انرژی

تاسیس دو مجتمع پتروشیمی جدید در هرمزگان

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان، از احداث دو مجتمع جدید پتروشیمی در این منطقه خبرداد و گفت: به‌طور کلی شش متقاضی حوزه پتروشیمی جهت سرمایه‌گذاری مراجعه کرده‌اند که دو مورد موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی شده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم در جنوب کشور به شمار می‌رود که بنا بر اعلام مسوولان، با تلاش مجموعه ایمیدرو، حمایت استاندار هرمزگان و همکاران منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، پروژه‌های زیرساختی این منطقه پیشرفت چشم‌گیری داشته است. در این راستا جذب نیرو و افزایش آمار اشتغال در منطقه ویژه پارسیان در حالیست که اشتغال مستقیم در این منطقه در پایان سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰۰ نفر و در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰۰۰ نفر اعلام شده و اکنون در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ به ۲۰۰۰ نفر رسیده است.

در افق منطقه ویژه پارسیان، اشتغال بیش از ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۷۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل دیده شده است. موقعیت مکانی، جغرافیایی و دسترسی آزاد به آبهای بین المللی، معافیت های مالیاتی و گمرکی، بندر تخصصی واردات و صادرات کالاهای مورد نیاز سرمایه گذاران، دسترسی مطمئن به جاده های ترانزیتی و همجواری با پارس جنوبی بخشی از ظرفیت‌های مورد نظر و درخواست سرمایه گذاران است که به گفته کارشناسان، می‌تواند هزینه سرمایه گذاری را کاهش و سودآوری مناسبی را برای آن‌ها در بر داشته باشد.

همچنین بخوانید

در این باره، مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با اشاره به ساخت ۱۹ پست اسکله در این منطقه، توضیح داد: بزرگترین بندر تخصصی صنایع معدنی و پتروشیمی کشور با ایجاد ۱۹ پست اسکله با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن در منطقه ویژه پارسیان در حال ساخت است که می‌تواند به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم ها از آن نام برد. اولویت نخست، جذب و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی پارسیان و استان هرمزگان است، طی دو سال اخیر اولویت با جذب نیروهای بومی در تمامی رده‌های مورد نیاز منطقه ویژه پارسیان بوده است.

حسن شاهرخی در ادامه با بیان این‌که قانون جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی را تکلیف کرده است، افزود: علیرغم قوانین و مصوبات مجلس، تلاش مجموعه بر جذب حداکثری نیرو از ساکنان استان هرمزگان بوده است که طبق آمار بیش از ۵۰ درصد نیروهای شاغل در منطقه ویژه بومیان استان هرمزگان هستند.

بر اساس اطلاعات سایت منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان، وی با اشاره به ذخایر انرژی ایران و قطر تصریح کرد: تامین خوراک سرمایه‌گذاران و خطوط لوله گاز که از فاصله ۵۰ متری منطقه ویژه عبور می‌کند، می‌تواند سرمایه‌گذاران سایر صنایع را برای حضور در این منطقه استراتژیک اقتصادی کشور ترغیب کند.

او در ادامه درمورد سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارسیان توضیح داد: شش متقاضی حوزه پتروشیمی جهت سرمایه‌گذاری مراجعه کرده‌اند که دو مورد موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی شده‌اند. هم‌چنین پیش از این، تقاضای سرمایه‌گذاری احداث مجتمع فولاد، تولید آلومینا، نیروگاه و تولید آب شیرین از دریا توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه ویژه ارایه شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا