انرژی

شرحی از بی‌آبی ایران تا بهبود وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر

مروری بر اخبار هفته گذشته ایسنا در حوزه انرژی، بیانگر تداوم خشکسالی‌ها و البته اخباری از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی ۱۰ سال اخیر در ایران، با کاهش بارندگی ۱۷ تا ۱۸ درصدی مواجه بوده‌ایم، علاوه‌ بر این طی این سال‌ها، از سفره‌های زیرزمینی تا حد زیادی برداشت آب صورت گرفته تا جایی که در اکثر دشت‌های کشور بیش از ۱۰۰ درصد آب تجدیدپذیر برداشت می‌شود؛ دغدغه‌ای که این روزها چالش آبی را پررنگ‌تر کرده و بر اساس گفته‌های عبدالله فاضلی – دبیر اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران – بارش‌ها در اکثر دشت‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیر خود را نمایان کند، چراکه آب تجدیدپذیر یعنی همان آبی که هر سال از آسمان می‌آید و درصدی از آن به آب‌خوان‌ها نفوذ می‌کند، در حال حاضر به دلیل برداشت‌های بی‌رویه تاثیر چندانی روی دشت‌های کشور ندارد و اکنون تمام دشت‌ها با افت مواجه هستند.

علاوه بر این بر اساس اعلام وزارت نیرو، به‌رغم بارش‌های مناسب امسال، در حالی‌که ۶۶ روز از آغاز سال آبی ۹۸-۹۷ سپری شده است، هنوز ۵۴ درصد از سدهای کشور کمتر از ۴۰ درصد آب در مخزن خود ذخیره دارند.

همچنین بخوانید

ایمان لیاقتی – کارشناس حوزه آب – نیز در این رابطه به ایسنا گفت: با توجه به بهبود وضعیت بارندگی‌ها در سال آبی جدید، می‌توانیم نسبت به حل مساله‌ی خشکسالی در ایران امید داشته باشیم، اما باید به این مساله نیز توجه کرد که راهکارهای مدیریتی نباید مورد غفلت واقع شوند.

وی با بیان این‌که با بهبود وضعیت بارش‌ها، وضعیت سدها و منابع آب زیرزمینی افزایش یافته است، اظهار کرد: به شرط کاهش هدررفت آب و ایجاد استراتژی در مدیریت منابع آب می‌توان خشکسالی را دور زد.

در کنار اوضاع نابه‌سامان وضعیت منابع آبی ایران، شاهد بهبود وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم البته این به‌معنای قرار گرفتن ایران در جایگاه واقعی خود نیست چراکه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته و مقایسه ایران با کشورهای جهان، در حال حاضر، انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه خوبی در دنیا پیدا کرده و در این شرایط در ایران تاکنون ۶۵۴ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید شده که این میزان کمتر از یک درصد کل ظرفیت برق ایران است.

با این وجود تدابیری که برای توسعه تجدیدپذیرها درنظر گرفته شده است، تا جایی‌که بر اساس گفته‌های سیدمحمدجواد موسوی – عضو هیات مدیره انرژی‌های تجدید پذیر – براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا سال ۱۳۹۸ معادل ۱۰۰۰ مگاوات به تولید برق ایران، از طریق تجدیدپذیرها اضافه می‌شود که این میزان می‌تواند تا ۲۵ درصد کسری تولید برق را جبران کند.

وی با اشاره به ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: تاکنون ۶۵۰ مگاوایت انرژی تجدیدپذیر در ایران نصب شده که براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه، ۵۰۰ مگاوات به این مجموعه اضافه می‌شود.

در این میان، آماری اطلاعاتی نیز درباره احداث نیروگاه‌های پشت‌بامی در ایسنا منتشر شد که براساس این اطلاعات، مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی، علاوه بر حل نیاز خود، مازاد برق تولیدی‌شان را ۱۰ برابر گران‌تر به شرکت توزیع برق تهران بزرگ بفروشند؛ یعنی هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان که این موضوع یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا