بورسبورس اوراق

توسعه معاملات الگوریتمی، ضرورت بازار سرمایه/ رقابت معاملات الگوریتمی، گام مهم فرهنگ سازی

در چند سال گذشته فرآیند داد و ستد در بازار سرمایه تغییرات قابل‌ توجهی داشته‌ و اکنون به واسطه سیستم ‌های الکترونیکی و پیچیده شدن بازار های مالی، نحوه معاملات از حالت سنتی به سمت روش های نوین حرکت کرده است. در این مسیر بهره گیری از معاملات الگوریتمی منجر به انجام بهتر و دقیق تر استراتژی های معاملاتی سرمایه گذاران می شود. در این روش سفارش‌ ها (هم برای طرف خریدار هم طرف فروشنده) بدون دخالت عامل انسانی از طریق سیستم ها ثبت می شود. با این حال به رغم فراهم شدن بستر های لازم معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه کشور، صاحب نظران می گویند همچنان فرهنگ سازی در این زمینه امری ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید مصطفی رضوی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اهمیت توسعه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه  گفت، امروز بخش عمده­ای از فعالیت ­های بازار سرمایه از حالت دستی خارج شده و الکترونیکی انجام می شود. عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه یکی از مهمترین متد ها در مسیر بازار سرمایه الکترونیکی معاملات الگوریتمی است، افزود: در این روش بر اساس فاکتور های دقیق تصمیم گیری و رفتار های مبتنی بر شایعه و هیجان از فرآیند داد و ستد حذف می شود. سید مصطفی رضوی با تاکید بر اینکه معاملات الگوریتمی به علمی شدن تصمیم گیری ها در بورس کمک می کند، گفت: در معاملات الگوریتمی ما شاهد افزایش شفافیت هستیم و بازیگران با اطمینان، ایمنی و ریسک کمتری داد و ستد می کنند. وی ادامه داد: به رغم پیشرفت در توسعه معاملات الگوریتمی اما هنوز عموم سرمایه گذاران با ساز و کارهای اجرایی این روش آشنایی ندارند و در نتیجه در این مسیر به فرهنگ سازی نیاز داریم.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری مهمترین تحولات بازار سرمایه در سال های آتی را مبتنی بر فن آوری اطلاعات دانست و گفت: معاملات الگوریتمی ابزاری آی تی محور است و اگر مسیر آن به درستی هدایت شود حتما به توسعه بازار سرمایه کمک می کند. عضو شورایعالی بورس افزود: در صورتی که فرهنگ سازی لازم و صحیح در خصوص معاملات الگوریتمی انجام شود شاهد افزایش حجم معاملات، تسهیل فرآیند نقد شوندگی و افزایش کارایی بازار خواهیم بود. وی با اشاره به نتایج مثبت لیگ ستارگان بورس، گفت: در این مسیر برگزاری رویداد هایی همچون لیگ ستارگان بورس کمک می کند نخبگان جوان حوزه آی تی با علاقه به بازار سرمایه وارد شوند و مسیر ورود آنها به بورس هموار شود.

علی امین تفرشی، عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: معاملات الگوریتمی در بازار سرمابه به معنای استفاده از برنامه ‌های رایانه‌ای و ماشین به جای انسان، در خرید و فروش سهام است. در این نوع داد و ستد، سیستم ها با استفاده از داده ها، زمانبندی، قیمت و حجم سفارشات را ثبت می کنند. عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: در دنیا درصد قابل توجهی از معاملات با این روش انجام می شود و آمار های شرکت بورس تهران نشان می دهد در بازار سرمایه ما نیز معاملات الگوریتمی رشد بسیار خوبی داشته است. وی ادامه داد: با این حال بازار سرمایه ما جوان است و توسعه امکانات جدید همچون معاملات الگوریتمی به فرهنگ سازی نیاز دارد و برگزاری مسابقات، فضایی برای آشنایی عموم با ابزار ها و روش های نوین ایجاد می کند.

یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به اینکه لزوم توسعه ابزار های مالی بر کسی پوشیده نیست، به سنا گفت: صاحب نظران توافق جمعی دارند که با توسعه ابزار های مالی بازار سرمایه کشور کاراتر می شود و این موضوعی است که طی دو سال گذشته مورد توجه نهاد تصمیم ساز نیز بوده است. مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، ادامه داد: با توجه به نفوذ آی تی در حوزه های اقتصادی، بهره برداری از ابزار های مبتنی بر فن آوری اطلاعات در بازار سرمایه ما نیز به یک ضرورت تبدیل شده و معاملات الگوریتمی یکی از همین موارد است. به گفته یاسر فلاح، اما آنچه اهمیت دارد این است که باید از طریق فرهنگ سازی به فراگیر شدن ابزار ها کمک کنیم. به همین منظور “مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه”  با مشارکت شرکت اطلاع رسلانی و خدمات بورس و با همکاری بخش های مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی طراحی شده است و امیدواریم برپایی این مسابقه به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و بسط مفاهیم مالی کمک کند.

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، به سنا گفت: در معاملات الگوریتمی سیستم ها بر اساس ااطلاعات به جای فرد تصمیم گیری می کنند و نتیجه آن نقد شوندگی بازار و روانی داد و ستد در بازار ثانویه است. از آنجا که توسعه بازار اولیه وابسته به ایجاد بازار ثانویه ای مدرن و روان است و معاملات الگوریتمی نقش مهمی در روان سازی معاملات و نقد شوندگی دارد از این رو به یکی از ابزار های ضروری و اجتناب ناپذیر بازار سرمایه بدل شده است. وی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی باید تنها در اختیار افراد حرفه ای قرار بگیرد و در غیر این صورت ممکن است به بازار آسیب وارد کند، تاکید کرد: برای استفاده از این ابزار فرهنگ سازی صحیح ضروری است.

غلامرضا خلیل ارجمندی، مدیرعامل گروه مالی سامان، با بیان اینکه تنوع شرکت ها در بورس افزایش پیدا کرده، گفت: تنوع صنایع، تنوع شرکت ها و همچنین تنوع ابزارهای مختلف، بازار سرمایه را پیچیده می کند و سرعت داد و ستد در بازار را افزایش می دهد. در نتیجه ریسک ها نیز زیاد می شود. عضو هیات مدیره بانک سامان افزود: معاملات الگوریتمی این فرصت را می دهد که سهام داران ریسک خود را توزیع کنند و خرید و فروش آنها در زمان درستی انجام شود. وی ادامه داد: احساس می کنم معاملات الگوریتمی امکان خوبی برای بازار سرمایه فراهم و در توسعه بازار  نقش موثری را ایفا می کند، اما بهره برداری از نتایج مثبت آن به فرهنگ سازی نیاز دارد و رویداد هایی مشابه لیگ ستارگان بورس و رقابت الگوریتمی ابزار مناسبی برای فرهنگ سازی است.

ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی لوتوس پارسیان در خصوص اهمیت توسعه معاملات الگوریتمی به سنا گفت: از سال ها پیش روش معاملات الگوریتمی در جهان مطرح شده و در حال حاضر حجم زیادی از داد و ستد های بازار های سرمایه پیشرفته به این متد اختصاص دارد و توسعه این تکنولوژی جدید در بورس ایران یک قدم مهم به جلو محسوب می شود. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: کاهش هزینه ها، افزایش حجم معاملات و افزایش سرعت در داد و ستد ها محصول معاملات الگوریتمی است. معاون تامین مالی لوتوس پارسیان ضمن بیان اینکه دخالت انسان در فرآیند بازار با این تکنولوژی حذف می شود افزود: توسعه معاملات الگوریتمی مستلزم استفاده از همه امکانات در مسیر فرهنگ سازی مستمر است و برگزاری رقابت الگوریتمی می تواند در توسعه این روش معاملاتی موثر باشد.

سیدرضا علوی، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، با بیان اینکه معاملات الگوریتمی در دنیا حجم زیادی از داد و ستد ها را به خود اختصاص داده، گفت: توسعه معاملات الگوریتمی عامل پویایی بازار سرمایه، تسهیل نقد شوندگی و افزایش شفافیت است و حجم معاملات را افزایش می دهد. وی ادامه داد: هرچند ما برای بهره برداری کامل از معاملات الگوریتمی نیاز داریم تا عمق بازار سرمایه کشور را افزایش دهیم، اما در مجموع توسعه این روش معاملاتی امری ضروری است. مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات تاکید کرد: البته اگر هم زمان با توسعه معاملات الگوریتمی فرهنگ سازی لازم انجام نشود و افراد بدون آشنایی لازم از این روش استفاده کنند دچار زیان می شوند و رقابتی مشابه لیگ ستارگان بورس گامی مهم برای آشنایی جامعه با داد و ستد الگوریتمی است.

علیرضا تاج بر، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین، عنوان کرد: شکل بازار استفاده از معاملات الگوریتمی را اجتناب ناپذیر کرده اما ما اکنون در ابتدای مسیر هستیم. در حال حاضر معاملات انجام شده در این قالب بیشتر شرطی است تا الگوریتمی! و امیدوارم با ظرفیت هایی که سازمان ایجاد می کند شاهد آینده بسیاری خوبی برای معاملات الگوریتمی باشیم و قطعا رقابت هایی شبیه لیگ ستارگان بورس می تواند سطح آگاهی فعالین آی تی در خصوص بازار سرمایه را افزایش دهد.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در خصوص معاملات الگوریتمی به سنا گفت: در معاملات الگوریتمی دستورات خرید و فروش اتوماتیک به سامانه معاملات ارسال می شود و جزو روش های پیشرفته معاملات برخط است و عکس العمل معامله گران در بازار را افزایش می دهد. وی ادامه داد: بهره بردن از ابزارهای معاملات نوین همچون معاملات الگوریتم، اطمینان به بازار را افزایش می دهد و سبب جذب بازیگران بیشتر می شود اما ما نیاز داریم در کنار آن عمق بازار را افزایش دهیم.

فردین آقا بزرگی، مدیر عامل کارگزاری بانک دی، در پاسخ به این سوال که برگزاری رقابت معاملات الگوریتمی چه نقشی در فرهنگ سازی ایفا می کند، گفت: دسترسی به نرم افزار ها و فن آوری اطلاعات در نظام معاملاتی بورس ما طی ۲۵ سال گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است اما ما همچنان با دنیا فاصله داریم. وی ادامه داد: به عنوان نمونه امروز معاملات الگوریتمی آخرین روش داد و ستد در بازار سرمایه کشور های پیشرفته محسوب می شود و بازار ما به تقویت این نوع معاملات نیاز دارد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: ما باید مکانیزم بازارگردانی به کمک الگوریتم ها را ارتقا بدهیم و علاوه بر آن افزایش آگاهی جامعه در خصوص معاملات الگوریتمی وظیفه نهاد ناظر است.

بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه سپهر صادرات به سنا گفت: یکی از مهمترین موضوعات در بازار سرمایه کشور های پیشرفته معاملات الگوریتمی است و ما نیز باید در این مسیرحرکت کنیم. اما  اجرای کامل معاملات الگوریتمی در بورس نیازمند ارتقای زیرساخت ها بازار سرمایه و فرهنگ سازی است. بهروز خدارحمی با بیان اینکه فن آوری اطلاعات در روش الگوریتمی نقش اول را برعهده دارد، اظهار داشت: با این روش خطای انسانی حذف می شود. وی تاکید کرد: بدون فرهنگ سازی ما نمی توانیم در هیچ حوزه ای از بازار سرمایه توسعه ایجاد کنیم و معاملات الگوریتمی نیز از این امر مستثنی نیست.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا