بین الملل

پتانسیل بزرگ کاهش تولید نفت اوپک علی‌رغم خواست ترامپ

برایان شید می‌گوید که تحلیل‌های گلوبال پلاتز نشان می‌دهد علی‌رغم فشارهای ترامپ برای عدم کاهش تولید اوپک، این سازمان تولید خود را بین ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز پایین خواهد آورد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی، برایان شید، تحلیل‌گر اس‌اندپی‌گلوبال پلاتز، در مصاحبه با تلوزیون سی‌ان‌بی‌سی گفت که تحلیل‌های این موسسه نشان می‌دهد علی‌رغم فشارهای ترامپ برای عدم کاهش تولید اوپک، این سازمان تولید خود را بین ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز پایین خواهد آورد.

او در این مصاحبه گفت: این کاهش تولید احتمالا با همراهی روسیه خواهد بود و نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که این کاهش تولید نسبت به سطح تولید اکتبر در نظر گرفته خواهد شد. این درحالیست که در ماه نوامبر تولید برخی کشورها رکورد زد و به ویژه عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ خود بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز تولید کرد.

عربستان سعودی برای این کاهش تولید به شدت از طرف آمریکا تحت فشار قرار دارد. رییس‌جمهور ترامپ به وضوح اعلام کرد که در صورتی که این کاهش تولید باعث بالا رفتن قیمت‌ها شود، با آن مخالف است. این درحالیست که اوپک به دنبال بازگرداندن قیمت‌های به محدوده ۶۵-۷۰ دلار است.

برایان شد گفت: عربستان سعودی در ماه نوامبر که آمریکا تحریم‌های خود بر علیه ایرانرا باز گرداند با افزایش تولید نفت خود کمک بزرگی به ترامپ کرد و تاثیر این بازگشت تحریم‌ها بر قیمت‌های نفت را کاهش داد و حتی باعث شد قیمت‌ها این ماه به زیر ۶۰ دلار هم سقوط کنند.

او ادامه داد: دولت ترامپ هم در عوض این ماه در بحبوحه حادثه قتل جمال خاشقجی، بهای سیاسی سنگینی را برای حمایت از عربستان پرداخت کرد و شما شاهد آن بودید که ترامپ بارها از اهمیت عربستان برای پایین نگاه داشتن قیمت‌های نفت صحبت کرد.

بنابر این عربستان سعودی در حالی به اجلاس ۱۷۵ اوپک وارد می‌شود که از لحاظ سیاسی برای نگاه داشتن سطح تولید خود تحت فشار است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا