اقتصاد کلان

بودجه ۹۸ با پیش بینی تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت تقدیم مجلس شد

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز از لایحه بودجه سال ۹۸ رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم رونمایی از لایحه بودجه‌ ۹۸  با اشاره به اینکه امسال بودجه‌ریزی کاملا براساس عملکرد فعالیت ارگانها و شرکتها است و نه بر اساس اینکه درصدی به بودجه‌ آنها نسبت به سال گذشته اضافه شود گفت: لازم است که طرحهای عمرانی واگذار به بخش غیردولتی بشود تا بهره وری بیشتری حاصل شود. بنابر این دفترچه جداگانه مدنظر گرفته شده و تمام این طرح‌ها به طور شفاف و بدون رانت اطلاعاتی بیان شده است. همچنین انواع معافیت‌های مالیاتی کاملا شفاف بیان شده است.

نوبخت افزود: ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی یارانه سال بعد که اعم از یارانه‌های نقدی و حمایتی و غیرمستقیم است را شامل می‌شود.

وی افزود: ما هیچ ادعای پول‌پاشی و پولدار بودن و غنی بودن نداریم و الان تقریبا می‌توان گفت که تمامی دستگاه‌ها ازبودجه خودشان ناراضی هستند و باید گفت که منابع محدود و مصارف نامحدود است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در سال آینده لازم است رقمی حدود یک هزار میلیارد تومان برای فروختن اوراق بدهی در نظر بگیرد تا بتواند با پول آن طرحهای عمرانی را جلو ببرد و باید گفت که تا الان دولت در بازپرداخت سود و اصل اوراقهای بدهی خود یک روز تاخیر هم نداشته است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۷ درصد وابستگی بودجه‌ای به نفت داریم، گفت: با شرایط تحریمی کنونی فروش حدود یک میلیون بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد برای افزایش دستمزد در نظر گرفته شده است گفت: مجلس می‌تواند آن را بررسی و تجدید نظر کند و حرف نهایی با مجلس است.

نوبخت با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی ثابت است چه اینکه نرخ ارز در بازار گران بشود و یا نشود گفت: برای افزایش رونق تولید مابه‌التفاوت نرخ ارز و سود بانکی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم از رکود تولید جلوگیری کنیم و همچنین تبصره ۱۸ را که تصریح برای مابه‌التفاوت یارانه‌ای و تزریق آن به اشتغال دارد را مصمما اجرا می‌کنیم.

وی همچنین گفت: در نظر گرفتیم که منابع یارانه‌های نقدی را که به مردم پرداخت می‌شود به استانداریها واگذار کنیم تا بهتر بتوانند افراد نیازمند را شناسایی کنند و افراد غیرنیازمند را حذف کنند چرا که خود استانداری‌ها در این قضیه از وزارت رفاه بهتر عمل می‌کنند.

 

 

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا