بین الملل

قیمت نفت برنت تحت تاثیر تصمیم اوپک بالا رفت

قیمت نفت برنت امروز، دوشنبه، پس از این‌که در انتهای هفته گذشته اعضای گروه اوپک و متحدان غیر اوپکی آنها توافق کردند تولید نفت خود را در ماه ژانویه کاهش دهند، بالا رفت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز دوشنبه، پس از این‌که در انتهای هفته گذشته اعضای گروه اوپک و متحدان غیر اوپکی آنها توافق کردند تولید نفت خود را در ماه ژانویه کاهش دهند، قیمت نفت برنت بالا رفت.

علی‌رغم این تغییرات، چشم‌انداز قیمت نفت برای سال آینده با کند شدن اقتصادهای جهان، امیدبخش نیست.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، شاخص بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۱۲:۴۵ به وقت تهران، ۳۶ سنت یا ۰.۶ درصد نسبت به قیمت بسته شده قبلی رشد کرد و به ۶۲.۰۳ دلار رسید.

قیمت‌ها از روز جمعه و پس از این که اوپک پلاس اعلام کرد که تولید نفت خام خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش خوهاد داد، رو به رشد است. طبق این توافق قرار شده است کشورهای عضو اوپک روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه باقیمانده، به عهده متحدین غیر اوپکی آنها قرار گرفت.

امروز خبر بسته شدن میدان نفتی ۳۱۵۰۰۰ بشکه‌ای الشراره در لیبی هم به بالا رفتن قیمت نفت برنت کمک کرد.

اما بر خلاف این روند، قیمت هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، افت کرد و با کاهش ۱۰ سنتی نسبت به قیمت بسته شده قبلی، به ۵۲.۵۱ دلار رسید. این کاهش قیمت تحت تاثیرافزایش تولید آمریکا صورت می‌گیرد، چراکه صنعت نفت آمریکا در توافق کاهش تولید غول‌های نفتی جهان مشارکت نمی‌کند.

کاهش تولید نفت اوپک پلاس از ماه ژانویه و با مبنا قرار دادن سطح تولید ماه اکتبر، آغاز می‌شود.

بانک مورگان ستنلی آمریکا در یادداشتی به مشتریان خود نوشت: این کاهش تولید، احتمالا برای متوازن کردن بازار در نیمه اول ۲۰۱۹، کافی خواهد بود و از بالا رفتن میزان ذخایر انبارها جلوگیری می‌کند.

این بانک اضافه کرد: انتظار می‌رود قیمت نفت برنت در ربع دوم ۲۰۱۹ به ۶۷.۵ دلار در هر بشکه برسد، درحالی‌که قبلا پیش‌بینی می‌شد قیمت آن به ۷۷.۵ دلار خواهد رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا