ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

۱۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان صرفه جویی به نفع مردم

وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دولت الکترونیکی از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را بایدنسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه سمینار تحول دیجیتال درباره وضعیت بازار گوشی تلفن‌همراه اظهار کرد:‌ وزارت ارتباطات نه وظیفه تنظیم بازار تلفن همراه را برعهده دارد و نه وظیفه واردات گوشی و تخصیص ارز. اما به واسطه بحث مقابله با قاچاق تلفن همراه، مسولیت کارگروهی را برعهده داشتیم که باید پیگیری و اطلاع‌رسانی‌ می‌کردیم؛ این بدان معنی نیست که بگوییم مسایلی که هست را پیگیری نمی‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که این موضوع نیازمند همکاری بین دستگاه‌های مختلف است، افزود:‌ امروز جلسه‌ای با موضوع ترخیص گوشی‌های همراه برگزار شد. در حال حاضر ۱۲۰ هزار گوشی به‌صورت مستقیم، توقیف و ۶۰۰ هزار عدد گوشی هم در گمرک توقیف شده است. اما همین شرکت‌هایی که پرونده‌شان در قوه قضاییه است، این گوشی‌ها را وارد کردند؛ یعنی آن‌ها هم به نوعی غیرمستقیم در توقیف هستند و نمی‌توانند گوشی وارد کنند.

همچنین بخوانید

به گفته او، بنا شده تا  کارگروهی متشکل از نماینده دادستان کل کشور، وزارت صمت و اطلاعات و با مدیریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و مباحث مربوط به واردات گوشی و زمان عرضه آن‌ها به بازار پیگیری شود.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این‌که عرضه گوشی‌های توقیفی چه تاثیر بر بازار خواهد داشت گفت:‌ این حجم از گوشی برای نیاز یک ماه بازار کافی است. اما مساله چرخه واردات باید حل شود. در حال‌حاضر تعداد واردکنندگان محدود است، به همین دلیل بنا شده وزارت صمت برای کسانی که آمادگی واردات دارند، فراخوان دهد و برای گروه‌های جدید مجوز واردات صادر کند.

آذری‌جهرمی موضوع دیگر مربوط به مشکلات بازار گوشی را بحث ارز آن‌ها دانست و گفت:‌ بانک مرکزی باید به واردکنندگان ارز تخصصی دهد. به‌همین منظور قرار است روز یکشنبه این هفته با وزیر صمت و رییس بانک مرکزی جلسه داشته باشیم که چگونه این موضوع را تسهیل کنیم. درمجموع بناست تا پایان این هفته، جمع‌بندی این سه بخش استخراج شود.

وی با بیان این‌که وضع بازار گوشی الان مناسب نیست افزود:‌ هرچند نمی‌توان پنهان کرد که شاید برخی از سنگ‌اندازی‌هایی که در حوزه گوشی تلفن‌همراه می‌شود، به موضوع انتشار لیست ارزی واردکنندگان گوشی بازمی‌گردد و شاید برخی علاقه نداشته باشند که این لیست شکل بگیرد.

حفظ قبوض خدماتی با دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره خدمات ارائه‌شده با استفاده از دولت الکترونیکی توضیح داد: با استفاده از دولت الکترونیکی چند پروژه مهم در این مدت راهبری و رضایت عمومی جلب شد که نتایج آن را دیدیم. پروژه مقابله با قاچاق تلفن همراه و موضوع کارت سوخت که ارائه خدمات را به مردم راحت کرد و هزینه‌ها را کاهش داد، تجربه نشان داد که می‌توانیم این کار را پیش ببریم.

جهرمی در ادامه با بیان اینکه یکی از خدماتی که می‌توان در آن صرفه‌جویی کرد، بحث قبوض است، گفت: مخابرات ایران ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت دارد که دوره‌ای برایشان قبض صادر می‌کند و هزینه تمام‌شده هر  قبض دو هزار تومان است که سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان میشود. مجموعه مخابرات ایران امروز مطالبات انباشته دارد، امروز جلسه‌ای با مخابرات ایران داشتیم و قرار شد ظرف ۴۵ روز آینده مخابرات به سمتی برود که با استفاده از ظرفیت پلتفرم دولت الکترونیکی قبوض خدماتی را حذف کند.

وی با بیان اینکه برخی مشترکان ممکن است درخواست داشته باشند قبض بگیرند که برای آنان همچنان قبض صادر می‌شود، افزود: در کنار قبوض تلفن ثابت قبوض خدماتی بیشتری داریم از جمله ۳۵ میلیون کنتور برق، حدودا همین تعداد کنتور آب و ۲۰ کنتور گاز  و برآوردها نشان می‌دهد ۱۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه میکنیم. در حالی که امروز ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: می‌توان این قبوض را به گوشی همراه شهروندان ارسال کنیم که در کارپوشه ایرانیان نسخه دیجیتالی آن قرار بگیرد، یا به صورت پیامکی یا اپلیکیشن‌های دولت همراه یا اپلیکیشن که خدمات پرداخت را انجام میدهند و به مشترک اطلاع بدهیم قبضشان آمده است. این فرایند اطلاع‌رسانی آنلاین به مشترک و به‌روز بودن این مدل اطلاع‌رسانی در برگشت درامد آنها هم هزینه دارد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: شرایط فعلی بودجه‌ای ایجاب می کند که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی به سمت صرفه‌جویی در هزینه‌ها برویم و این هزینه‌ها را از دوش مردم و یا هزینه بودجه برداریم.  از ابتدای سال عدد اعتبار تخصیص یافته به وزارت ارتباطات ۶۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی  که ۱۴۴۰ میلیارد تومان هزینه قبوض خدماتی و یا ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه صدورت کارت سوخت است و این هزینه‌ها  می‌تواند صرفه‌جویی شود و به عنوان منابع به آن‌ها نگاه کرد.
وی با بیان اینکه در شرایطی که به لحاظ بودجه‌ای با محدودیت مواجه هستیم، این هزینه‌ها کارامد خواهد بود افزود:‌ از دستگاه‌هایی که باید به دولت الکترونیکی متصل می‌شدند و نشدند مطالبه می‌کنیم و  آماده خدمت‌رسانی به دستگاه‌هایی که باید به آن‌ها خدمت کنیم  هستیم. ثمرات این خدمات برای مردم و بهبود تعاملات حاکمیت با مردم خواهد بود و در مجموع به لحاظ اقتصادی به نفع کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در سمینار هفته دیجیتال، اظهار کرد که تغییرات نرخ ارز باعث شده مخابرات که هزینه‌های ارزی و درآمدهایش ریالی است، با مشکل مواجه شود.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از فروردین تا آذرماه امسال، رشد تبادلات مرکز ملی تبادل اطلاعات، ۱۰ برابر شده اما تنها ۱۰ درصد ظرفیت این مرکز کار می‌کند.

اگر وارد حوزه IoT نشویم بازار را از دست می‌دهیم

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صنعت IOT  (اینترنت اشیا) را یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه صنعتی کشور در حوزه ICT دانست و گفت: اگر اکنون وارد این حوزه نشویم، بازار را به دست دیگران می‌دهیم و نمی‌توانیم این بازار را داشته باشیم.

وی با اشاره به نقشه اقتصاد و تحول دیجیتال، افزود: چند تفاهم‌نامه در دستور کار قرار گرفت که با شهرداری تهران در زمان آقای نجفی تفاهمی انجام شد اما با تحولاتی که در شهرداری تهران ایجاد شد نتوانستیم به جمع بندی در این حوزه برسیم هرچند با دیدگاهی که آقای حناچی به عنوان شهردار جدید در این حوزه دارند بتوانیم زیست بوم در حوزه خدمات شهری را فعال کنیم. در حوزه سلامت نیز با وزارت بهداشت تفاهم نامه ای به امضا رسیده است و مذاکرات در این زمینه با آنها ادامه دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تفاهم‌نامه دیگری که با وزارت نیرو در زمینه هوشمندسازی منعقد شده، اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه ارتباطات و پژوهشگاه نیرو در این زمینه سندی را تهیه کردند و این سند در زمینه استفاده از ظرفیت‌هایIOT  برای تحول دیجیتال در آب و برق نهایی شده و قرار است یکی از استان‌ها به عنوان پایلوت برای اجرای این تفاهم‌نامه انتخاب شود. با این طرح صنعت کنتورسازی و سنسورهای هوشمند رشد قابل توجهی دارد.

جهرمی تفاهم‌نامه با وزارت کشاورزی در حوزه هوشمندسازی آبیاری را یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات عنوان کرد و افزود: بر اساس صحبت‌های وزیر کشاورزی با پیاده‌سازی آبیاری هوشمند تا ۳۵ درصد در منابع آبی صرفه‌جویی می‌شود و این موضوع برای کشور ما که در شرایط بحران آبی بوده بسیار مهم است.

وی درباره محدودیت‌های فرکانسی پیش روی اپراتورها گفت: فرکانسی که باید در دسترس باشد، آزاد نیست و اگر بخواهیم در باند ۹۰۰ نیز سرمایه‌گذاری کنیم به ازای هر مشترک ماهانه یک دلار باید هزینه شود و نه تنها باIOT صرفه‌جویی نخواهیم داشت، بلکه ضرر هم می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره گولاتوری مشارکتی گفت: از زمان حضور آقای همتی در بانک مرکزی موضوع پرداخت‌های الکترونیکی و فین‌تک‌ها پیگیری شده و قرار است در جلسات مشترکی این موضوع دنبال شود.

جهرمی به رشد ۱۰ برابری تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات اشاره و بیان کرد: اما با این حال هنوز به یک دهم رشدی که باید اتفاق می‌افتاد نرسیدیم و اگر این سیستم‌ها درست نشود نمی‌توان برای شفافیت پایش انجام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا