صنعتصنعت، معدن، تجارت

سه توصیه بنیانگذار صنایع نوین ایران به رئیس اتاق تهران

رضا نیازمند، بنیانگذار و معمار صنایع نوین ایران به رئیس اتاق تهران توصیه کرده بود اتاق‌ها فعال‌تر و با جذب اعضای بیشتر، در جهت کاهش بوروکراسی و ارتباط دادن صنایع ایران با صنایع جهانی بکوشند.

یادمان رضا نیازمند، بنیانگذارسازمان گسترش و نوسازی ایران و چهره ماندگار صنعت و اقتصاد ایران به همت انجمن اقتصاددانان و اتاق بازرگانی تهران و با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی مجرب و باسابقه در اتاق تهران برگزار شد. در این مراسم که به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت مرحوم رضا نیازمند برگزار شد، علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس و پژوهشگر تاریخ اقتصاد کشور به سخنرانی در مورد مرحوم نیازمند پرداخت و علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز از ویژگی‌های بنیانگذار صنایع ایران گفت.

توصیه‌های رضا نیازمند به مسعود خوانساری
در ابتدای این مراسم، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران طی سخنانی، چهره‌هایی نظیر مرحوم رضا نیازمند را به مثابه گنجینه‌ای ارزشمند برای کشور توصیف کرد و گفت: ما گنجینه‌هایی در کشورمان داریم که یا آنان را دیر شناختیم و اگر هم به موقع به مقام ارزشمند آنها پی بردیم به نحو شایسته از این افراد تقدیر نکردیم.
او در ادامه با اشاره به اهتمام اتاق تهران برای قدردانی از نام‌آوران عرصه تولید و تجارت در مراسم سالانه امین‌الضرب گفت: دو سال است که اتاق بازرگانی تهران مراسم امین‌الضرب را برگزار می‌کند و امیدواریم این مراسم که برپایه شناسایی کارآفرینان برتر و پیشکسوتان و نام‌آوران عرصه اقتصاد و صنعت در بخش خصوصی است، طی سال‌های متمادی برقرار باشد و به آیین اعطای نوبل اقتصادی تبدیل شود.
خوانساری افزود: در سال نخست برگزاری این همایش، یکی از کسانی که به‌واسطه فعالیت‌هایش در اقتصاد ایران و توسعه صنعتی کشور نقش برجسته و اثرگذاری داشت، لوح و نشان امین‌الضرب دریافت کرد، مرحوم رضا نیازمند بود. ایشان در آن زمان به دلیل شدت گرفتن بیماری و کهولت قادر نبود در همایش حضور پیدا کند و من شخصاً به منزل ایشان رفتم و لوح و نشان امین‌الضرب را تقدیم ایشان کردم. آقای نیازمند نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد صنایع نوین ایران داشت و به تعبیری، صنایع سنگین ایران مدیون زحمات آقای نیازمند است.
رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه مرحوم نیازمند سه توصیه را خطاب به او مطرح کرده است، درباره این سه توصیه چنین گفت: نخستین توصیه ایشان این بود که اتاق بازرگانی روز به روز فعال‌تر شود و افراد بیشتری را به عضویت درآورد؛ چرا که هر چه اتاق اعضای بیشتری داشته باشد، اثرگذاری بیشتری دارد و توان مطالبه‌گری‌اش تقویت خواهد شد. ایشان در ادامه تشکیلات اداری و بروکراسی را مانع توسعه کسب و کارها دانست و توصیه کرد که اتاق‌های بازرگانی باید نسبت به کاهش بوروکراسی در درون خودشان اقدام کنند و از دولت هم چنین مطالبه‌ای داشته باشند.
مسعود خوانساری به نقل از رضا نیازمند گفت: در دهه ۱۳۴۰ همواره جلسه‌ای در روزهای پنجشنبه با حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه برای رفع ضوابط دست و پاگیر برگزار می‌شد تا پیش از مراجعه بخش خصوصی این موانع برطرف شود.»
خوانساری با بیان اینکه مرحوم نیازمند هماهنگی تیم اقتصادی را در بهبود فضای کسب و کار موثر می‌دانست، ادامه داد: سومین توصیه آقای نیازمند، آن بود که بخش خصوصی تلاش کند صنایع ایران به نحوی به زنجیره صنایع جهان بپیوندند. این سه نصحیت حاصل سال‌ها تجربه ایشان بود و که باید به آن توجه کنیم.
رییس اتاق تهران در ادامه از برگزاری سومین دوره مرام امین‌الضرب در ۱۸ دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: قصد داریم در این گردهمایی نیز از چهره‌های دیگری که مانند مرحوم نیازمند به صنعت و به طور کل اقتصاد کشور خدمات ویژه و منحصربفردی ارائه کرده‌اند، تقدیر به عمل بیاوریم.
فداکاری مادر برای پیشرفت فرزند
در ادامه این جلسه حمید دیهیم، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران پشت تریبون ایستاد و با اشاره به اینکه مرحوم نیازمند در ایجاد صنایعی چون تراکتورسازی تبریز، ماشین‌سازی اراک، آلومنیوم، مس سرچشمه، ایجاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و نیز سازمان مدیریت صنعتی نقش مستقیم داشته است، ادامه داد: فردی با این کارنامه، نه فقط دین خود را به کشور عزیزمان ایران ادا کرده است، که حق بزرگی نیز بر گردن فعالان اقتصادی و مسوولان کشور دارد.
علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که روایت زندگی مرحوم نیازمند را در قالب کتابی به رشته تحریر درآورده است، زندگی مرحوم نیازمند را شامل چهار دوره دانست و گفت: ایشان در زمان احمدشاه قاجار به دنیا آمد، کودکی و نوجوانی را در زمان رضا شاه سپری کرد، جوانی و میانسالی او مقارن با دوره محمدرضا پهلوی بود و دوره کهن‌سالی و سال‌های پایانی عمر را نیز در دوره نظام جمهوری اسلامی گذراند. مرحوم نیازمند پس از فعالیت‌های فراوان در حوزه اقتصاد و سیاستگذاری، در دوره سالمندی، پژوهش‌های قرآنی خود را آغاز کرد. مهندس نیازمند، در این دوره به نحوی به مرور فعالیت‌های خود یا به بیان دیگر به حدیث نفس پرداخت.
سعیدی که تاکنون به بازخوانی زندگی تعدادی از کارآفرینان مطرح کشور پرداخته در ادامه توضیح داد: در میان تمام کارآفرینان پیشینه خانوادگی در موفقیت آنان بسیار اثرگذار بوده است و اگر فداکاری مادر آقای نیازمند برای ترغیب ایشان نسبت به ورود به دانشگاه نبود، شاید سرنوشت مهندس نیازمند تغییر پیدا می کرد.
این جامعه‌شناس در ادامه به ویژگی‌های مرحوم نیازمند در وزارت اقتصاد و نگرش او به بخش خصوصی پرداخت و گفت: مرحوم نیازمند و تیمی که در دهه ۱۳۴۰ وزارت اقتصاد را راهبری می‌کردند، تاکید ویژه‌ای نسبت به تولید داشتند و بخش خصوصی را آگاهانه مورد حمایت قرار می‌دادند. مرحوم نیازمند روند تکنوکرات شدن را حفظ کرد و می‌دانست که با بوروکراسی چه باید کرد. آقای خسروشاهی بنیانگذار کارخانه مینو در خاطرات خود توصیف می‌کند که پیش از آمدن آقای نیازمند همواره برای دریافت مجوز با دولتی‌ها درگیری داشتیم اما پس از آمدن ایشان، مجوزهای توسعه کسب‌وکار برای ما پست می‌شد.
سعیدی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های مرحوم نیازمند، استفاده از مشاوران خارجی بود. ایشان اعتقاد داشت که با استخدام مشاوران خارجی، انتقال دانش به تدریج رخ می‌دهد و در این فرایند، مونتاژ تبدیل به تولید داخلی می‌شود.
در این مراسم که با استقبال مناسب اعضای اتاق تهران به‌ویژه فعالان اقتصادی کهنه‌کار و مجرب همراه شده بود هم‌چنین علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سخنانی به جایگاه والای مرحوم نیازمند و خدمات او به اقتصاد کشور پرداخت و از کار تیمی او و دیگر همکارانش در وزارت اقتصاد وقت گفت که به توسعه صنایع کشور انجامید.
هم‌چنین اعضای حاضر در این نشست نیز علاوه بر بیان پرسش‌هایی از سخنرانان به بیان خاطرات و نظراتی در مورد مرحوم نیازمند و اقدامات او پرداختند. در پایان این نشست، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران لوح یادبود و تقدیرنامه‌ای از سوی اتاق بازرگانی تهران و انجمن اقتصاددانان ایران به فرزند مرحوم نیازمند اهدا کرد.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا