بورسبورس اوراق

قیمت «وکیوم باتوم» کاهش یافت / آرامش بازار محصولات پتروشیمی در نخستین روز هفته

امروز با وجود کاهش نرخ در اغلب محصولات پتروشیمی و نفتی اما همچنان معاملات در قیمت‌های پایه انجام شد، در این میان، پر‌ارزشترین معامله بورس‌کالا به وکیوم باتوم (شبندر) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت که نسبت به معامله قبلی با افت ۱۷.۵ درصدی قیمت مواجه بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امروز شنبه (۱۷آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۳۸ میلیارد تومان داشتند که در ۱۴۹ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۱۷۲ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۲۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

در این میان، پر‌ارزشترین معامله بورس کالا هم به وکیوم باتوم پالایش نفت بندر عباس (شبندر) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول تقریبا به قیمت پایه کیلویی ۲۵۷۲ تومان در حجم ۱۵ هزار تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود (۲۶ آبان) ۱۷.۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

گفتنی است، امروز تالار صنعتی شاهد عرضه و معامله ای نبود، اما در تالار معاملات مازاد عرضه ۴۰تن روی مورد داد و ستد قرار گرفت.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی

تالار صادراتی بورس کالای ایران، امروز میزبان دادوستد ۲۲ هزار و ۴۰۰ تن قیر و ۸۵ تن عایق رطوبتی بود. طی این روز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز ۲ هزار و ۷۹۴ تن مواد پلیمری، یک هزار و ۱۷۵ تن مواد شیمیایی، ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن قیر و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تن وکیوم باتوم معامله شد.

امروز با وجود کاهش نرخ در اغلب محصولات پتروشیمی و نفتی اما همچنان معاملات در قیمت‌های پایه انجام شد. بیشترین ارزش معاملات این تالار به وکیوم باتوم پالایش نفت بندر عباس (شبندر) (از میان فراورده‌های نفتی) در حدود ۳۸.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول تقریبا به قیمت پایه کیلویی ۲۵۷۲ تومان در حجم ۱۵۰۰۰ تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۶ آبان) ۱۷.۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

همچنین امروز وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز (شبریز) هم به قیمت پایه کیلویی ۲۴۴۷ تومان در حجم ۴۴۰۰ تن نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در (۶ آذر) ۱۲.۲ درصد افت قیمت داشت.

گفتنی است در بین محصولات پتروشیمی نیز امروز اغلب محصولات به قیمت پایه معامله شدند، هرچند برخی کالاها از جمله «متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص» پتروشیمی کارون به طور رقابتی معامله شد .این محصول با ۳ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۱۵۹۴۳ تومان فروخته شد.

همچنین قیر MC160 پالایش نفت کرمانشاه با ۱۲.۱۲ درصد کاهش نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۲۹۰۰ تومان به طور نقدی معامله شد.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «منو اتانول آمین» (۲۱۳ میلیون تومان) پتروشیمی شازند تعلق داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۹۷۲۳ تومان در حجم ۲۲ تن معامله شد.

براساس این گزارش، یک هزار و ۳۷۷ تن نخ پلی استر گرید A و B و Cدر بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.

تالار کشاورزی

این گزارش حاکی است، امروز هشت هزارتن گندم خوراکی هم در تالار محصولات کشاورزی به فروش رسید.

طی امروز «گندم خوراکی» چهار استان شامل مرکزی، کرمانشاه، زنجان و همدان هر کدام با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه و در حجم ۲۰۰۰ تن معامله شدند. گفتنی است، هر کدام از این معاملات حدود دو میلیارد تومان ارزش داشتند.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا