بورسبورس اوراق

استارت صعودی بورس در ابتدای هفته

معاملات بورس تهران در اولین روز هفته با رشد شاخص بازار سهام به پایان رسید. بعد از آنکه تالار شیشه ای در هفته گذشته با بازدهی مثبت به کارخود پایان داد، امروز نیز تقاضای سهام، بر عرضه ها غلبه کرد و بازار با روندی مثبت به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس تهران معاملات روز شنبه را با روندی صعودی به پایان رساند. بر همین اساس نماگر شاخص کل، با رشد ۲۲۳ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل در حالی با این میزان رشد به کار خود پایان داد، که در ساعات ابتدایی معاملات تا حدود ۷۰۰ واحد رشد نیز به ثبت رساند. شاخص هم وزن نیز امروز با رشد همراه شد. رشد قیمتی در نمادهای کوچک باعث شد سرعت صعود این شاخص بیش از شاخص کل باشد.

در آن سو؛ آیفکس نیز امروز همسو با شاخص کل حرکت کرد. شاخص فرابورس با رشد ۱۳.۷ واحدی به سطح هزار و ۸۵۸ واحد رسید. مجموع ارزش معاملات این دو بازار به حدود ۷۰۰ میلیارد دلار رسید. حجم معاملات بورس نیز با عبور از مرز یک میلیارد سهم به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون سهم ارتقا یافت.

مشاهده معاملات روز شنبه حاکی از توجه سهامداران به نمادهای خودرویی بود. شرکت های خودرویی طی روزهای گذشته شاهد تایید مصوبه افزایش نرخ از سوی دولت بودند.

در همین زمینه ایران خودرو در روز ۵شنبه، این خبر را تایید و نرخ های جدید را برای انواع خودرو اعلام کرد. بر همین اساس امروز تقاضا در این نمادها بیش از گذشته بود. “خساپا” امروز در میان نمادهای موثر بر رشد شاخص کل قرار داشت. تقاضای قابل توجه حقیقی ها در این سهم باعث شد در پایان معاملات این شرکت با صف تقاضای بیش از ۷۷ میلیون سهمی همراه شود. بررسی تغییر مالکیت امروز این سهم حاکی از تقاضای وافر بازیگران خرد بود، به نحوی که بیش از ۹۶درصد از سهم خرید به این گروه تعلق داشت.

شرکت مپنا، امروز بیشترین اثر را بر رشد شاخص به جای گذاشت. این سهم امروز شاهد صف نشینی سهامداران در سمت خرید بود. بعد از “رمپنا” شرکت های فولاد مبارکه اصفهان ، بانک ملت و سرمایه گذاری غدیر مانع رشد بیشتر شاخص کل شدند.

تغییر مالکیت بازار نیز به به نفع بازیگران خرد بود. بر اساس آمارها تغییر مالکیت امروز بورس به حدود ۳۵ میلیارد تومان و از سمت حقوقی به حقیقی ثبت شد. بیشترین خرید حقیقی ها در صنعت خودرو بود و بعد از آن گروه های فنی مهندسی و موارد دارویی بیشترین تقاضا را از این سمت داشتند.

در آن سو، حقوقی ها امروز بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند و بعد ازآن فلزی ها مورد توجه این گروه قرار گرفتند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا