ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

دستگیری مدیر مالی هواوی جرقه‌ای برای افزایش تنش‌های آمریکا و چین

براساس بیانیه وزارت دادگستری کانادا، منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا دستگیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت دادگستری کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در شهر ونکوور کانادا دستگیر شده است.

به گفته افراد و منابع آگاه، وی در صادرات و فروش محصولات و تجهیزاتی که در ایالات متحده آمریکا ساخته و توسعه داده شده بودند و یا مخصوص این کشور تولید شده‌اند، و انتقال آنها به کشورهای تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا نظیر ایران دست داشته و همکاری کرده است.

همچنین بخوانید

برخی از مقامات قضایی در آمریکا پیشتر گفته بودند که برخی از مقامات و مدیران شرکت چینی هواوی حداقل از سال ۲۰۱۶ به انتقال و فروش محصولات و تجهیزات مخابراتی به کشورهای ممنوعه مشغول بوده و همکاری‌های وسیع و گسترده‌ای نیز با این کشورها داشته‌اند.

با این حال رویترز صحت این اتهامات را تایید نکرده و تنها به نقل از منابع آگاه به شرح مختصری از اتهامات علیه مدیر ارشد مالی هواوی بسنده کرده است.

منگ وانگ ژو که سمت مدیریت ارشد مالی هواوی را برعهده دارد، دختر موسس و بنیان‌گذار این شرکت رن نژنگ فی نیز هست.  

هواوی نیز با انتشار بیانیه‌ای دستگیری مدیر ارشد مالی این شرکت در کانادا را تایید کرده اما گفته که اطلاعی از اتهامات وارده بر وی ندارد.  

این دستگیری درحالی اتفاق می‌افتد که هنوز یک هفته از توافق و آتش بس موقت و ۹۰ روزه میان شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هم نگذشته است و به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این مساله می‌تواند بار دیگر بهانه‌ای برای شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری میان این دو کشور و تنش‌های سیاسی آنها باشد و روابط سیاسی و تجاری چین و آمریکا را در ماههای آتی تیره و تار کند. این درحالیست که هواوی یکی از شرکت‌هایی است که در یک سال اخیر با مشکلات و اتهامات بسیاری مبنی بر جاسوسی از مقامات و شهروندان آمریکایی به واسطه تجهیزات مخابراتی و گوشی‌های هوشمند خود مواجه بوده و با دستور ترامپ اجازه فعالیت و فروش محصولات در بازار ایالات متحده آمریکا را ندارد.  

هواوی بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا