انرژی

آخرین آمار پرداخت تسهیلات ارزی

پرداخت حدود ۱۶ میلیارد دلار از مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار درخواست پذیرفته شده از سوی صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات ارزی یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی امروز بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آخرین گزارش از عملکرد صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات ارزی نشان می‌دهد که مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرش شده توسط صندوق (اعلام وصول شده) تا پایان شهریور امسال حدود ۴۰ میلیارد ۳۹۵  میلیون دلار بوده است که از این رقم  حدود ۳۷ میلیارد و  ۷۴۷ میلیون دلار به مرحله تخصیص رسیده و به عبارتی بانک مرکزی نامه مسدودی آن را صادر کرده است.

از مجموع تسهیلات ارزی که مسدود شده حدود ۲۲ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار به طرح های بخش خصوصی، ۹۴ میلیون دلار برای طرح های بخش تعاونی و ۱۵ میلیارد ۴۴ میلیون دلار به طرح های بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیر دولتی و تا ۵۶۹ میلیون دلار در سایر موارد تخصیص یافته است.

همچنین بخوانید

از کل مبلغ مسدود شده یعنی از  ۳۷ میلیارد و ۷۴۷ میلیون دلار که برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی است حدود ۱۶ میلیارد و  ۸۶۰ میلیون دلار با همکاری بانک‌های عامل و بانک مرکزی به مرحله پرداخت قطعی به متقاضیان رسیده است.

زمان‌بندی ثبت‌نام کارت سوخت المثنی بر اساس شماره تلفن همراه لغو شد

دیگر خبر مهم امروز در حوزه اقتصادی تغییر در نحوه زمان‌بندی ثبت‌نام کارت سوخت المثنی بر اساس شماره تلفن همراه بود. زمان‌بندی ثبت‌نام کارت سوخت المثنی بر اساس شماره تلفن همراه که توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین شده بود، طبق اطلاعیه جدید این شرکت لغو و اعلام شد مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت میتوانند بدون در نظر گرفتن زمان‌بندی قبلی که بر اساس آخرین رقم سمت راست شماره تلفن همراه اعلام شده بود، نسبت به ثبتنام اقدام کنند.

ثبت‌نام کارت سوخت المثنی برای مالکان خودرو یا موتور سیکلتی که فاقد کارت سوخت هستند، از شنبه هفته گذشته آغاز شد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود که متقاضیان باید بر اساس رقم راست شماره تلفن همراه خود برای ثبت نام به طرقی که از سوی این شرکت معرفی شده  بود، اقدام کنند که این تصمیم طبق آخرین اطلاعیه این شرکت لغو شده است.

‌داستان لبنیاتی‌های گران‌فروش و جرائم ناچیز!

لبنیاتی‌ها بازهم حاشیه‌ساز شدند و در همین راستا یکی از اخبار مهم امروز اقتصادی ایسنا به این موضوع اختصاص یافت. این گزارش می‌گوید وضعیت به‌گونه‌ای است که صنایع لبنی قیمت محصولات‌شان را حدود ۶۰ درصد گران‌تر از پارسال می‌فروشند و وقتی هم جریمه می‌شوند می‌گویند:” مهم نیست، ادامه می‌دهیم! “

البته نگاهی به میزان افزایش قیمت در این صنعت نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر تخلف مرتکب شده‌اند، چرا که بر اساس جدیدترین گزارش رسمی بانک مرکزی، محصولات لبنیات در هفته منتهی به نهم آذر ماه امسال ۵۸ درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و این میزان برای برخی از محصولات مانند ماست پاستوریزه به ۷۵.۱ درصد هم می‌رسد.

بودجه فردا به مجلس می‌رود

بحث بودجه نیز این روزها در سرتیتر خبرهای رسانه‌های مختلف است که در نهایت به گفته رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه فردا بودجه از دولت به مجلس می‌رود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: صبح فردا (۱۵ آذر) بودجه را به مجلس ارسال خواهیم کرد، هرچند نمایندگان محترم برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تا ده روز آینده تعطیل خواهند بود و مجلس جلسه علنی ندارد، اما دولت طبق آیین نامه داخلی با تلاش فراوان و حتی جلسات فوق‌العاده چه در دولت و چه در سازمان برنامه و بودجه لایحه را در ۱۴ جلد ارسال می کنیم.

محمد باقر نوبخت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: در بودجه سال ۹۸ قیمت پایه ارز ۵۸۰۰ تومان نیست، آنچه برای نرخ تسعیر در نظر گرفته شد با ارز ۴۲۰۰ تومان است. اگر ارز دیگری باقی بماند که چون عمده ارزی که سهم دولت است در همین حدود است، بقیه را بانک مرکزی برای تنظیم بازار نیما بخواهد مداخله کند، با همان نرخ ارز نیما خواهد بود؛ البته مقدار این تفاوت چند میلیارد دلار بیش‌تر نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا