حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کد سهام داری در کشور ثبت شده، گفت: ما از نظر تعداد سهام داران در رده مناسبی هستیم. همه ارکان بازار سرمایه نیز تلاش می کنند تا سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری رواج داشته باشد تا ریسک های بازار سرمایه کنترل شود. افرادی که به مدیریت ریسک توجه بیشتری دارند، می توانند در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند.

دبیر شورایعالی بورس با تاکید بر اینکه یکی از بحث های مهم بازار سرمایه موضوع فرهنگ سازی است، افزود: طی دو سال گذشته شرکت اطلاع رسانی در مسیر فرهنگ سازی اقدامات بسیاری انجام داد. نمایشگاه های تخصصی، همایش های مختلف و همچنین جشنواره بورس و رسانه همگی اقداماتی است که برای فرهنگ سازی بیشتر انجام می گیرد. از گیمیفیکیشن تا لیگ ستارگان بورس و اکنون نیز برگزاری رقابت الگوریتمی در مسیر فرهنگ سازی حرکت می کنند.

وی ادامه داد: داد و ستد در بازار سرمایه با ایما و اشاره شروع شد و به معاملات کاغذی رسید و اکنون الکترونیکی شده است. زمانی که معاملات آنلاین در بازارهای جهانی راه اندازی شد، افراد به این فکر کردند که به جای اینکه معاملات با توان انسانی به پیش رود، الگوریتم ها معاملات را انجام دهند. بنابراین در جهان تلاش می شود تا معاملات الگوریتمی حاکم شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد، بخش عمده ای از معاملات بازارهای دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: با این روش نقش شایعات در بازار سرمایه کم رنگ تر و از دستکاری ها جلوگیری می شود. از این حیث ترویج معاملات الگوریتمی و ترویج معاملات پربسامد می تواند در کارایی بازار سرمایه نقش اساسی داشته باشد.

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه سازمان بورس خود را موظف به فرهنگ سازی می داند ابراز امیدواری کرد: با افزایش کدهای سهام داری از طریق سهام عدالت، توسعه صندوق های سرمایه گذاری مشترک و همچنین فرهنگ سازی هایی که سازمان بورس انجام می دهد شاهد افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه باشیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا