ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماجرای فرکانس حبس‌شده در صداوسیما

باوجود بلااستفاده بودن باند فرکانسی که قبلا برای پخش همگانی آنالوگ از آن استفاده می‌شد و در حالی که می‌توان از این باند فرکانسی برای توسعه شبکه موبایل استفاده کرد، مسوولان ارتباطی معتقدند صداوسیما این باند فرکانسی را آزاد نمی‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، باتوجه به دیجیتالی شدن شبکه پخش همگانی که در همه جای دنیا رخ داده است، بخشی از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که قبلا برای سرویس آنالوگ پخش همگانی استفاده می‌شد، اکنون آزاد شده و از این باند فرکانسی می‌توان برای توسعه موبایلی و تلفن همراه استفاده کرد.

در این راستا و بر اساس مقررات بین‌المللی و توافقات انجام‌شده در کشورهای مختلف، این باند به توسعه موبایلی و تلفن همراه اختصاص پیدا کرده است، اما ظاهرا صداوسیما در ایران برخلاف دیجیتالی شدن و بلااستفاده بودن این باند، ادعای مالکیت بر آن را دارد، درحالی که مطابق مقررات موجود همچون سایر باندهای فرکانسی باید برای توسعه زیرساخت و شبکه‌ها از آن استفاده شود.

همچنین بخوانید

در این باره، معاون وزیر ارتباطات، این بخش از باندهای فرکانسی را از نظر اقتصادی بسیار باارزش خواند و می‌گوید به‌دلیل اختلافاتی که تاکنون حل نشده است، موضوع در دولت و شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و فرایند آن در جریان است.

حبس فرکانس توسعه شبکه موبایل در صداوسیما

از سوی دیگر، توسعه پهن‌باند که باعث شکل‌گیری سرویس‌هاست، نقش برجسته‌ای در بالابردن درآمد سرانه کشورها دارد، بطوری‌که بانک جهانی سهم یک‌ونیم تا دو درصدی را برای آن در نظر می‌گیرد. توسعه پهن‌باند نقش کلیدی را برای توسعه‌یافتگی کشورها ایفا می‌کند. بنابراین همه کشورها به‌دنبال گسترش زیرساخت‌های پهن‌باند خود هستند.

بر این اساس، یکی از راه‌های کم‌هزینه برای توسعه پهن‌باند استفاده از شبکه سیار است و توسعه شبکه همراه نسبت به شبکه ثابت هزینه کمتری دارد، با این تفاوت که در توسعه پهن‌باند در شبکه سیار نیاز به منابع فرکانسی است که در دنیا محدودیت دارد.

در این باره بهزاد اکبری -عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با بیان این‌که فرکانس هرچه پایین‌تر باشد، طول موج آن بزرگ‌تر و پوشش و مقاومت آن در برابر خطا بیش‌تر است، اظهار کرده بود که با استفاده از فرکانس‌های پایین اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیش‌تر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه‌های پهن‌باند با هزینه کمتری دست مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد. درحالی‌که هرچه به سمت فرکانس‌های بالاتر بروند تعداد دکل‌های بیش‌تری لازم است و هزینه پوشش بالاتر می‌رود. ضمن این‌که با اضافه شدن دکل، فیبرنوری بیش‌تری نیز برای اتصال به دکل‌ها لازم است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در کشور ما بخش قابل توجهی از فرکانس پایین در کانال ۶۰۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ در اختیار صداوسیماست، تصریح کرده بود که صداوسیما زمانی از این فرکانس برای پخش تلویزیونی استفاده می‌کرد که اکنون بخش قابل توجه از آن بدون استفاده مانده است.

توسعه پهن‌باند با هزینه‌ی کمتر

این در حالی است که طبق گفته کارشناسان، در همه جای دنیا شبکه‌های تلویزیونی این بخش از فرکانس را آزاد و در اختیار رگولاتوری قرار داده‌اند تا اپراتورها با هزینه کمتر توسعه پهن‌باند را انجام دهند. درحالی‌که هم‌اکنون این طیف از فرکانس ارزشمند در اختیار صداوسیماست که ظاهرا از آن استفاده‌ای هم نمی‌شود.

بر این اساس با توجه به این‌که فرکانس منابع ملی است و باید در اختیار توسعه ملی قرار گیرد و از سوی دیگر به گفته مسوولان، پوشش شبکه موبایل در ایران بهتر از کشوری چون ایتالیاست اما از نظر کیفیت پایین‌تر از ایتالیا هستیم و اگر بخواهیم سرعت را در شبکه پهن باند موبایل بالاتر ببریم و به تعداد بیش‌تری خدمات ارایه کنیم، نیاز به پهنای باند فرکانسی بیش‌تری است؛ درحالی‌که الان امکان این افزایش نیست چراکه با محدودیت منابع فرکانسی در شبکه موبایل روبرو هستیم.

هم‌چنین محدودیت در منابع فرکانسی عاملی بازدارنده در ارایه سرویس‌های پهن‌باند و رشد آن‌ها دانسته می‌شود، در این باره  عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید سرویس‌هایی مانند ذخیره‌سازی ابری و سرویس‌های فوق پهن‌باند که در دنیا در حال رشد هستند، در ایران با محدودیت روبرو شدند. در حالی که  در اینترنت اشیاء، بعضی از سرویس‌ها چون خواندن کنتورهای هوشمند گاز از باند کم استفاده می‌کنند و در سرویس‌هایی چون سرویس‌های مربوط به امنیت عمومی، اینترنت پهن‌باند مورد نیاز است.

در هر صورت هرچه به سمت اینترنت اشیاء برویم، نیاز به منابع فرکانسی بیش‌تری احساس شده و با نگاهی به برنامه اپراتورها مشخص می‌شود که آن‌ها استفاده از فرکانس ۷۰۰ را برای نسل پنجم تلفن همراه در دستور کار خود قرار داده‌اند، ‌ زیرا این طیف از فرکانس برای کاربردهای اینترنت اشیاء فوق‌العاده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا