انرژی

اوپک کاهش ۸۰۰ هزار بشکه در روز را چطور محاسبه کرده است؟

عدم شفافیت اوپک در مورد میزان کاهش تولید هر یک از اعضا، در بین تاجران نفتی مشهور شده است، اما روز جمعه، بالاخره این گروه یک ایده جامع در مورد برنامه خود ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عدم شفافیت اوپک در مورد میزان کاهش تولید هر یک از اعضا، در بین تاجران نفتی مشهور شده است، اما روز جمعه، بالاخره این گروه یک ایده جامع در مورد برنامه خود ارائه داد.

پس از اجلاس وین، اوپک پلاس اعلام کرد که روزانه ۱.۲ میلیون بشکه از تولید نفت خود خواهد کاست. از این میزان، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ۸۰۰ هزار بشکه در روز و متحدان غیر اوپکی آن ۴۰۰ هزار بشکه در روز را بر عهده گرفتند.

همچنین بخوانید

در پایان اجلاس اوپک، سهم هر عضو به طور مشخص و با جزئیات بیان نشد. اما حداقل اشاره شد که کاهش تولیدات از سطح تولید مبنای ماه اکتبر محاسبه خواهد شد. البته در این میان طبق اعلام منابع ثانویه، کویت مستثنی خواهد بود و برای این کشور، ماه سپتامبر به عنوان مبنای محاسبات لحاظ خواهد شد.

بلومبرگ انگلیسی در گزارشی در همین زمینه نوشت؛ در ابتدا، مذاکرات در مورد کاهش ۲.۵ درصدی برای همه اعضا صورت گرفت. بر این اساس و با استفاده از تولید ماه اکتبر به عنوان ماه مبنا، میزان دقیق کاهش تولید ۸۰۸ هزار بشکه در روز می‌شد. هرچند رییس کنونی اوپک، سهیل محمد المزروعی، که دوره ریاست او در حال اتمام است، تایید کرد که ایران، لیبی و ونزوئلا از این کاهش تولید معاف خواهند بود. اگر سهم کاهش تولید این کشورها از کل کم شود، میزان کل کاهش تولید اوپک به ۶۶۹ هزار بشکه در روز افت می‌کند.

پس چطور میزان کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز اعلام شد؟ در طول کنفرانس خبری نهایی پس از توافق در روز جمعه، المزروعی توضیح داد که برخی از اعضا بیش از ۲.۵ درصد مشارکت خواهند داشت تا میزان سهم کاهش تولید اعضایی که معاف شده‌اند را جبران کنند. او گفت کل اوپک تضمین می‌کند که به هدف کاهش تولید خود خواهد رسید. رییس اوپک بیش از این توضیحی نداد.

برای ۱۱ عضو باقی‌مانده اوپک، که معاف نشده‌اند، این توافق در واقع با کاهش ۳ درصدی تولید به هدف خود می‌رسد. با این حساب، سهم عربستان سعودی از این کاهش تولید، ۳۱۹ هزار بشکه در روز خواهد شد و باید دوباره سطح تولید خود را به ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز باز گرداند. کاهش ۳ درصدی برای ۱۱ عضو اوپک، به معنای کاهش دقیق ۸۰۲ هزار بشکه در روز از تولید کل این گروه می‌باشد.

وزیر انرژی عربستان در طول همین کنفرانس خبری گفت که تولید نفت این کشور در ماه ژانویه به حدود ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز افت خواهد کرد. او همچنین گفت که کشورش بار بیشتری را نسبت به دیگران به دوش خواهد کشید. این درحالی است که تولید نفت عربستان در ماه دسامبر به رکورد ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز رسیده بود.با احتساب کاهش ۳ درصدی، عراق تولید خود را ۱۴۰ هزار بشکه در روز خواهد کاست که این دقیقا مطابق همان رقمی است که وزیر نفت عراق در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد.

در این کنفرانس خبری همچنین مشخص شد که روسیه ۲۲۸ هزار بشکه در روز، از سطح ماه اکتبر خود که ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز است، خواهد کاست. هرچند وزیر انرژی این کشور اعلام کرد که این کاهش تولید تدریجی خواهد بود و چند ماه طول خواهد کشید.

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا