بورسبورس اوراق

شمش «فخوز» مبنای قیمت‌گذاری زغال‌سنگ می‌شود/ آخرین اخبار از توافقات چندگانه برای تعیین نرخ جدید

بر اساس آخرین توافقات صورت گرفته میان ذوب آهن اصفهان و انجمن زغال‌سنگ مقرر شد تا نرخ زغال‌سنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شود. در صورت تصویب نهایی، قیمت‌های جدید از ابتدای آذرماه سال جاری لحاظ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز جاری مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ نگین طبس در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین از قیمت جدید زغال‌سنگ خبر داد. وی در خصوص آخرین اخبار این توافق گفت: در آخرین جلسه مشترک میان ذوب آهن اصفهان، انجمن زغال‌سنگ،  وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع افزایش قیمت زغال‌سنگ بحث و بررسی شد که در پایان طرفین به قیمت‌گذاری جدید برمبنای ۲۶.۵ درصدی نرخ شمش فولاد خوزستان در بورس کالا رضایت دادند.

وی همچنین افزود: البته این موضوع فعلا در قالب توافقنامه بوده و هنوز وارد فاز اجرایی نشده است. اما با توجه به صحبت هایی که در خصوص تسریع در افزایش نرخ زغال‌سنگ صورت گرفته است، به نظر می‌رسد پس از طی مراحل قانونی در مدت زمان دو ماه آینده نرخ‌های جدید لازم‌الاجرا شوند.

دریانی در پاسخ به این سوال که زمان اعمال قیمت های جدید چه تاریخی خواهد بود، گفت: در صورت تصویب نهایی، نرخ های جدید از ابتدای آذرماه اعمال می‌شوند. از این رو فروش حال حاضر شرکت های زغال‌سنگی بر مبنای نرخ های قدیم و به صورت علی‌الحساب خواهد بود.

گفتنی است با توجه به تحولات چند ماه اخیر نرخ ارز که موجب شده است قیمت تمام شده زغال‌سنگ تولیدی معادن افزایش یابد، انجمن زغال‌سنگ چندین بار با شرکت ذوب آهن اصفهان بر سر افزایش نرخ جلساتی را برگزار کرده که تا کنون تنها منجر به افزایش ۲۰ درصدی در تیرماه سال جاری شده بود. از این رو از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت کنسانتره زغال‌سنگ یکبار به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۶۱۰ هزار تومان در هر تن رسیده است. در صورتی که نرخ زغال‌سنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شود (با فرض قیمت میانگین شمش «فخوز» در بورس کالا برای  هرکیلو ۳۲۰۰ تومان) احتمالا شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت زغال‌سنگ به میزان ۸۰۰ هزار تومان در هر تن باشیم. از این رو آزادسازی قیمت زغال‌سنگ و محاسبه آن بر مبنای قیمت فولاد می تواند شناوری نرخ این ماده اولیه را در حد بازارهای جهانی افزایش دهد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا