اقتصاد کلانصوت

بودجه سال ۹۸ انقباضی است

 

یک کارشناس در حوزه بودجه گفت: بودجه سال آینده کل کشور انقباضی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدتقی فیاضی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: منابع بودجه سال آینده طبق لایحه پیشنهادی دولت به مجلس از حیث ریالی نسبت به سال جاری ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: حال اگر این ۱۲ درصد را با ۳۶ درصد تورم امسال و ۳۵ تا ۴۰ درصد تورم سال بعد مقایسه کنید به وضوح درخواهید یافت منابع بودجه بصورت واقعی کوچک ولی به شکل اسمی بزرگ شده است.

این کارشناس در حوزه بودجه گفت: اجزای مهم منابع بودجه شامل مالیات ها، سودسهام، فروش نفت، واگذاری اموال و اوراق بدهی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به رشد ۴۴ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی در بودجه سال ۹۸ نسبت به سال جاری افزود: منابع هدفمندی منابع حاصل از فروش انواع فرآورده های نفتی مانند بنزین، گازوئیل، گاز، برق، آب و غیره است.

فیاضی بیان داشت: مجموع درآمدها از این محل در بودجه سال ۱۳۹۷ معادل ۹۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: منابع هدفمندی بودجه سال آینده با احتساب رشد ۴۴ هزار میلیارد تومانی به رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این کارشناس در حوزه بودجه افزود: رشد منابع مزبور ناشی از تفاوت مبنای محاسبه نرخ تسعیر ارز است یعنی از سه هزار و ۸۰۰ یا چهار هزار و ۲۰۰ تومان به احتمال قوی مبنای محاسبه پنج هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تعیین نرخ پنج هزار و ۷۰۰ تومان به عنوان نرخ تسعیر ارز از جمله مشخصات لایحه بودجه ۹۸ است.

فیاضی ضمن اشاره به تقسیم بندی بودجه به دو نوع اعم از موهومی و واقعی گفت: بودجه موهومی همان لایحه و قانون مصوب دولت و مجلس اما بودجه واقعی به عملکرد و ارقام تحقق یافته بودجه در طول سال گفته می شود.

این کارشناس بودجه افزود: متاسفانه بودجه موهومی و واقعی بر هم منطبق نبوده بلکه اختلاف زیادی بین این دو وجود دارد.

وی در ادامه یادآورشد: بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد یا عملیاتی بیشتر به دنبال ایجاد پیوند میان شاخص های عملکردی و تخصیص منابع است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا