امور زیربناییراه و ساختمان

۹۰ درصد روستاییان به راه آسفالته دسترسی دارند

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: ۹۰ درصد جمعیت ساکن در روستاهای کشور از راه ٖآسفالته برخوردار هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد رودباری درباره میزان راه‌های فرعی و روستایی کشور گفت: در کل کشور ۱۲۸ هزار و ۱۳۸ کیلومتر راه شوسه و آسفالته روستایی وجود دارد که از این میزان راه، ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن آسفالت و حدود ۲۱ هزار و ۴۳۷ کیلومتر شوسه است؛ ضمن اینکه ۷۵ هزار و ۹۸۵ راه خاکی در کشور وجود دارد که معمولاً راه روستاهای با جمعیت زیر ۲۰ خانوار را تشکیل می‌دهد و به‌طورکلی جمع کل تمامی این راه‌ها به عدد ۲۰۴ هزار و ۱۲۴ کیلومتر می‌رساند.

وی افزود: از لحاظ جمعیتی ۹۰ درصد روستاییان کشور دارای راه آسفالته هستند به این خاطر که مسیرهای روستاهای دارای جمعیت و خانوار بالا همگی در برهه‌های زمانی مختلف آسفالت شده‌اند.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در رابطه با میزان عددی اعتبارات تخصیص‌یافته به راه‌های مذکور اظهار داشت: از لحاظ عددی میزان اعتبارات امسال برای راه‌های روستایی ۴۰ میلیارد تومان بوده و برای راه‌های فرعی واصلی غیر شریانی ۹۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: علاوه بر اعتبارات مذکور قیر یارانه‌ای نیز بین استان‌ها توزیع‌شده که رقم آن عددی بالغ‌بر ۷۸ هزار و ۶۲۱ تن به ارزش ریالی بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان است که بر اساس شاخص‌هایی مانند طول راه‌های هر استان به آن‌ها اختصاص‌یافته است.

رودباری با بیان اینکه میزان آسفالت‌ریزی امسال در راه‌های روستایی تاکنون هزار و صد کیلومتر و راه‌های فرعی و اصلی غیر شریانی ۷۵۰ کیلومتر بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته از راه‌های مذکور که زیر نظر این دفتر است هزار و ۱۸۹ کیلومتر روکش آسفالت، ۷۸۳ کیلومتر عملیات حفاظتی، یک میلیون ۶۳۳ هزار و ۳۷۱ مترمربع لکه‌گیری و ۵۹۵ هزار و ۶۸۰ متر طول درزگیری شده‌اند.

وی اضافه کرد: حرکت خوبی که در این سال‌ها صورت گرفته است این است که قراردادی با مشاور امضا شده که طبق این قرارداد تمامی راه‌های فرعی کشور به طول ۳۷ هزار و ۶۶۱ کیلومتر ازنظر ناهمواری، سطح خرابی و عوارض کنار جاده برداشت و اطلاعات آن در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفته و بر اساس این اطلاعات بودجه مورد نیاز برای نگهداری و بهسازی این راه‌ها مشخص می‌شود و بر مبنای اطلاعات مذکور بودجه سالانه اولویت‌بندی می‌شود البته دسترسی به این اطلاعات محدود به مرکز نبوده و به هر استان نتیجه بررسی‌ها ابلاغ‌شده تا از آن‌ها بهینه استفاده کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علاوه بر بودجه‌بندی و برداشت طبق بررسی‌های صورت گرفته نوع دخالتی که باید در محورهای دارای مشکل بر اساس مسائل آن محور مشخص‌شده است،‌ خاطرنشان کرد: بر مبنای اطلاعات به‌دست‌آمده مذکور ۳۵ درصد از راه‌های فرعی کشور نیاز به بهسازی سبک، ۴۴ درصد نیاز به بهسازی‌های سنگین، ۱۸ درصد نیاز به آسفالت‌های حفاظتی و مابقی نیز فقط نگهداری جاری و اندودهای حفاظتی لازم دارند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا