بین المللصوت

احتمال تحقق رکود اقتصادی در آمریکا

یک کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل گفت: کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی برجسته جهان احتمال ورود اقتصاد آمریکا و سایر کشورها به یک فاز رکود را مطرح می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدحسین بابالو در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: تجمیع عقاید کارشناسان مورد نظر بیانگر تحقق رکود اقتصادی آمریکا و سایر کشورها در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اینکه با ادامه کاهش نرخ وال استریت روند رکود در اقتصاد آمریکا سریعتر خواهد بود، اظهارداشت: شاخص سهام بازارهایی مانند داوجونز، اس اند پی ۵۰۰ و نزدک بیش از دو درصد در یک روز کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

این کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل با تاکید بر اینکه نوسان قیمت ها در بازار سهام آمریکا افت متمادی داشته است، ادامه داد: شاخص داوجونز ۳.۸۸ درصد و اس اند پی ۵۰۰ هم ۴.۶ درصد در طول یک هفته گذشته دچار افت شده است.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت ها سبب شده ارزش سهام در بازارهای آمریکا به سطوح یک سال گذشته برسد، گفت: از مهمترین دلایل افت شاخص بازار سرمایه در آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره و انتشار آمار اشتغال در این کشور است.

بابالو ضمن اشاره به اینکه به احتمال زیاد نرخ بهره در آمریکا از ۲.۲۵ درصد فعلی به مقدار بالاتر افزایش می یابد، افزود: بازار سهام آمریکا سومین افت قیمت شاخص را طی چند هفته گذشته تجربه می کند اما این بازار توانست بخشی از ضعف از دست رفته خود را جبران کند.

وی با تاکید بر اینکه دورنمای خیلی جذابی برای بازار سهام آمریکا قابل تصور نیست، اظهارداشت: شاخص بازار داوجونز از ۲۶ هزار واحد به ۲۴ هزار و ۳۸۲ واحد در پایان هفته گذشته رسیده است.

این کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل با اعلام اینکه شاخص سهام بازار آمریکا مدتی که از اوج قیمت ها فاصله گرفته و وارد مدار نزولی شده است، ادامه داد: احتمال دارد روند شاخص بازار سرمایه در آمریکا همچنان کاهش یابد.

وی افزود: کاهش شدید شاخص در وال استریت آمریکا طی سال ۲۰۰۸ میلادی منجر به سقوط بزرگ در اقتصاد جهانی شده است، گفت: وال استریت پس از گذشت ۱۰ سال باید رشد در شاخص سهام خود را فراموش کند.

بابالو ضمن اعلام این خبر که تغییرات در اقتصاد آمریکا سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است، افزود: رخدادهای اقتصادی بسیار بد در آمریکا زمانی به وجود می آید که وضعیت اقتصادی در این کشور مطلوب است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون نرخ تولید ناخالص داخلی آمریکا سالانه سه درصد است، اظهارداشت:این رقم از سال ۲۰۱۵ تاکنون یکی از بالاترین ارقام بوده است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل یادآور شد: اطلاعات مزبور نشان می دهد احتمال رشد بیشتری برای تولید ناخالص داخلی یا داده های اقتصادی کشور آمریکا متصور نباشد و این عدم وجود چشم اندازافزایشی تاثیر مستقیمی بر بازارهای سهام داشته و نگرانی ها را افزایش داده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا