صنعت، معدن، تجارت

کاهش سهم نفت در بودجه سال آینده/صادرات قدرت نقش‌آفرینی می‌یابد

یک مقام مسئول با بیان اینکه با کاهش سهم نفت در بودجه سال آینده باید افزایش درآمدهای صادراتی را دنبال کرد، گفت: اینگونه می‌توان به آرزوی دیرینه حذف نفت از بودجه جامه عمل پوشاند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد امامی امین، امروز در یک نشست خبری گفت: استان تهران بیش از ۱۷ هزار کارخانه، ۷۲ هزار واحد تولیدی و ۴۰۰ هزار واحد صنفی فعال دارد که نشان از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی دارد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تلاش برای افزایش سهم ایران از بازار تجارت جهانی افزود: در وضع فعلی اقتصاد ایران، بخش‌خصوصی با توان بیشتری در حال رشد و ترقی است، پس نگاه به این بخش باید یکی از مهمترین اولویت‌ها در دولت و مجلس باشد، ضمن آنکه دولت باید از تصدی‌گری خود دست بردارد تا با نیروی محرکه خصوصی بتوانیم صادرات را بیش از پیش تقویت کنیم.

معاون استاندار تهران گفت: امیدواریم دولت با تدبیر صحیح بتواند اهرم پیشرفت اقتصاد نمایشگاهی باشد و در صدد اجرای قانون حمایت است تولیدکنندگان داخلی و صادرکنندگان محصولات ایرانی باشد؛ این در حالی است که دولت به هیچ وجه آن به دنبال تصدی‌گری نیست و علاقه دارد که فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کند؛ اما هنگامی که بخش خصوصی تمام قد ورود نمی‌کند، دولت به دلیل وظایفی که دارد مجبور است که حمایت کند.

امامی امین خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل در حوزه اقتصادی موازی‌کاری دستگاه‌ها است که اجازه نمی‌دهد تصمیمات دولت به اجرا برسد و سردرگمی سرمایه گذار و تولید کننده را در پی خواهد داشت.

امور اقتصادی استاندار تهران در مورد مشوق‌های صادراتی نیز گفت: مشوق‌های صادراتی زمانی توجیه داشت که نرخ دلار ۳۲۰۰ تومان بود و چه ضرورتی دارد که با دلار ۱۲ هزار تومانی دولت از بیت المال مشوق صادراتی بدهد.

وی با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت برای توسعه صادرات است، افزود: اگر برخی مواقع مانع صادرات می‌شویم دلیل آن این است که بازار داخلی به تلاطم خورده و دولت به عنوان متولی امور اجرایی باید تصمیماتی بگیرد که زندگی مردم با سختی مواجه نشود.

امامی امین در ادامه افزود: اگر مواد اولیه تولید و نقدینگی واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها تامین شود می‌توان ظرفیت صادرات را افزایش داد و از ۲۵ درصد رشد کنونی به ۷۰ درصد رشد برسیم و با توجه به اینکه سهم نفت در بودجه سال آینده کاهش یافته بتوانیم درآمدهای صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم و به آرزوی دیرینه حذف نفت از بودجه نزدیک شویم.

در ادامه این نشست عبدالوهاب قادری نیز گفت: صادرات کشور در دوره تحریم ها افزایش یافته است؛ این در حالی است که سه استراتژی در نمایشگاه شهرآفتاب تعریف شده است که یکی از آنها، انتقال تمامی نمایشگاه‌های پرمخاطب از شهر تهران به محل شهر آفتاب بوده؛ اما هنوز هم مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: تهران تنها پایتخت سیاسی کشور نیست و تصمیم‌های کلان اقتصادی که بر امور تمامی بخش‌های اقتصادی تاثیرگذاراست، در تهران اتخاذ می‌شود؛ در این میان اگرچه مناطق آزاد و تجاری زیادی در کشور ایجاد شده‌اند، اما این مناطق تنها در اقتصاد همان منطقه تاثیرگذارند و بزرگترین چالش شهر تهران نداشتن منطقه آزاد و ویژه اقتصادی است به همین دلیل ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.

قادری ادامه داد:‌ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در تهران محلی برای دیدار فعالان اقتصادی و جذب سرمایه به کشور خواهد بود.

همچنین تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو نیز گفت: در صنعت نمایشگاهی گفته می شود که نمایشگاهها هاب توسعه صادرات هستند و سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با هدف معرفی کالاها و برندهای ایرانی برگزار می شود و این نمایشگاه با هدف بی اثر کردن تحریم ها و توسعه دیپلماسی اقتصادی برگزار می شود و تاکنون بیش از ۶۰۰ تاجر از  از ۵۷ کشور برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند؛ این در حالی است که می‌توان آن را یک جهش بزرگ در راستای شکست سیاست‌های آمریکا است که با ابزار تحریم در صدد تضعیف وضع اقتصادی مردم ایران بر آمده است.

تکبیری افزود: در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در سال گذشته، بیش از ۱۰۰ قرارداد و تفاهم‌نامه تجاری و صادراتی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رصد شد.در این دوره نیز پیش‌بینی شده است تا با برگزاری حدود ۳۰۰ نشست رو در رو، رویداد مذکور منجر به عقد قراردادهای تجاری و صادراتی بیشتری شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا