بورسبورس اوراق

بازار سرمایه، نهاد تامین مالی بلند مدت

بازار سرمایه برای توزیع منابع مالی و هدایت آن به بخش‌های مولد اقتصاد از ظرفیت گسترده ای برخوردار است و در حالی که طی چند سال گذشته اقدامات بسیاری برای فعال ‌سازی ظرفیت‌ های این بازار انجام شده اما همچنان بخش زیادی از نیازهای مالی بنگاه های اقتصادی کشور به صورت سنتی و از طریق شبکه بانک ‌های تجاری و تخصصی تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا خلیل ارجمندی، مدیرعامل گروه مالی سامان،  گفت: مساله اصلی مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی و شرکت ها، تامین منابع مالی است و این بنگاه ها برای تولید و توسعه فعالیت ها، به سرمایه های کلان نیاز دارند.

عضو هیات مدیره بانک سامان با اشاره به اینکه بنگاه ها برای تأمین سرمایه مورد نیاز خود به بازارهای پولی و مالی وابسته هستند، افزود: اساسا در همه دنیا تامین مالی بلندمدت بر عهده بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه مدت بر عهده نظام بانکی است.

همچنین بخوانید

غلامرضا خلیل ارجمندی، ادامه داد: به رغم ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی بلند مدت بنگاه های اقتصادی متاسفانه بسیاری از شرکت ها همچنان از طریق نظام بانکی نیاز های مالی خود را تامین می کنند.

عضو اسبق هیات مدیره شرکت بورس در پاسخ به این پرسش که چرا بنگاه ها همچنان از طریق بازار پول تامین مالی انجام  می دهند، گفت: معمولا شرکت ها به ارایه گزارش های مالی مستمر عادت ندارند، اما در بورس ملزم به انتشار صورت های مالی شفاف هستند. بعضا شرکت های بزرگ احساس می کنند به دلیل شفافیتی که باید داشته باشند، در بازار سرمایه با مشکل مواجه می شوند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از شرکت ها تصور می کنند دسترسی  به منابع مالی در بازار پول راحت تر از بازار سرمایه است. این نگاه وجود دارد که انتشار اوراق یا افزایش سرمایه در بورس به زمان طولانی نیاز دارد. این موضوع باعث می شود که تامین مالی از طریق بازار پول برای سرمایه گذار و نهادهای سرمایه گذاری جذاب نباشد.

مدیرعامل گروه مالی سامان، با اشاره به اینکه برخی از شرکت های بزرگ کماکان سنتی اداره می شوند، گفت: شرکت هایی که سنتی اداره می شوند، سهام داران خانوادگی دارند، هیات مدیره محدود  دارند و تامین مالی در بنگاه های بزرگ سنتی راحت تر از بنگاه های مدرن و حرفه ای است. اما یک شرکت در بورس حتی کوچک، باید تمامی قوانین را رعایت کند، کمیته ریسک و کمیته تطبیق، در شرکت های بورسی وجود دارد و شفاف هستند.

غلامرضا خلیل ارجمندی، با بیان اینکه نگاه سنتی عامل دیگر بهره برداری از منابع شبکه بانکی به جای بازار سرمایه است، افزود: این نگاهی اشتباه است که اگر شرکتی وارد بازار سرمایه شد، با مشکل مواجه می شود و در این بازار قوانین دست و پاگیری وجود دارد.

عضو هیات مدیره بانک سامان با اشاره به اینکه هر چه ساختار حاکمیت شرکتی بالاتر باشد، اعتبار، اعتبار دهندگان و اعتبار گیرندگان بیشتر می شود، گفت: در شرکت هایی که شفافیت مالی ندارند، وام در جای خودش مصرف نمی شود و از آنجا که بانک های ما ریسک را به خوبی نمی شناسند، وزن وثیقه را زیاد کرده اند. این موارد موجب شده که شاهد افزایش بدهی شرکت ها باشیم و کسب و کارها با مشکل مواجه شوند. این ها نتیجه یک تامین مالی غلط است که امیدوارم این روند تغییر کند.

عضو اسبق هیات مدیره شرکت بورس ادامه داد: در این مسیر فرهنگ سازی، بهبود قوانین و آیین نامه ها و تسهیل پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه بسیار مهم است و باید روندی ایجاد کرد تا تامین مالی شرکت ها از نظام بانکی به بازار سرمایه شیفت شود.

مدیرعامل گروه مالی سامان، افزود: مسئولان در سال های اخیر اقدامات زیادی برای توسعه بازار سرمایه انجام داده اند و این امر باعث شده، سهم بورس در اقتصاد کشور بیشتر از سال های گذشته شود و با تنوع ابزارهای مالی و نهادهای مالی، این امید وجود دارد که بازار سرمایه نقش پررنگ تری در زمینه تامین مالی برعهده بگیرد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا