بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آیا سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا خواهد توانست رکورد سال قبل خود را بشکند؟

در شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی وام‌دهی همتا‌به‌همتا، نزدیک به ۵ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌اند.

در طی سال‌های ۲۰۱۴ تا شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، تعداد کل معاملات تأمین مالی حوزه‌ی وام‌دهی همتا‌به‌همتا (marketplace lending) در سطح جهان، ۱۱۲۸ مورد بوده است. در نتیجه‌ی این معاملات، ۳۳.۵ میلیارد دلار سرمایه به این صنعت تزریق شده است.

فدرال رزرو (Federal Reserve) تخمین می‌زند که صدها میلیارد دلار تقاضا برای دریافت اعتبار وجود دارد، ولی خدمات مناسبی برای درخواست‌کنندگان عرضه نشده است. در نتیجه‌ی این امر، شرکت‌های وام‌دهی همتا‌به‌همتا قصد دارند وارد بخش‌هایی شوند که وام‌دهندگان سنتی، مانند بانک‌ها، در آن‌ها ضعیف عمل کرده‌اند.

ارزش سرمایه‌ی جذب‌شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی وام‌دهی همتا‌به‌همتا در شش‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، ۴.۸ میلیارد دلار بوده که برابر است با ۶۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۷. همین امر، سطح توقعات را از نیمه‌ی دوم امسال بالا برده است.

لندیکس (Lendix)، یکی از شرکت‌های کوچک تا متوسط (SME) پاریسی است و در زمینه‌ی تأمین‌ مالی فعالیت می‌کند. این شرکت، در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ موفق شد ۲۴۵.۱ میلیون دلار را از طریق سرمایه‌گذارانی مانند زنکپ (Zencap Asset Management) تأمین کند.

لندیکس، ۶۰ درصد از سهم بازار را در حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا، به خودش اختصاص داده و این معامله، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اروپایی در این حوزه به شمار می‌رود.

لندیکس با دریافت مبلغ یادشده، خواهد توانست از رشد و پیشرفت بیش از ۶۰۰ بنگاه کوچک و متوسط پشتیبانی کند.

 

در سه دوره‌ی سه‌ماهه‌ی اخیر، شاهد رشد سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا بوده‌ایم.

در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، شرکت‌های وام‌دهی همتا‌به‌همتا موفق شدند ۳ میلیارد دلار سرمایه را از طریق انجام ۵۷ معامله، دریافت کنند.

لندیبل (Lendable)، یک پلتفرم وام‌دهی همتا‌به‌همتا (P2P) در شهر لندن است. این شرکت، در ماه نوامبر سال گذشته، ۳۹۹.۸ میلیارد دلار سرمایه را از کاسل تراست (Castle Trust) دریافت کرد. لندیبل به لطف تکنولوژی، توانسته فرآیند تصمیم‌گیری برای پرداخت وام را تسریع کند و بدین ترتیب، عملکرد شرکت‌های وام‌دهی سنتی را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بهبود بخشیده است.

تعداد سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، از ۴۸ مورد در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷، به ۵۳ مورد در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

میزان سرمایه‌گذاری در این بازه‌ی زمانی نیز رشدی دو برابری داشته است.

در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، ارزش مالی سرمایه‌ی جذب‌شده در حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا، به ۳.۳ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، ۱۰ درصد افزایش داشت. سی‌جی‌تی‌زد (CGTZ)، یک پلتفرم وام‌دهی چینی است که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، ۳۵۹.۳ میلیون دلار را در سری D جذب کرده‌ است. این معامله، بزرگ‌ترین تأمین مالی دوره‌ی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ در حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا به شمار می‌رود. در نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری، بودجه‌ی کلی سی‌جی‌تی‌زد به بیش از ۵۲۱ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

 

مقام اول شرکت‌های آمریکایی در ده معامله‌ی برتر حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸

ارزش ۱۰ معامله‌ی برتر حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، به ۲.۳ میلیارد دلار می‌رسد، که برابر است با نیمی از سرمایه‌ی جذب‌شده در این سال. این نسبت، در مقایسه با سایر حوزه‌های فین‌تک، عدد پایینی است و نشان از رقابت قوی برای جذب سرمایه در صنعت وام‌دهی همتابه‌همتا دارد.

شرکت‌های ایالات‌متحده، در ۶ مورد از ۱۰ سرمایه‌گذاری برتر سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ نقش داشته‌اند و در نتیجه‌ی این معاملات، ۱.۴ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌اند. چین، کانادا و ایرلند، در مقام‌های بعدی رده‌بندی قرار دارند.

لندینگ‌پوینت (LendingPoint)، یک شرکت وام‌دهی آنلاین است که در شهر آتلانتا فعالیت می‌کند. این شرکت، در ماه می سال ۲۰۱۸ موفق شد ۶۰۰ میلیون دلار را از گوگنهایم سکیوریتیز (Guggenheim Securities) دریافت کند. روش کاری این شرکت، بدین شرح است که چندین رابط برنامه‌نویسی کاربردی (APIs) را به منظور جمع‌آوری هزاران داده‌ از هر متقاضی به‌کار می‌گیرد. مدل‌های ریسک انحصاری این شرکت، تصویر مالی کامل‌تری از مشتریان ایجاد می‌کنند و بدین ترتیب، مشتریانی که از خدمات وام‌دهندگان سنتی محروم هستند، می‌توانند پس از تائید داده‌ها، از این شرکت وام دریافت کنند.

فیوچر فایننس (Future Finance)، یک تأمین‌کننده‌ی خدمات وام دانشجویی است که دفتر مرکزی آن در شهر دوبلین قرار دارد. این شرکت ۱۳۳.۹ میلیون دلار تأمین مالی استقراضی (debt funding) داشته و عنوان بزرگ‌ترین معامله‌ی وام‌دهی اروپا در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است. این تأمین مالی را واترفال است منیجمنت (Waterfall Asset Management) انجام داده و هدف، توسعه‌ی سبد سهام دانشجویی در اروپا بوده است.

 

۶۰ درصد از ارزش سرمایه‌گذاری جهانی در بخش وام‌دهی همتابه‌همتا، متعلق به شرکت‌های آمریکای شمالی است.

شرکت‌های آمریکای شمالی، ۴۰ درصد از معاملات جهانی در حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا را به خود اختصاص داده‌اند؛ مبلغ جذب‌شده از این معاملات، ۱۹.۹ میلیارد دلار می‌باشد.

سوفی (SoFi)، یکی از ارائه‌دهنده‌‌های وام‌های شخصی و تأمین مالی مجدد (refinancing) در سانفرانسیسکو است. این شرکت، در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۵، حدود یک میلیارد دلار را در سری E جذب کرده است. این معامله، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری وام‌دهی همتابه‌همتا در منطقه به شمار می‌رود. مبلغ یادشده، توسط سافت‌بانک (SoftBank) تأمین شد و در راستای افزودن خدمات وام مسکن و وام‌های شخصی به خدمات فعلی سوفی، مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت‌های آسیایی، یک‌پنجم از کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده در بخش وام‌دهی همتابه‌همتا را دریافت کرده‌اند. از طرف دیگر، تنظیم‌کنندگان چینی، چارچوب‌های قانونی جدیدی را در حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا، تعریف کرده‌اند و بدین ترتیب سرمایه‌گذاران وادار به جستجوی فرصت در سایر کشورهای منطقه شده‌اند.

شرکت‌های اروپایی، یک‌چهارم از کل تعداد معاملات جذب سرمایه‌ در حوزه‌ی وام‌دهی همتا‌به‌همتا را به خود اختصاص داده‌اند. در بازه‌ی زمانی سال ۲۰۱۴ تا نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸، ارزش سرمایه‌گذاری در اروپا به ۵.۷ میلیارد رسیده است. جالب است بدانید که ۵۶ درصد از این مبلغ را شرکت‌های بریتانیایی جذب کرده‌اند. همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، بزرگ‌ترین معامله‌ی حوزه‌ی وام‌دهی همتابه‌همتا متعلق به شرکت لندیبل است. این سرمایه‌گذاری که ارزشی برابر با ۳۹۹.۸ میلیون دلار داشته، در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ و توسط کاسل تراست انجام شده است.

نکته: داده‌های این تحقیق، از پایگاه داده‌ی فین‌تک گلوبال (FinTech Global) استخراج شده‌اند.

منبع: FinTech Global

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا