انرژی

بهره‌برداری از فاز ۳ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس؛ به زودی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: با سرمایه‌گذاری ارزشمند۴.۱ میلیارد یورویی و تاسی از شعار ما می‌توانیم، تلاش متخصصان و کارکنان توانمند و متعهد ایرانی به‌زودی فاز ۳ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مرتضی لطفی در جریان بازدید از آخرین مراحل آماده سازی فاز ۳ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس با قدردانی از زحمات خالصانه مدیریت عامل ، اعضای هیات مدیره ، کلیه مدیران و کارکنان جهادی این مجموعه عظیم خاطر نشان کرد: با همت والا و تلاش خالصانه شما، توانسته‌اید  شعار ما می توانیم را به بهترین شکل ممکن تعریف کنید و با لطف خدا فاز سوم پالایشگاه طی چند هفته آینده آماده افتتاح می‌شود.

وی گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری (۲میلیارد یورو)و سهامداری ۴۹ درصدی در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان ، مصمم است با مشارکت سایر سهامداران و گشایش زنجیره تولید فرآورده های نفتی منطبق بر استانداردهای روزآمد جهانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی، ایران را در جمع باشگاه صادرکنندگان این محصولات به رقیبی پایدار رهنمون کرده است و با بهره برداری کامل فازهای در دست احداث ضمن خنثی کردن فشار تحریمهای ظالمانه امریکا ، زمینه خودکفایی کامل در تامین بنزین کشور را فراهم  کند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شستا با اشاره به اشتغال مستقیم ۱۰هزار وغیرمستقیم  ۵۰ هزار نفر نیروی جوان و متخصص در این مجموعه افزود :پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و همچنین کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی و خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های استراتژیک انرژی ایجاد شده و در کنار توجه به  صادرات محصولات تولیدی، ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از نیروهای  کارامد بومی در استان هرمزگان را نیز مد نظر قرار داده است.

وی تصریح کرد: این پالایشگاه در شرایط فعلی ظرفیت دریافت ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس جنویی در روز را در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه ‌ای داراست و با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع، هیدروژن، گوگرد و سوخت جت اقدامات پالایشی خود را انجام می دهد.

 لطفی بااشاره به اینکه کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه مطابق استاندارد یورو ۵ است گفت: هم اکنون به‌طور میانگین روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین ،روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن گاز مایع در این پالایشگاه تولید میشود ومقدار گازوئیل تولیدی در پالایشگاه تا پایان سال به ۱۴ تا ۱۶ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

مدیرعامل شستا با اشاره به میزان ارز استفاده شده در قالب تسهیلات و نوسانات شدید قیمت ارز خواستار استفاده از ظرفیت تبصره ۱۳ قانون رفع موانع تولید و افزایش سقف تخفیف خوراک از ۵ به ۱۰ درصد و تبصره ۱ ماده ۲۰ در تسعیر نرخ ارز تسهیلات دریافتی شد و خاطرنشان کرد: باتوجه به قیمت تمام شده و الزام فروش برخی از محصولات به نرخ مصوب دولت این مجموعه بزرگ قادر به پرداخت بدهیهای خود نبوده و با زیان مواجه خواهد شد.

وی در پایان بازدید و گفتگو با کارکنان و مدیران این مجموعه  به نمایندگی از دکتر شریعتمداری مقام عالی وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی ، دکتر محسنی بندپی مدیریت سازمان تامین اجتماعی و کلیه مدیران و کارکنان و ذینفعان گروه معظم شستا  از تلاش ارزشمند مدیریت ، کارکنان و کلیه دست اندرکاران ساخت و بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) ، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز ضمن قدردانی از حمایتهای مدیریت و کارکنان مجموعه بزرگ شستا از ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس افزود: خودکفایی در امر تولید فرآورده‌های نفتی علی الخصوص فرآورده استراتژیک بنزین، پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و استمرار عملیات برداشت گاز غنی از میدان گازی مشترک پارس جنوبی از اهداف ماست و لحظه ای از تلاش دست برنخواهیم داشت.

 محمدعلی دادور تاکید کرد: کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد و محصولات‌مان مطابق استاندارهای کیفی اروپا تولید خواهد شد. وی گفت: جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش تر غایت ستاره خلیج فارس است و این مساله می تواند به اشتغال زایی گسترده در منطقه و کشور بیانجامد.

وی افزود:شرکت نفت ستاره خلیج فارس به عنوان اولین بنگاه تولیدی و اقتصادی استان هرمزگان دفتر مرکزی شرکت را با تمام نفرات و تجهیزات به استان انتقال داد که این اقدام سالیانه میلیاردها تومان درآمد برای استان در پی خواهد داشت و باعث رونق کسب و کار در هرمزگان می شود.

مهندس دادور افزود: با تکمیل و نصب همه قطعات فاز سوم، تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال به ۴۰ میلیون لیتر(حدود نیمی از مصرف کشور)در روز افزایش می‌یابد. وی گفت: این پالایشگاه ظرفیت توسعه دو فاز دیگر نیزدارد که در صورت راه اندازی ظرفیت تولید از ۶۰ میلیون لیتر در روز عبور خواهد کرد.

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا