بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پیش‌بینی ریسک رگولاتوری و رویکرد ریسک-محور در انطباق

علی‌رغم سنگین‌تر شدن بار ریسک رگولاتوری، بسیاری از شرکت‌ها همچنان فاقد رویکرد ریسک-محور در انطباق هستند. شرکت‌های خدمات مالی که قادر به ‌پیش‌بینی مقررات جدید باشند، می‌توانند از این بینش برای پیش‌بینی ریسک رگولاتوری  و ارتقاء کارکردهای کسب‌وکار خود بهره برده و با حذف ریسک عدم انطباق شهرتی در میان مشتریان و مسئولین کسب نمایند. اما قبل از بهره‌گیری از پیش‌بینی ریسک رگولاتوری باید با تبدیل داده به دانش قابل استفاده روندها را منطبق با نیاز سازمان نمود.

دِیوید لاوتون (David Lawton)، از شرکای شرکت مشاوره آلوارِز اند مارشال (Alvarez and Marsal) و مدیر اسبق سیاست بازار و امور بین‌الملل در مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (FCA)، می‌گوید:

همچنین بخوانید

«انتظارات رگولاتوری ثابت نیست. مشکلات و رویکردهایی که تا ۱۰ سال گذشته موردتوجه نبودند به‌یک‌باره به مهم‌ترین وظایف تبدیل‌شده‌اند و شرکت‌ها در تلاش‌اند تا نشان دهند به این مسئله بی‌توجه نیستند.»

بانکداری در دوران پس از بحران مالی جهانی جریان مشخصی از شکایات قضایی و دستورات رگولاتوری را شاهد بوده که منجر به شناسایی نقص‌های موجود در کارکردها گشته است. علاوه بر این، تغییرات قابل‌توجهی در مجموعه قوانینی که چارچوب فعالیت‌های خدمات مالی را مشخص می‌کنند، نیز واقع‌شده است.

 

استفاده از ابزارهای مدیریت روند برای آگاهی از مقررات جدید

قبل از پیش‌بینی ریسک رگولاتوری باید به ریسک در معرض بپردازیم و آن به موجب قوانینی است که اکنون اعمال می‌شوند. ژان-مارک گیتو (Jean-Marc Guiteau)، مدیر رگ‌تک در بی‌ان‌پی پاریباس (BNP Paribas)، می‌گوید:

«پس از بحران سال ۲۰۰۷ مجبور به مدیریت موج جدیدی از قوانین بوده‌ایم. این موج اکنون در حال فروکش کردن است اما این مسئله به معنی کاهش مستمر جریان‌های کاری نیست. علی‌رغم این‌که موضوعات جدید مطرح نمی‌شوند، مقررات موضوعه مورد اصلاح و تنظیم قرار می‌گیرند.»

جهت همگام شدن با مقررات و موضوعات متغیر، کسب‌وکارهای خدمات مالی باید مجموعه‌ای از روندهای معین داشته باشند که با استخراج اطلاعات بتوانند به‌صورت مؤثری آن را در برنامه‌ها و عملیات ادغام کنند. آقای گیتو می‌افزاید:

«شما اگر بتوانید تمام داده‌های اعلام‌شده از طرف رگولاتوری را دریافت نموده و آن را به بانک خود ابلاغ کنید، همچنان نیازمند این هستید که به‌صورت عملی این اطلاعات را در روندهای کسب‌وکار خود اعمال نمایید. برای این کار، نیاز به ابزارهای مدیریت روندهای کسب‌وکار جهت ادغام قوانین جدید در جریان‌های کاری است. این امر باید در سیاست‌ها، رویه‌ها و اسناد اعمال شود. در نتیجه هیچ فناوری منفردی برای ارائه یک راهکار جامع موجود نیست و برای این کار نیاز به مخلوطی از فن‌آوری‌های متعدد است که بسته به پیچیدگی و مقیاس کسب‌وکار متغیر خواهد بود.»

ارائه‌دهندگان فناوری بستری مناسب برای فعالیت خود یافته‌اند و آن پشتیبانی از مدیریت ریسک رگولاتوری است. در تحقیق انجام‌شده توسط آلوارز و مارشال که در ماه ژانویه منتشرشده است از میان ۳۵۲ استارت‌آپ رگ‌تک، ۸۴ استارت‌آپ در زمینه پشتیبانی از انطباق فعال بودند و بیشترین میزان رشد (۶۸/۸ درصد) نیز در همکاری با بانک‌ها و نهادهای رگولاتوری در زمینه پشتیبانی از انطباق بوده است.

پیش‌ران‌های اصلی برای برون‌سپاری همه یا بخشی از کارکردهای انطباق

تصویر ۱: پیش‌ران‌های اصلی برای برون‌سپاری همه یا بخشی از کارکردهای انطباق

 

رگ‌تک: شفافیت ۳۶۰ درجه انطباق

همکاری با ارائه‌دهندگان خدمات رگ‌تک می‌توانند به مؤسسات مالی در هر اندازه‌ی کمک کند تا با بهره‌گیری از فناوری جدید بتوانند به محدودیت‌های زیرساخت‌های موجود فناوری اطلاعات غلبه کنند. چالش عملی فعالیت‌های نظارتی زمانی شامل افزودن نفرات و روندهای انسانی بود، اما در حال حاضر با الکترونیکی شدن کسب‌وکار نظارت خودکار قابل‌دسترس‌تر گشته است.

مایکل گروکف (Michael Grecoff)، مدیرعامل شرکت رگ‌تک بِی استریت تکنولوژیز (Bay Street Technologies)، می‌گوید:

«اگر شما یک انسان باشید شاید برای نظارت بر انطباق مجبور به بررسی نمونه‌هایی از تمام رویدادهای واقع باشید. با این‌ وجود اگر ماشینی وجود داشته باشد که این کار را برای شما انجام دهد، انتظاری که از آن می‌رود این است که صد در صد از رویدادها را مورد واکاوی قرار دهد، نه‌ فقط نمونه‌هایی از آن را.»

برایان کالینگز (Brian Collings)، مدیرعامل توراِستون تکنولوژی (Torstone Technology)، می‌گوید:

«اخیراً نهادهای رگولاتوری اطمینان حاصل نموده‌اند که شرکت‌های مالی داده‌های مربوطه را فراهم آورند، اما به‌صورت فزاینده‌ای تمرکز بر روی کیفیت و کامل بودن این داده‌ها قرارگرفته است. اکنون شرکت‌ها باید نشان دهند که واپایش‌های سامانمند وجود دارد که ضامن انطباق با رگلاتوری و گزارش دهی مؤثر باشد.»

 

کلید موفقیت، رویکرد مجتمع و تضمین کیفیت داده است

شمار در حال رشد الزامات گزارش دهی باعث شفافیت هرچه بیشتر شرکت‌ها گشته است. به‌صورت اخص در حوزه‌های فعالیت‌های معاملاتی، مدیریت ریسک و کارمزدها این امر مشهودتر بوده است. بسیاری از کسب‌وکارها در حال استخراج داده و بازخورند آن به شرکت هستند تا به این وسیله نگاه خوبی نسبت به ریسک پیدا کنند و چه‌بسا به پیش‌بینی ریسک رگولاتوری مبادرت ورزند. آقای کالینگز در این مورد می‌گوید:

«یک رویکرد مجتمع در مواجهه با انطباق رگولاتوری از بهره‌وری بسیار بالاتری در اجرای صحیح مقررات و گزارش دهی انطباق برخوردار است. این امر به علت ادغام کیفیت و کامل بودن داده در روندهای عملیاتی روزانه است.»

 

از دیدگاه ژان-مارک گیتو کلید کسب ارزش از فناوری در این راه توانایی تبدیل اطلاعات به دانش قابل‌استفاده است:

«این نوع گسترده از دسترسی داده و ظرفیت بیشتر مدیریت داده بسیار مثمر فایده است. بااین‌وجود می‌توان به نقطه‌ای رسید که حجم داده بیشتر از چیزی باشد که بدانیم باید با آنچه بکنیم. بنابراین به‌طورکلی اعتقاد من بر آن است که هرچقدر داده بیشتری داشته باشیم از اعتمادبه‌نفس بیشتری هم برخوردار خواهیم بود اما درزمینه تضمین کیفیت، تحلیل آن و تصمیم‌گیری بر اساس این داده‌ها باید نهایت احتیاط را به عمل‌آوریم»

رشد حضور انطباقرشد حضور انطباق

تصویر ۲: رشد حضور انطباق

 

کاهش ریسک رگولاتوری با اعمال راهبردهای مدیریت ریسک در انطباق

مدل کلاسیک مدیریت ریسک مشتمل بر اعمال خطوط دفاعی سه‌گانه است که به‌موجب آن خط کسب‌وکار ریسک را مدیریت می‌کند و جهت بررسی موفقیت آن مدیریت و روندها مورد واکاوی قرار می‌گیرند. اعمال این مدل در حوزه انطباق می‌تواند به شرکت‌ها در کاهش قرارگیری در معرض ریسک رگولاتوری یاری رساند. برای موفقیت در انطباق باید این روش را به‌صورت حساب‌شده‌ای به‌تدریج پیاده‌سازی نمود. دِیوید لاوتون می‌گوید:

«در یک رویکرد ریسک-محور ابتدا باید ریسک ماهیتی کاری که انجام می‌دهید را لحاظ کنید؛ در وهله دوم این سطح راحتی شما در خط اول است که کار شمارا مشخص می‌کند و در آخر نگاهی رو به آینده داشته باشید و در جستجوی نقاطی باشید که در آینده موردتوجه رگولاتوری قرار خواهند گرفت.»

پیش‌بینی ریسک رگولاتوری مستلزم سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از توانایی‌های تأمین‌کنندگان فناوری در راستای ایجاد قابلیت‌های جدید مورد انتظار مسئولین خواهد بود. آقای گرکوف هشدار می‌دهد:

«اگر شما یک شرکت بزرگ هستید و در بودجه‌بندی خود سرمایه لازم برای استفاده از آخرین فناوری‌ها را لحاظ نمی‌کنید؛ شکست سازمان در پایبندی به تعهدات رگولاتوری محتمل خواهد بود.»

بااین‌وجود پیشروان کسب‌وکار در نظر داشته باشند که برای نهادینه‌سازی تغییر واقعی و مدیریت و پیش‌بینی ریسک رگولاتوری ایجاد یک فضای مناسب جهت اجرای رویکرد ریسک-محوربایسته است. ژان-مارک گیتو نتیجه می‌گیرد:

«مدیران ارشد نه‌تنها باید از خلق ایده‌ها حمایت کنند، بلکه باید برای آزمایش و اجرای راهکارهای جدید زمان مناسبی را اختصاص دهند.»

منبع: Raconteur

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا