ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از مجوزدهی به پیام‌رسان‌ها تا انحصار باند فرکانسی

اظهارات رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره لزوم وجود نماینده‌ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که بیش از یک میلیون کاربر دارند در ایران و انحصار باند فرکانسی که قبلا برای پخش همگانی آنالوگ از آن استفاده می‌شد در اختیار صداوسیما، از مهمترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ گذشته بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از مهمترین اخبار این هفته‌ حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهارات رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره‌ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود. در حالی که پیام‌رسان خارجی تلگرام از چند ماه گذشته و بیشتر با هدف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر شد، اکنون فاز دوم حمایت از پیام‌رسان‌های بومی آغاز شده و از طرفی شورای عالی فضای مجازی مصمم به اجرای طرح ساماندهی پیام‌رسان‌هاست.

در این راستا ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- درباره‌ نحوه‌ اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌های خارجی بیان کرد: ما معتقدیم در مرکز ملی فضای مجازی رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند و همان قوانینی که در اروپا وجود دارد که اینگونه پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند، آنها هم نباید حق داشته باشند که اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران را از کشورمان خارج کنند.

همچنین بخوانید

وی افزود: تعریفی که ما در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیام‌رسان کرده‌ایم، شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود. سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند، اما اینکه اجرای این سیاست در چه مرحله‌ای باشد بحث دیگری است.

وی درباره‌ جداسازی هاتگرام و طلاگرام از تلگرام توضیح داد: بنای ما این است که در کشور بخش بزرگی از جامعه از پلتفرم‌های ملی و بومی استفاده کنند؛ در رسانه هم اعتقادمان این است که مردم باید نیازهای پیام‌رسانی خود را چه در حوزه رسانه و چه ارتباطات اجتماعی و اقتصادی از طریق پلتفرم‌های داخلی انجام دهند. در سیاستی که اتخاذ شد شورای عالی فضای مجازی سندی برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی تصویب کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در دوران گذار برای اینکه به این سمت برویم که این پیام‌رسان‌ها بخش بزرگ جامعه را در اختیار بگیرد مهلتی به دو پیام‌رسان واسط دادیم که در این دوران به خودکفایی برسند. قرار بوده تا آخر آذر این اتفاق بیفتد و امیدوارم آنها به خودکفایی برسند و ما دیگر سیاست حمایتی خود را از آنها قطع خواهیم کرد. پس از این تاریخ هم این دو پیام‌رسان مسدود نمی‌شوند اما باید بتواند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهند.

باند فرکانس حبس‌شده در صداوسیما

باوجود بلااستفاده بودن باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که قبلا برای پخش همگانی آنالوگ از آن استفاده می‌شد و در حالی که می‌توان از این باند فرکانسی برای توسعه شبکه موبایل استفاده کرد، مسوولان ارتباطی معتقدند صداوسیما این باند فرکانسی را آزاد نمی‌کند.

در این باره، حسین فلاح جوشقانی -معاون وزیر ارتباطات- این بخش از باندهای فرکانسی را از نظر اقتصادی بسیار با ارزش خواند و می‌گوید به‌دلیل اختلافاتی که تاکنون حل نشده است، موضوع در دولت و شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و فرایند آن در جریان است.

همچنین بهزاد اکبری -عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با بیان این‌که فرکانس هرچه پایین‌تر باشد، طول موج آن بزرگ‌تر و پوشش و مقاومت آن در برابر خطا بیش‌تر است، اظهار کرده بود که با استفاده از فرکانس‌های پایین اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیش‌تر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه‌های پهن‌باند با هزینه کمتری دست مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد. درحالی‌که هرچه به سمت فرکانس‌های بالاتر بروند تعداد دکل‌های بیش‌تری لازم است و هزینه پوشش بالاتر می‌رود. ضمن این‌که با اضافه شدن دکل، فیبرنوری بیش‌تری نیز برای اتصال به دکل‌ها لازم است.

با توجه به این‌که فرکانس منابع ملی است و باید در اختیار توسعه ملی قرار گیرد و از سوی دیگر به گفته مسوولان، پوشش شبکه موبایل در ایران بهتر از کشوری چون ایتالیاست اما از نظر کیفیت پایین‌تر از ایتالیا هستیم و اگر بخواهیم سرعت را در شبکه پهن باند موبایل بالاتر ببریم و به تعداد بیشتری خدمات ارایه کنیم، نیاز به پهنای باند فرکانسی بیشتری است؛ در حالی‌که الان امکان این افزایش نیست چراکه با محدودیت منابع فرکانسی در شبکه موبایل روبرو هستیم.

داستان تکراری گوشی‌های توقیفی

قیمت گوشی در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز، روندی صعودی را در پیش گرفت و البته دلایلی همچون دریافت ارز دولتی توسط واردکنندگان و عرضه گوشی با قیمت آزاد هم موجب افزایش قیمت شد اما در شرایطی که نرخ ارز روند کاهشی گرفت، هم‌چنان قیمت گوشی‌ها بالاست و البته مسوولان روش‌هایی همچون عرضه گوشی‌های توقیفی را راه‌حلی برای کاهش قیمت گوشی عنوان می‌کنند و باید منتظر ماند که پس از وارد شدن گوشی‌های توقیف‌شده چه تاثیری در بازار ایجاد خواهد شد.

افشار فروتن -رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور- با بیان این‌که برای تثبیت قیمت در بازار گوشی چند فاکتور نیاز است، اظهار کرد: یک بحث ارز اختصاصی به واردات گوشی است. بعد از اتفاقاتی که افتاد و سوءاستفاده‌ای که برخی از شرکت‌ها در بخش واردات انجام داده و خیانتی که به بخش اقتصادی این حوزه کردند، این موضوع دامنگیر همه شد و اختصاص ارز و مشخصا واردات گوشی، متوقف ماند تا تصمیماتی گرفته شود.

وی با اشاره به عرضه‌ گوشی‌های توقیفی بیان کرد: آنچه مسلم است، قطعا در مقطعی که این گوشی‌ها وارد بازار شوند، تاثیر لحظه‌ای می‌گذارد اما این تاثیر مستمر و ادامه‌دار نیست .درواقع نوسانی در یک مقطع ایجاد می‌شود و کاهش قیمت اتفاق می‌افتد اما به‌صورت مستمر ادامه نخواهد داشت و قیمت‌ها به حالت اول برمی‌گردد.

فروتن درباره‌ نحوه‌ توزیع گوشی‌ها اظهار کرد: باید مشخص شود که چه مکانیزمی برای توزیع گوشی‌ها وجود دارد و اینطور نباشد که مانند موارد مشابه قبلی خریدار در صف‌های خرید منتظر بماند. البته درباره چگونگی توزیع فعلا نمی‌توان نظر داد اما قطعا باید جوانب موضوع سنجیده و با افراد آگاه و مسلط به وضعیت بازار مشورت شود تا احیانا شرایطی که قبلا ایجاد شده بود، مجددا تکرار و مکانیزم توزیع دچار مشکل شود، بلکه این گوشی‌ها باید با شرایط معمول وارد بازار شوند که تبعیضی برای هیچ یک از خریداران اتفاق نیفتد.

جشنواره بازی‌های ویدویی ایران

«جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران» که پیش‌تر با نام «جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران» شناخته می‌شد، به دوره هشتم خود رسیده است و از اول تا ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.

حسن کریمی قدوسی – مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای- درباره جوایز اهدا شده در این جشنواره توضیح داد: هزینه برگزاری و جوایز جشنواره نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته که رقمی متداول محسوب می‌شود. با این حال از هزینه‌های برگزاری این رویداد به شدت کاسته شده و این کاهش هزینه به جوایز منتقل شده است.

مهم‌ترین شرط حضور بازی‌ها در جشنواره این است که در طول یک سال گذشته در یکی از مارکت‌های دیجیتال داخلی و خارجی یا به صورت فیزیکی منتشر شده باشد. دبیر جشنواره هشتم در این باره توضیح داد: انتشار بازی در حالت Early access و Soft lunch نیز مورد قبول است. اما سایت جشنواره دیگر مکانی برای آپلود فایل ندارد و باید امکان دانلود بازی از استورها برای داوران جشنواره فراهم باشد.

محمد حاجی‌میرزایی -دبیر هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران- درباره اختتامیه این رویداد نیز می‌گوید: تنها بازی‌سازانی که به مرحله نهایی جشنواره برسند به مراسم اختتامیه دعوت می‌شوند و کوچک کردن اختتامیه یکی از راه‌های کاهش هزینه بود. سایر بازی‌سازان علاقه‌مند نیز می‌توانند مراسم را به صورت آنلاین تماشا کنند. بازی‌سازان سراسر کشور تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانیirangamefestival.ir  نسبت به ثبت و ارسال آثار خود اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا