بورسبورس اوراق

برنامه‌های توسعه‌ای بازار در دوازدهمین سالروز تاسیس بورس تهران

علی صحرائی در آستانه دوازدهمین سالروز تاسیس بورس اوراق بهادار تهران برنامه‌های توسعه‌ای بازار را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بورس اوراق بهادار، مدیر عامل بورس تهران در پیامی دوازدهمین سالروز تاسیس بورس را تبریک گفت و تاکید کرد: براساس برنامه مصوب هیات مدیره تلاش می‌شود با بستر‌سازی و تجهیز سرمایه‌های خرد و کلان، منابع را به سمت بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی و دولت سوق داده تا ضمن بهره‌برداری از ویژگی سپر تورمی ابزارهای مالی، زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور بیش از پیش فراهم شود.

متن پیام علی صحرائی به مناسبت دوازدهمین سالروز تاسیس بورس تهران به این شرح است:

بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان یک نهاد ملی در بازار سرمایه در پانزدهم آذر ۱۳۸۵ تأسیس شد. بورس تهران در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با ساماندهی، حفظ و توسعه بازاری شفاف، منصفانه و کارا از طریق انتشار به موقع اطلاعات و برقراری فرصت‌های برابر برای دسترسی به سامانه‌های معاملاتی، بازاری پویا و نقدشونده را فراهم آورده است.

بورس تهران با ۱۲ سال تلاش مستمر و به پشتوانه نیم قرن تجربه بورس در ایران، گام‌های بلندی برای تعالی اقتصاد ایران برداشته و یکی از متنوع‌ترین و در دسترس‌ترین بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاران با نگرش‌های مختلف ریسک و بازده است. به یمن دوازدهمین سالروز تشکیل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، برنامه‌های توسعه مد نظر برای آینده بورس را با فعالان بازار در میان می‌گذارم.

اولویت اصلی بورس تهران، افزایش تامین مالی است. بر این اساس تلاش می‌کنیم سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های بخش خصوصی و دولت از طریق تسهیل و تسریع فرایند تامین مالی و بازنگری در برخی از دستورالعمل‌ها و رویه‌ها ارتقا یابد. از سوی دیگر بر این باوریم که فراهم آوردن بستری مناسب برای هدایت و جذب نقدینگی با تنوع در ابزارهای معاملاتی بازارهای سهام، بدهی، اختیار معامله و آتی، به افزایش عمق بازار و تامین مالی کمک شایانی خواهد کرد. همچنین بازنگری مستمر ریزساختارها در راستای افزایش نقدشوندگی نقش موثری را ایفا می‌کند.

با گسترش خدمات در تالارهای منطقه‌ای و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، تامین زیر ساخت و تسهیل امکان ورود به بازار به‌صورت غیر مستقیم، گام‌های اساسی در جهت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و تشویق شرکت‌ها برای پذیرش در بورس برداشته خواهد شد. به این ترتیب بورس تهران قصد دارد با افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در سراسر ایران با دورنمایی روشن و توسعه‌ای پایدار، به اولویت اول سرمایه‌گذاران تبدیل شود.

بر این باوریم که سه محور بهبود مستمر و توانمند‌سازی بورس در راستای تقویت وظایف نظارتی به ویژه در بخش ناشران، رسیدگی بیش‌تر به وظایف کارگزاران و نظارت بر معاملات، منجر به افزایش اثربخشی و کارایی فرآیندهای نظارتی خواهد شد. ضمن اینکه اعتقاد داریم باید با اجرای دقیق اصول حاکمیت شرکتی و ترویج اصول اخلاق حرفه‌ای، به ترسیم بازاری پیشرو و اثر گذار در عرصه اقتصاد ایران یاری رسانیم.

جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌آید. بر همین مبنا از ظرفیت تفاهم‌نامه با بورس‌های بین‌المللی و عضویت در نهادهای جهانی بهره برداری خواهد شد.

ارتقای سامانه‌ معاملات باهدف افزایش توان پذیرش و عرضه ابزارهای متنوع و مدرن نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهم توسعه‌ای بورس تهران است.

در پایان، فرا رسیدن سالروز تاسیس بورس تهران را به یکایک همکارانم و فعالان بازار سرمایه تبریک عرض کرده و از زحمات هیات مدیره، مدیران عامل در ادوار مختلف و کارکنان شرکت بورس تشکر می‌کنم. ایمان دارم با پشتوانه نیروی متخصص و خدوم بورس تهران و همدلی ارکان بازار و بهره‌گیری از تجربیات جهانی و بومی‌سازی آن، برنامه‌ها و اهداف ترسیمی به بهترین نحو ممکن محقق شود. بورس اوراق بهادار تهران از طریق توسعه و تعمیق بازار سرمایه، در مسیر اعتلای اقتصاد کشور با چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ گام‌های استواری برخواهد داشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا