خودروصنعت، معدن، تجارت

خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودرو گرفتند؟

 

خبرهای رسیده حاکی است، خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودرو را دریافت کرده‌اند. البته هنوز وزارت صنعت واکنشی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از تسنیم ، بعد از مدتها اخبار ضد و نقیض درباره اعلام قیمت‌های جدید خودرو، شرکت ایران خودرو دو روز پیش قیمت های جدید ۴ خودروی خود را در قالب یک طرح فروش اعلام کرد که واکنشهای زیادی را برانگیخت و برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که مجوزی برای افزایش قیمت خودرو هنوز صادر نشده است.

در اطلاعیه ایران خودرو برای فروش ۴ محصول با تحویل ۱۵ روزه قیمت جدید تندر پیکاپ از ۳۹ میلیون و ۱۶۲ هزار تومان به قیمت ۷۷ میلیون تومان، وانت آریسان از ۳۱ میلیون و ۷۸۶ هزار تومان به قیمت ۳۶ میلیون تومان، پارس اتوماتیک از ۵۴ میلیون ۸۰۲ هزار تومان به قیمت ۸۳ میلیون تومان رسیده است. همچنین این شرکت برای اس ۳۰ صندوق دار اتومات هم قیمت ۱۴۱ میلیون تومان در نظر گرفته است.

 اما سوال اینجاست ایران خودرو براساس کدام فرمول قیمت های جدید این محصولات را اعلام کرده است.

علیرغم اینکه کسی حاضر به پاسخگویی در مورد این موضوع نیست و برخی این قیمت‌ها را گران فروشی می‌دانند اما برخی خبرهای دریافتی از فعالان صنعت خودرو حاکی است، خودروسازان مجوز لازم را برای اجرایی شدن قیمت‌های جدید دریافت کرده و به نوعی با اجرایی شدن این تصمیم به دنبال ارزیابی واکنش بازار به قیمت‌های جدید هستند.

یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی در این باره گفت: خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار را دریافت کرده‌اند و فعلاً  این موضوع را در تعداد اندکی از محصولات خود اعمال کرده‌اند. البته رقم ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار حداقلی است و ممکن است در برخی محصولات این درصد قیمت‌ها بیشتر از ۵ درصد حاشیه بازار هم برسد، به عنوان نمونه ایران خودرو برای خودروی پژو پارس اتوماتیک ۹ درصد کمتر از حاشیه بازار را تعیین کرده است.

به گفته وی، فروش خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار برای برخی از محصولات هر چند وقت یک بار اجرایی خواهد شد تا با این تصمیم اختلاف قیمت کارخانه تا بازار کاهش و به تدریج قیمت خودرو معقول شود.

این در حالی است که وزارت صنعت هنوز در خصوص مجوز افزایش قیمت خودرو اطلاع رسانی نکرده و در خصوص فروش جدید محصولات ایران خودرو با قیمتهای جدید هم واکنشی نداشته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا