امور زیربناییراه و ساختمان

ارزش تولیدات چابهار به ۲۰ برابر رسید/ اخذ موافقت اصولی برای راه‌اندازی ایرلاین جدید/ حملات کور تروریستی مانع از توسعه چابهار نمی‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه تا یک ماه دیگر هندی‌ها در بندر شهید بهشتی شروع به کار می‌کنند، گفت: ارزش تولیدات در این منطقه در چهار سال گذشته به ۲۰ برابر رسیده است و اقدامات تروریستی نمی‌توانند مانع از توسعه منطقه آزاد چابهار شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی،، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست خبری امروز با اشاره به نقش چابهار در اقتصاد منطقه و دلیل معافیت از تحریم‌ها اظهار داشت: این موضوع به فضای اقتصادی حاکم در منطقه برمی‌گردد و در حال حاضر فضای اقتصادی دنیا به سمتی رفته که ارزش نهاده‌های تولید در قیمت تمام شده تغییر کرده و حمل و نقل به عنوان یک عامل مهم در تعیین قیمت تمام شده تولید مطرح است.

وی ادامه داد: امروز حمل و نقل مورد توجه ویژه بنگاه‌های اقتصادی برای دسترسی به بازارها محسوب می‌شود و ماموریت چابهار هم به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد ترانزیت است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه هیچ مولفه‌ای نمی‌تواند جای اثرگذاری حمل و نقل در قیمت‌گذاری‌ها را بگیرد گفت: در حال حاضر در حاشیه خلیج فارس و دریای خزر سه مسیر مهم و استراتژیک به بازارهای مهم با جمعیت قابل توجه وجود دارد که منطقه و بازار اول آسیای میانه، شرق اروپا و روسیه است. آفریقا و جنوب کشورهای اتحادیه عرب به عنوان بازار دوم و شرق آسیا به عنوان بازار و منطقه سوم استراتژیک محسوب می‌شود.

وی افزود: تمام تولیدکنندگان به دنبال دسترسی به این سه نقطه در نقشه هستند چرا که جمعیت مصرف‌کننده قابل توجهی در این نقاط متمرکز شده است. بنابراین ایران به ویژه مسیر چابهار می‌تواند در کوتاه شدن مسیر حمل و نقل و در نهایت ارزان شدن قیمت نهایی تولید بسیار موثر باشد.

کردی با تاکید بر اینکه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس می‌تواند نوار مهمی برای جابجایی کالا برای بنگاه‌های اقتصادی دنیا باشد گفت: در تغییر آرایش مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت تمام شده تولید کاهش هزینه‌های حمل و نقل بسیار موثر عمل می‌کند و از آنجایی که جمعیت ۸۰۰ میلیون نفری پشت چابهار متمرکز شده است بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با یک بار کمتر انجام عملیات تخلیه و بارگیری سود قابل توجهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۹ درصد تجارت دنیا از بهترین مسیر یعنی سواحل دریای عمان انجام می‌شود گفت: در سال ۱۰۰ میلیون تن کالا از این مسیر تردد می‌کند و بهترین و نزدیک‌ترین مسیر برای ترانزیت کالا سواحل مکران است که از جاسک شروع و تا بندر گواتر ادامه دارد. طول این مسیر ۷۰۰ کیلومتر است که برای رونق این منطقه سند توسعه سواحل مکران تدوین و تصویب شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه چابهار سوپاپ توسعه شرق کشور است گفت: اخیراً موافقتنامه سه جانبه هند، افغانستان و ایران به امضا رسیده است که در این موافقتنامه منافع دو کشور هند و افغانستان در توسعه محور شرق ایران و چابهار است و منافع‌شان ایجاب می‌کند که برای رشد و توسعه چابهار تلاش کنند.

کردی با بیان اینکه در برنامه دوم تا برنامه سوم همواره بحث توسعه محور شرق مطرح بوده است، گفت: مهم‌ترین ماموریت چابهار ترانزیت است که امروز شاهد آن هستیم در راستای تحقق این ماموریت بسیاری از پروژه‌ها از کاغذ به خاک رسیده است و در حال اجرایی شدن هستند.

وی افزود: هرچند چابهار در دوران جنگ تحمیلی خدمات حیاتی ارائه داد اما متاسفانه بعد از جنگ توسعه این مناطق به دلیل کمبود منابع به فراموشی سپرده شد که البته اخیراً شاهد توجه مسئولان به توسعه این منطقه بوده‌ایم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های حمل و نقل در منطقه آزاد چابهار گفت: راه‌آهن چابهار در حال اجرا است و این مسیر تا ایرانشهر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ایرانشهر تا چابهار ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کردی افزود: همچنین بندر شهید بهشتی در فاز نهایی توسعه به ظرفیت ۸۵ میلیون تنی خواهد رسید البته در حال حاضر فاز اول آن با افزایش ظرفیت به ۸.۵ میلیون تن در دست اجرا است و اولین بار ترانزیتی یعنی بار گندم از هند به افغانستان اخیراً از طریق بندر چابهار حمل شد.

وی ادامه داد: جاده‌های این منطقه در حال حاضر با حجم بار فعلی تناسب دارد البته پروژه‌های آزادراهی هم در دست اجرا هستند

کردی با اشاره به ساخت ترمینال مسافری جدید و ساخت فرودگاه کار در چابهار اظهار داشت: با نیروی هوای توافق کردیم که در انتهای باند نسبت به ساخت ترمینال مسافری در این فرودگاه نظامی اقدام کنیم چرا که در حال حاضر فرودگاه چابهار نظامی است و امکان توسعه در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه موافقت اصولی برای ساخت فرودگاه کارگو گرفته شده است گفت: در حال حاضر پول برای دریافت اراضی فرودگاه کارگو پرداخت شده است و به زودی اقدامات ساخت به اجرا می‌رسد.

وی تاکید کرد: بنابراین  چهار بخش حمل و نقلی هوایی، دریایی،‌ ریلی و جاده‌ای در یک نقطه متمرکز خواهد شد و بندر شهید بهشتی به شقوق حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای دسترسی پیدا می‌کند که می‌تواند در تحقق ترانزیت به عنوان ماموریت این منطقه بسیار موثر باشد.

کردی با اشاره به افزایش ارزش تولیدات در منطقه آزاد چابهار گفت: در حالی که ارزش تولیدات در منطقه آزاد چابهار در سال ۹۲ حدود ۵۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۶ این عدد به ۱۰۵۶ میلیارد تومان رسید یعنی در عرض چهار سال تنها در بخش ارزش تولیدات که اغلب آنها هم صادرات خواهند شد به بیش از ۲۰ برابر رسیده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار درباره میزان سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: ۳۵۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار است که ۴۰۰ پروژه تعریف شده که از این تعداد ۱۳۰ واحد فعال شده‌اند و سهم سرمایه‌گذاری خارجی چیزی حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه جلب شده است گفت:  زمانی سرمایه‌گذاران برای ساخت مجتمع‌های پتروشیمی و انتقال گاز واهمه داشتند اما امروز شش پلنت پتروشیمی در این منطقه تعریف شده که از این تعداد سه پلنت در حال اجرا است که پلنت اول آن ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کردی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت گردشگری در این منطقه گفت: پتانسیل‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری طبیعی و سایر بخش‌های مختلف در این منطقه وجود دارد اما از آنجایی که سفر به چابهار گران است سرمایه‌گذاران کمتر به پتانسیل‌های حوزه گردشگری توجه داشتند.

کردی ادامه داد: اقداماتی در راستای رفع مشکلات و ارزان‌سازی بسته سفر به چابهار انجام داده‌ایم و در حال حاضر ۵ هتل به طور همزمان در این منطقه در حال ساخت است این در حالی است که بعد از ۲۰ سال تنها یک هتل ۵ ستاره در این منطقه وجود داشت.

وی از راه‌اندازی ایرلاین جدید در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: موافقت اصولی برای شرکت هواپیمایی جدید در این منطقه اخذ شده است و در حال رایزنی برای خرید هواپیماهای دسته دوم هستیم. هواپیمای مورد نظر ما هواپیمای امبرایر است. قطعاً امکان خرید هواپیماهای جدید وجود ندارد بنابراین در حال رایزنی برای خرید هواپیماهای دسته دوم هستیم.

وی درباره قرارداد هندی‌ها برای توسعه بندر شهید بهشتی گفت: این قرارداد به صورت BLT است یعنی هندی‌ها تجهیزات را خریداری می‌کنند و در مدت ۱۰ سال می‌توانند از فاز اول بندر بهره‌برداری داشته باشند و در تمام مدت ۱۰ سال اجاره آن را می‌پردازد. این بهترین نوع قرارداد برای قراردادهای توسعه بنادر در دنیا محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به رکود ایجاد شده در چابهار در بخش تجارت و اهالی کسب و کار گفت: این رکود در خرید و فروش‌ها تنها مختص منطقه آزاد چابهار نیست و کل کشور تحت تاثیر از نوسانات نرخ ارز هستند.

کردی همچنین درباره ضرورت حذف ثبت سفارش  در مناطق آزاد برای بنگاه‌هایی که صادرات محور هستند اظهار داشت: معتقدم واحدهای تولیدی که صادرات محور هستند و ارز مورد نیاز را از منابع خود تامین می کنند نیازی به ثبت سفارش ندارند و باید ثبت سفارش برای این گروه ها حذف شود و تنها بنگاه‌هایی که از ارز دولتی و ارز نیمایی استفاده می‌کنند در صف ثبت سفارش قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش در منطقه آزاد چابهار انجام شده است.

کردی با بیان اینکه قاچاق در منطقه آزاد چابهار معنی ندارد گفت: در منطقه آزاد چابهار مرز رسمی نداریم و دور تا دور منطقه آزاد را نیروی انتظامی فنس‌کشی کرده و در تمامی مبادی ورودی و خروجی سازمان بنادر، گمرک و چند نهاد نظارتی دیگر مستقر است. چگونه می‌توانیم در این منطقه قاچاق داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه حملات تروریستی در کاهش میزان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی چه نقشی می‌تواند داشته باشد گفت: طبیعی است وقتی کشورمان در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته بدخواهانی داشته باشد که بخواهند به نظام توسعه و اقتدار کشور آسیب برسانند. به هرحال چابهار به عنوان یک نقطه استراتژیک مطرح است و نتوانسته معاف از تحریم‌ها باشد در این شرایط دشمن هر اقدامی انجام می‌دهد تا بتواند توسعه را متوقف کند اما با تمام این اقدامات نتوانسته توسعه چابهار را متوقف کند.

کردی ادامه داد: بنده از ساکنان قدیمی چابهار هستم و هر بار که حمله تروریستی در این منطقه انجام می‌شد شاهد هراس و واهمه‌هایی در کل منطقه بودیم اما این بار برای همه آشکار بود که هدف ایجاد ترس در منطقه بود که در این حوزه هم موفق نبودند و این اقدام کور نتوانست سرمایه‌گذاران را از ادامه کار در چابهار منصرف کند.

کردی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود شرکت توسعه نگین مکران با درخواست آقازاده‌ها تاسیس شده و رانت‌خواری است، گفت: تمام سهام این شرکت متعلق به شستا و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است و هیچ آقازاده‌ای در این شرکت حضور ندارد و رانتی هم ایجاد نشده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا