بین الملل

سهام آسیا افت کرد / شاخص هنگ‌کنگ بیش از ۲ درصد سقوط کرد

روز پنج‌شنبه، پس از این که کانادا یک مدیر ارشد هوآوی چین را دستگیر کرد تا به آمریکا تحویل دهد، با وحشت از ایجاد موج جدیدی از تنش‌ها بین آمریکا و چین، سهام آمریکا و آسیا سقوط کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز پنج‌شنبه، پس از این که کانادا یک مدیر ارشد هوآوی چین را دستگیر کرد تا به آمریکا تحویل دهد، با وحشت از ایجاد موج جدیدی از تنش‌ها بین آمریکا و چین، سهام آمریکا و آسیا سقوط کرد.

این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که واشنگتن و پکن دوره مذاکرات ۳ ماهه خود برای کاهش تنش‌های جنگ تجاری خود را آغاز خوهند کرد و حالا این نگرانی جدید به استرس‌های سرمایه‌گذاران از بالا رفتن نرخ بهره آمریکا و ریسک‌های دیگر تهدیدکننده رشد اقتصادی جهان، افزوده شده است.

ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ آمریکا در معاملات آسیایی امروز تا ۲ درصد سقوط کرد اما توانست در ادامه معاملات بازارها اندکی از افت خود را جبران کند و ضرر امروز خود را فعلا به ۱.۲ درصد برساند.

در دقایق اولیه باز شدن بازارهای امروز سقوط سهام آمریکا از این هم شدیدتر بود اما گروه بازرگانی بورس شیکاگو، سی‌ام‌ای، چندین بار معاملات سهام آمریکا را ۱۰ ثانیه متوقف کرد تا به محدود کردن سقوط اولیه آن کمک کند.

از آنجایی که هوآوی یکی از بزرگترین سازندگان تلفت هوشمند و شبکه‌های ارتباطات رادیویی در جهان است، اتفاق امروز باعث شد تا سهام تولیدکنندگان نیمه‌رساناها و تراشه‌های کامپیوتری در جهان سقوط کنند.

نیکی ژاپن ۱.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۲ درصد سقوط کرد.

شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با سقوط سنگین ۲.۱ درصدی مواجه شد و سهام شانگهای ۰.۹ درصد پایین آمد.

مقامات کانادا اعلام کردند که مدیر اجرایی ارشد فاینانس بین‌المللی هوآوی را، در ارتباط با تخطی از تحریم‌های آمریکا، در ونکوور دستگیر کرده‌اند و او به ایالات‌متحده تحویل داده خواهد شد.

این دستگیری احتمال رویارویی شدیدتر دو قدرت اقتصادی جهان را، نه تنها در زمینه تعرفه‌ها بلکه در زمینه هژمونی تکنولوژی، افزایش می‌دهد.

در بازار ارز، دلار ۰.۳ درصد در برابر یم ژاپن افت کرد و به نرخ برابری ۱۱۲.۸۲ رسید.

یوآن چین هم ۰.۲ درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شد و به نرخ برابری ۶.۸۷۲ رسید، درحالی‌که یورو بدون تغییر در نرخ ۱.۱۳۴۷ دلار، معامله شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا