ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تشخیص کم‌خونی توسط یک برنامه!

یکی از پژوهشگران "دانشگاه اموری" (Emory University) ایالات متحده آمریکا اخیرا موفق به توسعه یک برنامه شده است که می‌تواند "کم‌خونی" (anemia) را از روی رنگ ناخن افراد تشخیص دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از گیزمگ، در حال حاضر روش دقیق بررسی کم خونی یا  آنمی، گرفتن یک نمونه خون از افراد و بررسی تعداد گلبول‌های قرمز (که حاوی هموگلوبین غنی از آهن است) خون آنها است؛ اما اکنون یک پژوهشگر آمریکایی یک برنامه مناسب برای گوشی‌های هوشمند را توسعه داده که توسط آن می‌توان میزن کم خونی افراد را با روشی غیر تهاجمی تشخیص داد.

این برنامه آزمایشی توسط دکتر “راب مانینو” (Rob Mannino) مهندس زیست پزشکی دانشگاه اموری توسعه یافت. مانینو خود مبتلا به اختلال خونی ارثی ” تالاسمی بتا” (beta-thalassemia) است و به همین دلیل باید مرتبا آزمایش “شمارش کامل خون” (CBCs) را انجام دهد. اگر کم خونی شدید تشخیص داده شود، نیاز به انتقال خون دارد.

همچنین بخوانید

“شمارش کامل خون” یا هموگرام‌ که در اصطلاح پزشکی به آن سی‌.بی‌.سی CBC می‌گویند، آزمایشی است که اطلاعات کلی درخواستی پزشک یا دیگر متخصصان علوم پزشکی درباره سلول‌های خون بیمار را ارائه می‌کند. یک تکنسین، نمونه خون بیمار را گرفته و تعداد تقریبی و نوع سلول‌های خونی در هر واحد حجم (میلی‌لیتر ) را گزارش می‌کند. همچنین متغیرهای کمی مانند میزان هموگلوبین خون و حجم متوسط گویچه‌های سرخ نیز توسط دستگاه آزمایش‌کننده گزارش می‌شوند.

“راب مانینو” گفت: پزشکان اگر نیاز باشد، حتی سطح بیشتری از سطح هموگلوبین را آزمایش می‌کنند، اما مراجعه به بیمارستان برای انجام آزمایش خون همیشه برای من کار سختی است. اکنون با برنامه‌ای که توسعه داده‌ام، پزشکان سطح هموگلوبین مرا مورد بررسی قرار می‌دهند و تنها زمانی که لازم است آزمایش می‌دهم.

برنامه مذکور می‌تواند این مشکل را حل کند، زیرا این برنامه بیماران را قادر می‌کند تا میزان هموگلوبین خود را همانطور که می‌خواهند، بررسی کنند. تصاویر انگشت و ناخن ۳۳۷ نفر در این برنامه وارد شده و  این دستگاه با بررسی رنگ ناخن می‌تواند سطح هموگلوبین افراد را تشخیص دهد.

تمام افرادی که تصاویر انگشتانشان در این برنامه وارد شده، تحت آزمایش “شمارش کامل خون” قرار گرفتند، بنابراین سطح هموگلوبین آنها پیش از استفاده از این برنامه تعیین شده بود.

در گام دوم، “مانینو” میزان سطح هموگلوبین آن افراد را که تحت آزمایش قرار گرفته بودند را توسط این برنامه مورد بررسی قرار داد. این برنامه با دقت مثبت و منفی ۲.۴ گرم در دسی لیتر (در مقایسه با مقادیر CBC) قادر به تشخیص افراد سالم و افراد مبتلا به کم خونی شد.

هنگامی که یک فرایند کالیبراسیون شخصی اضافه شد، آن میزان به +/- ۰.۹۲ گرم در دسی لیتر بهبود یافت. سطح نرمال هموگلوبین در مردان ۱۳.۵ تا ۱۷.۵ گرم در دسی لیتر و در زنان ۱۲ تا ۱۵.۵ گرم در دسی لیتر قرار دارد.

از آنجایی که سطح ناخن‌ها حاوی ملانین نیست، این برنامه قادر به تشخیص کم خونی در افراد دارای هر نوع رنگ پوستی اعم از  پوست روشن و تیره است. ملانین یک اصطلاح گسترده‌ای برای گروهی از رنگدانه‌های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Nature Communications” منتشر شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا