انرژی

ایران و دو کشور دیگر از کاهش تولید اوپک معاف شدند

ایران ، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید نفت معاف شدند، این خبر را رویترز اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   اجلاس وزارتی اوپک این بار در شرایطی برگزار می‌شود که بازار جهانی نفت حالا کم کم مزه تحریم نفتی ایران را در کام خود احساس می کند .

 این تنها تحریم ایران نیست که کام  بازار جهانی نفت را تلخ کرده است، دخالت آمریکا در اوپک موجودیت این سازمان که در میانسالی به سر می برد را با خطری جدی روبرو کرده است .

همچنین بخوانید

هر چند قطر اعلام کرده درخواست جدایی اش از این سازمان ربطی به سمائل سیاسی ندارد و اتفاقا به دلیل آنکه حرفی برای گفتن در این سازمان ندارد، خواستار خداحافظی است اما تحرکات آمریکا و عربستان به خوبی نشان می دهد تداوم این روند موجودیت اوپک را با علامت سئوال بزرگی مواجه خواهد ساخت.

 روزها سخت‌تری در پیش است ؟

اگر مساله اوپک در شرایط کنونی و بدون نگاه به آینده مبهم آن مورد بررسی قرار گیرد، انچه رخ داد نفع ایران را به همراه داشته است . زنگنه در دو روز گذشته در مصاحبه با رسانه های بین المللی تاکید کرد که کاهش تولید حتی یک بشکه نفت خط قرمز ایران است و حالا ان طور که رویترز اعلام کرده است خبری از کاهش نخواهد بود.

نشست اوپک زیر سایه تحریم ایران و دخالت آمریکا

آمریکا درباره هرگونه کاهش تولیدی که از سوی اعضای اوپک موافقت شود نگران بوده و از این واهمه دارد که این اقدام به همراه تحریم‌ها علیه ایران، عرضه را محدود کرده و باعث افزایش قیمت‌های جهانی نفت و آسیب دیدن مصرف کنندگان آمریکایی شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با نشان دادن نگرانی شدید خود برایان هوک، نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا را روز چهارشنبه برای گفت وگو با خالد الفالح به وین فرستاد.

با این حال اوپک بررسی کاهش تولید به میزان ۵۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را در دستور کار بررسی قرار داد و تاخیر در اعلام تصمیم قیمت جهانی نفت را نیز با کاهش مواجه کرد.کاهش تولید با هدف مدیریت بازار و پیشگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت رد دستور کار قرار دارد. 

آن گونه که خبرهای رسیده نشان می دهد کاهش تولید اتفاق می افتد و داستان تنها به اوپک محدود نمی شود . عصر امورز غیر اوپکی ها به رهبری نواک، وزیر انرژی روسیه با اوپکی ها وارد مذاکره می شوند تا روشن شود که میزان توافق چقدر است .

نواک قبل از حضور در وین با پوتین، رایزنی کرده است . حالا بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که اوپک نه در معرض آزمون برای چگونگی رفتار با یکی از مهمترین اعضا و بنیانگذاران، یعنی ایران که در معرض امتحانی در باب ماندگاری موجودیت یا تن دادن به عدم موجودیت است .

اهمیت فوق العاده ایران در بازار جهانی و موجودیت و ماندگاری اوپک از سوی دیگر این اجلاس را زیر ذره بین رسائنه ها و تحلیلگران بین المللی قرار داده است.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا