اقتصاد کلان

جزئیات بودجه ۹۸/توزیع ۱۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم/ یارانه نقدی همان ۴۵۵۰۰ تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بیان جزئیات ارقام لایحه بودجه ۹۸ کل کشور از توزیع ۱۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه در سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه پورمحمدی معاون بودجه سازمان صبح امروز در مراسم رونمایی از لایحه بودجه ۹۸ کل کشور جزئیاتی از بودجه را تشریح کردند که به شرح زیر است:

سه جلد گزارش عملکرد سال قبل همراه لایحه به مجلس ارسال شده است.بودجه‌ریزی سال۹۸ با روش عملیاتی و مبتنی بر عملکرد تهیه شده است. در یک جلد همه طرح‌هایی که باید به بخش خصوصی واگذار شود را مشخص کردیم تا هیچ کس از یک رانت اطلاعاتی بهره‌مند نشود.

همچنین بخوانید

* امسال همه دستگاه‌ها و بخش‌هایی که از معافیت مالی برخوردار هستند را معرفی کردیم که نمایندگان مجلس بدانند به چه کسی معافیت مالیاتی می‌دهند.

* پیش بینی می‌شود سال آینده ۱۴۲هزارمیلیارد تومان یارانه پرداخت شود و علاوه بر یارانه نقدی، یارانه‌های غیرنقدی هم پرداخت می‌شود.

* بودجه می‌تواند نارضایتی زا باشد زیرا هیچ دستگاهی از بودجه‌ای که دریافت کرده راضی نیست.

*منابع عمومی بودجه بیش از ۴۳۳ هزارمیلیارد تومان است. از منابع عمومی بخشی مصارف هزینه‌ای، برخی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مثل طرح‌های عمرانی و خرید اوراق فروخته شده سال گذشته است.

* برای سال آینده باید ۳۱هزار و ۹۰۰میلیارد تومان از خرج‌مان صرف خرید اوراقی باشد که سال قبل فروخته شده است. برخی واگذاری اوراق را فروش آینده می‌دانند که اینگونه نیست بلکه ما پول آن‌‌ها را صرف طرح‌های عمرانی می‌کنیم.

* امسال ۳۸هزار ۵۰۰میلیارد تومان اوراق فروختیم که سال آینده ۳۲هزار هزار میلیارد تومان آن‌ را خریداری می‌کنیم. یک ریال از خرانه پرداخت نخواهد شد مگر اینکه سازمان بودجه آن‌ را تخصیص دهد. اگر تخصیص هم داده نشد با یک مجوز کلی از سازمان بودجه می‌شود آن‌ را سررسید کرد. سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت اقتصاد در خصوص خرید و فروش اوراق کاملا مسلط است.

* با فرض اینکه تحریم‌ها در سال ۹۸ وجود داشته باشد پایداری بودجه در مقابل شوک‌ها و تحریم‌ها از ویژگی‌های بودجه ۹۸ است.

* در بودجه ۹۸ دولت ۱۴میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰تومان تامین می‌کند.

* یارانه پرداختی همان ۴۲هزار میلیارد و ۵۰۰هزارتومان خواهد بود.

* برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ۲هزارمیلیارد تومان تخصیص داده شده است.

* حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت ۲۰درصد افزایش خواهد یافت.

*یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی ۲۰درصد افزایش خواهد یافت.

 

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا