انرژی

تمام نفت ونزوئلا با ارز دیجیتال پترو به فروش می‌رسد

رئیس جمهور ونزوئلا در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که تمام نفت ونزوئلا در سال آینده میلادی به وسیله ارز دیجیتال اختصاصی این کشور فروخته خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سال گذشته بود که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا ضمن اشاره به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه این کشور، از عرضه و انتشار یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده اختصاصی و دولتی تحت عنوان پترو برای تسهیل در فروش نفت، گاز و طلا خبر داد.

پس از آنکه چندماه پیش این ارز دیجیتال توسط دولت ونزوئلا عرضه شد، حالا مادورو اعلام کرده است که تمام نفت و گاز این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی به واسطه ارز دیجیتال پترو به فروش خواهد رسید.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارش اسپوتنیک، ونزوئلا هم که یکی از کشورهای تحت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکاست، سال گذشته تصمیم گرفت که به منظور رهایی از سلطه دلار آمریکا و همچنین تسهیل در انجام مبادلات بانکی و مالی بین این کشور و سایر کشورهای خریدار، از ارز دیجیتال و اختصاصی خود به نام پترو که به پشتیبانی صنعت نفت این کشور ارائه شده است، استفاده کند.

به باور تحلیلگران ارز دیجیتال پترو آخرین تلاش ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور است و به باور آنها، برخی از کشورهای تحت تحریم نظیر کوبا، ایران و روسیه نیز قادر خواهند بود از چنین سازوکاری برای اتجام مبادلات تجاری، مالی و بانکی بهره بگیرند.  

بنابر اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ونزوئلا بیشترین ذخائر نفتی جهان را دارد و حدود ۹۵ درصد کل درآمد صادراتی خود را از راه صادرات نفت به دست می آورد. منتقدان معتقدند که دوران وفور درآمد نفتی به سر آمده است و بدون انجام اصلاحات ساختاری اساسی، هرگونه اقدامی بی فایده خواهد بود.

سقوط ارزش پول ملی ونزوئلا پس از چاپ بی‌حساب و کتاب پول توسط بانک مرکزی صورت گرفته است که تحلیل‌گران آن را عامل ایجاد پدیده ابرتورم در این کشور می‌دانند.   کارشناسان پیشتر  اعلام کرده بودند تنها در ماه دسامبر سال گذشته، قیمت‌ها ۸۰ درصد افزایش یافته‌ است. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول اقتصاد ونزوئلا در سال جاری میلادی ۱۸ درصد افت داشته و انتظار می رود تورم در این کشور به ۱۳۷۰۰۰۰ درصد برسد.  

مادورو بر این باور است که ارز مجازی پترو قادر خواهد بود اقتصاد ونزوئلا را بهبود بخشیده و بازسازی کند و بدین ترتیب این کشور را از بحران شدید اقتصادی برهاند.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا