امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۶۰ درصد دامداری های کشور تعطیل است

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نزدیک به ۶۰ درصد واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی خالی از دام و تعطیل است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده با اشاره به واردات گوشت و افزایش قیمت فرآورده های گوشتی، بیان داشت: در سال های ۹۵ و ۹۶ شاهد بودیم دام دام های بزرگ، کوچک، گوشتی و شیری کشور به بیماری تب برفکی، مبتلا شدند و بخش اعظمی از منابع دامی را از دست دادیم و دولت و وزارت جهادکشاورزی برای جبران این خسارت کاری انجام نداد.

وی ادامه داد: راه حل جبران این خسارت آن بود که تسهیلات کم بهره به کشاورزان داده می شد تا مجدد دام خریداری و پرورش دهند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دهم با انتقاد از بی توجهی دولت به شرایط تولید گوشت در داخل کشور اظهار داشت: در حال حاضر برای پاسخگویی به نیاز کشور به فرآورده های گوشتی، دست به واردات زده ایم و با دلار گران، هزینه تهیه گوشت در کشور افزایش چمشگیر پیدا کرده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار داشت: شرایط دامپروری کشور اینگونه است که نزدیک به ۶۰ درصد واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی خالی از دام و تعطیل است، در واقع ۴۰ درصد واحدها با ظرفیت کم کار می کند، این میزان جوابگوی نیاز داخلی نیست بنابراین ناچار به واردات گران قیمت هستیم.

محمودزاده با اشاره به تعطیلی بخش قابل توجه واحدهای دامپروری گفت: دولت ناچار است برای تامین نیاز داخل و تعادل در بازار دست به وادرات بیشتر دام بزند، یکی از سیاست های غلط دولت و وزارت جهاد کشاورزی این بود که در ازای واردات لاشه گوشت مجوز صادرات دام زنده را داد و باعث شد منابع دامی کشور کاهش یابد.

این نمایند مجلس با تاکید بر اهمیت خودکفایی در تولید گوشت قرمز افزود: برای رسیدن به خودکفایی گوشت مانند دوران گذشته، لازم است منابع مالی ارزان قیمت در اختیار دامداران قرارگیرد تا با خرید دام و پرورش آن، میزان تولید کشور را افزایش دهند و به خودکفایی برسیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار داشت: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در بخش اشتغال پایدار روستایی را به سمت دامپروری هدایت کند، برای رسیدن به خودکفایی حداقل ۲ سال زمان می برد، البته دولت باید برای این موضوع جدیت داشته باشد تا بازار به تعادل برسد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا