ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

دلالان چگونه با دستکاری قیمت ارزهای دیجیتال کم‌اهمیت، به سودهای کلان می‌رسند؟

مطالعه جدیدی که توسط تیمی از پژوهشگران در دانشگاه معروف امپریال کالج لندن صورت گرفت نشان می‌دهد، برخی سودجویان دستکاری در عرضه و تقاضای بازار برای رمزارزهای کم‌اهمیت، به سود چشمگیری دست می‌یابند. بر اساس نتایج این پژوهش که در نشریه ام‌آی‌تی تکنولوژی ریوو منتشر شده، پژوهشگران با استفاده از هوش مصنوعی و نیز یادگیری ماشینی به تحلیل صدها نمونه از الگوهای «بالا ببر و بفروش» (pump and dump) پرداختند. این پژوهشگران توانستند راهی برای شناسایی این پدیده پیش از اجرایی شدن آن بیابند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از سال ۲۰۱۷ میلادی که بازار رمزارزها توانست مشتریان زیادی را به خود جلب کند، استفاده برخی افراد از الگوی «بالا ببر و بفروش» مشکلات زیادی را ایجاد کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران از این روند ناخوشنود بوده و هستند.

بالا ببر و بفروش چیست؟
در ویکیپدیا و در مدخل مربوط به این موضوع آمده است: « بالا ببر و بفروش نوعی از سفته‌بازی و کلاه‌برداری سهامی است که در آن به صورت مصنوعی بالا بردن و حباب دادن به قیمت یک سهام از طریق انتشار اخبار مثبت گمراه کننده به منظور فروش سهامی است که در قیمت پایین‌تر خریداری شده‌است. در زمانی که قیمت سهام توسط سفته‌بازها فروخته شد، قیمت سهم ریخته و بسیار از افراد ضرر می‌کنند. این نوع کلاهبرداری بیشتر در بازار رمزارزهای کم ارزش یا شرکت‌های کوچک رایج است.»

همچنین بخوانید

این پدیده معمولا توسط گروه‌های خصوصی تلگرامی ایجاد می‌شود. در این پدیده، حجم زیادی از خرید طی چند ساعت وارد بازار می‌شود و سپس طی چند ثانیه، همه خریدها فروخته می‌شوند و در نتیجه قیمت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این امر در نهایت به ضرر سرمایه‌گذارانی که گول این تغییر ناگهانی را می‌خورد تمام خواهد شد.

در تحقیق این دو پژوهشگر می‌خوانیم که هر روز تقریبا دو مورد «بالا ببر و بفروش» در بازار رمزارزها روی می‌دهد و حجمی معادل ۷ میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد. این پژوهشگران ۲۳۶ مورد «بالا ببر و بفروش» را مورد بررسی قرار دادند. در یکی از این موارد، یک رمزارز گمنام یعنی بی‌وی‌بی (BVB) مورد بررسی قرار گرفت. قیمت این رمزارز پس از خبر اعلام شده در کانال تلگرامی مذکور به شدت بالا رفت، ولی پس از ۱۸ ثانیه به شدت کاهش یافت.

در این پژوهش آمده است: «ما متوجه شدیم اولین خرید ۱ ثانیه پس از خبر اعلام شده صورت گرفت. ۱۸ ثانیه پس از این خبر، موج شدیدی از خریدها راه افتاد و قیمت این رمزارز به شدت بالا رفت. اما ۳ و نیم دقیقه پس از شروع این برنامه، قیمت رمزارز مذکور به زیر قیمت آغازین خود رفت.»

در مواقعی که حجم سرمایه موجود در بازار رمزارزها پایین است (نظیر دوره کنونی)، سوءاستفاده‌کنندگان به راحتی می‌توانند قیمت رمزارزها، به ویژه رمزارزهایی که قیمتی زیر ۱ دلار دارند را دستکاری کنند. افزایش ناگهانی و شدید قیمت رمزارز سبب ایجاد صف خرید می‌شود و این خریداران در نهایت با ضرر زیادی روبرو خواهند شد.

این پژوهشگران همچنین متوجه شدند برخی از فعالان بازار رمزارزها حتی به این سود ناشی از دستکاری قیمت‌ها اکتفا نکرده و پیش از شروع موج خرید، مقداری از رمزارز مورد نظر را می‌خرند تا بتوانند به سود بیشتری دست یابند.

بسیاری از یافته‌های این پژوهش توسط الگوریتم یادگیری ماشینی کشف شد. این الگوریتم به گونه‌ای طراحی شده که بتواند الگوی بالا ببر و بفروش را حتی پیش از رخ دادنش شناسایی کند.

البته بسیاری از معامله‌گران شاید به این الگوریتم دسترسی نداشته باشند. اما چاره چیست؟ این پژوهشگران می‌گویند اگر شاهد افزایش چشمگیر قیمت در یک رمزارز گمنام در بازار با حجم کم شدید، احتمالا با چنین پدیده‌ای روبرو هستید.

منبع
ccn.com

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا