بورسبورس اوراق

سمت و سوی بازار سرمایه مناسب است

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، راهبردهای اتخاذ شده در بازار سرمایه و سمت و سوی آن را در شرایط کنونی کشور مناسب دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن فاضلیان درخصوص برآیند کلی بازار در چندماه اخیر اظهار داشت: مسلما از ابتدای سال جاری، عملکرد بورس تهران و فرابورس ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رکن ناظر بازار عملکرد قابل قبولی بوده است.

وی افزود: با توجه به افزایش حجم معاملات روزانه بازار ، چه در زمان جو مثبت و چه در فضای روانی و تعدیلی و اصلاحی آن، با همکاری و همفکری فعالان، بازار سرمایه از جمیع جهات خوب بوده و در شرایط کنونی کشور می توان گفت که راهبردهای اتخاذ شده در این بازار سمت و سوی مناسبی داشته است.

فاضلیان با اشاره به گزارش های ۹ ماهه شرکت ها اظهار داشت: به نظر می رسد عمده تعدیل ها و تحلیل ها در گزارش های ۶ ماهه شرکت ها و صنایع مختلف ظهور و بروز کرده و در گزارش های ۹ ماهه شاهد ادامه روندهای شکل گرفته در گزارشهای قبلی هستیم.

وی با بیان اینکه بهای تمام شده تولید در سه ماه گذشته دستخوش تحولات زیادی شده است، افزود: با عنایت به تورم نقطه به نقطه ۶۳ درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی برای بخش تولید باید اثرات این تورم بر مصرف کالاهای تولید شده توسط شرکت های حاضر در بورس و فرابورس ایران تحلیل شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: با توجه به تورم پیش گفته شده اثرات این تورم در فروش و سود آوری شرکت ها نیز باید تحلیل شود. به عبارت دیگر تورم باعث می شود با تحلیل کشش قیمتی بتوان اثرات آن را بر فروش شرکت های بورسی تحلیل کرد.

فاضلیان گفت:  در ادبیات اقتصادی عنوان می شود که تورم بالا باعث کاهش تقاضا برای کالاهای مصرفی با دوام خواهد شد. بنابراین تحلیل گران باید این نکته را مد نظر داشته باشند که فروش شرکت ها در سه ماهه پایانی سال چگونه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه  افزود: به نظر می رسد شرکت های خدماتی در سه ماهه پایانی سال بتوانند عملکرد بهتری را نسبت به شرکت های تولیدی ارایه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که نوسانات نفت چه نقشی در روند قیمت سهام شرکت های مختلف بورسی دارد اظهار داشت: با عنایت به اینکه اکثر شرکت های تولید کننده بزرگ کشور ، محصولات پایه ای و نهادهای اولیه تولید همچون مشتقات نفتی، مواد پتروشیمی، فولاد، مس و روی را به منظور مصرف در داخل  یا خارج از کشور تولید می کنند با افزایش قیمت نفت به صورت اتوماتیک قیمت فروش این محصولات و درآمد آنها نیز افزایش پیدا می کند.

فاضلیان خاطرنشان کرد: باید این نکته را مد نظر قرار داد که با توجه به گزارش آژانس اطلاعات انرژی،  تولید نفت در مقطع کنونی با این حجم بالا پایدار نخواهد بود و به نظر می رسد فعالین بازار نفت در پی رکورد زنی تولید خود بوده اند تا بتوانند کاهش صادرات نفت ایران را جبران کنند ؛ اما با کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه های تولید نفت جهت حفظ ضریب بازیافت از مخازن نفتی نمی تواند وضعیت تولید نفت در حجم کنونی به مدت طولانی ثابت بماند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بورس را به عنوان گزینه اول سرمایه‌گذاری و محل جذب نقدینگی ها حفظ کرد، گفت:  به نظر می رسد در بلند مدت با متشکل کردن بازار های رقیب بورس همچون ساختمان، ارز و وضع مالیات بر معاملات سفته بازانه در این بازار ها می توان امید داشت صاحبان سرمایه مازاد نیاز خود را به جای ورود به فعالیت های مخرب همچون خرید و فروش ارز به بازار های مولد همچون بازار سرمایه هدایت کنند که البته خوشبختانه ساماندهی بازار ارز و متشکل کردن این بازار به صورت رسمی از سوی مقامات بانک مرکزی اعلام شده است.

فاضلیان در پایان این گفت و گو افزود: به نظر می رسد با کاهش قیمت ارز در صورت راه اندازی چنین بازاری به طور مسلم جذابیت این بازار برای سفته بازان از بین خواهد رفت و یکی از گزینه های پیش رو برای سرمایه گذاران، بازار سرمایه و ابزارهای متنوع آن برای پاسخگویی به سلایق و ترجیحات ریسک سرمایه گذاران آماده ارایه خدمات خواهد بود.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا