بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

همایش تهران هوشمند، با حضور شهردار و رییس شورای شهر تهران و وزیر ارتباطات افتتاح شد

افتتاحیه همایش تهران هوشمند صبح امروز ۱۹ آذر، در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در گوشه‌ای از صحبت‌هایش در این مراسم گفت: «در حوزه سیاست‌گذاری به دنبال ایجاد گفتمان با اخذ نظرات از صاحب‌نظران هستیم تا برنامه شهر هوشمند را برای ذینفعان تشریح کنیم.»

او ادامه داد: «در حرکت به سمت شهر هوشمند اولین مرکز توسعه شهر هوشمند را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی کردیم. همچنین استارت‌آپ‌هایی در این راستا آغاز به کار کرده‌اند.»

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند بود.

هاشمی گفت: «شعار لیست امید در شورای شهر تهران، شفافیت و آگاهی افکار عمومی از کیفیت اداره شهر بود. لازم است ما حمایت مردم را داشته و به شعارها پایبند باشیم. بهترین روش شفافیت هم انتشار اطلاعات است که در شورای پنجم کلید آن زده شد.»

او افزود: «با توجه به فعالیت‌هایی که در دنیا انجام می‌شود و در روز جهانی مبارزه با فساد، یکی از راه‌حل‌های مبارزه با فساد، هوشمندسازی است. امیدواریم بحث شهر هوشمند علاوه بر مبارزه با فساد موجب رشد اقتصاد شود.»

محسن هاشمی ادامه داد: «آنچه در این راستا به مردم مربوط می‌شود، همراه‌سازی آنان است تا علاقه آنها به سامانه‌های ایجاد شده افزایش یابد.»

فرانسیس دومینگو، مدیر توسعه و کسب‌وکار شرکت Worldsensing اسپانیا در ادامه افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه شهر هوشمند بیان کرد: «چالش اصلی در شهرهای بزرگ این است که بخش‌های مختلف در شهر ارتباط خوبی با هم ندارند و در عملیات به مشکل برمی‌خورند. شهرهای بزرگ مانند نیویورک، بارسلونا و … تلاش می‌کنند که مراکز عملیاتی را در یک سوله قرار دهند و همه اطلاعات را جمع‌آوری کنند.»

دومینگو توضیح داد: «هدف شهرهای بزرگ این است که عملیات همزمان به صورت داده‌محور درآیند و به آنها فرصتی داده شود تا با شهروندان تعامل بهتری داشته باشند. بنابراین باید اطلاعات مشترک از تمام داده‌های شهری در اختیار باشد.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با ابراز خوشحالی از مشاهده هوشمندسازی تهران گفت: «با وجود تحولات در این حوزه اطلاعات بسیاری مانده که هنوز جمع‌آوری نشده و در راهکارها از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده نمی‌شود که شاید این به دلیل نگاه سنتی مدیران باشد.»

جهرمی عنوان کرد: «در راستای دسترسی به سامانه‌های هوشمند، اتصال شهرداری به دولت الکترونیک می‌تواند موجب تحول شود. همچنین ما نیاز به شهروند هوشمند داریم که وزارت ارتباطات در این حوزه برنامه دارد و می‌توان فعالیت‌ها را به‌صورت مشارکتی پیش برد.»

آندری بلوزورف، مشاور استراتژی و نوآوری مسکن شهر مسکو، در همایش تهران هوشمند با اشاره به چگونگی دیجیتال کردن شهر مسکو گفت: «در جولای گذشته سازمان ملل، در زمینه توسعه شهرهای هوشمند یک رتبه‌بندی ارائه داد که در آن مسکو مقام اول را به دست آورد. در سال ۲۰۱۰ مسکو پروژه‌ای را انجام داد تا سطح کیفیت شهروندان افزایش یابد.»

او ادامه داد: «به‌گونه‌ای فعالیت خود را پیش برده‌ایم که شعار پایداری سازمان ملل یعنی حمل‌ونقل، مردم، محیط زیست و اقتصاد هوشمند را در کنار هم داشته باشیم.»

در ادامه افتتاحیه همایش تهران هوشمند، پیروز حناچی، شهردار تهران با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد خرد صنفی تجاری در تهران وجود دارد، گفت: «توسعه خدمات دیجیتال بر خدمات خرد تجاری هم تاثیر می‌گذارد و اگر این همکاری صورت نگیرد می‌تواند به عنوان یک تهدید ظاهر شود.»

به گفته شهردار تهران بین شهر هوشمند و شهر الکترونیک باید تفاوت قائل شد و دسترسی راحت به اطلاعات در این هوشمندی در مرحله اول این فرآیند قرار می‌گیرد.

حناچی در ادامه گفت: «ما در حل مشکلات شهری کمتر به سمت مشارکت شهروندان رفته‌ایم و در این امر به‌طور نسبی موفق نبوده‌ایم.»

در جریان افتتاحیه همایش تهران هوشمند، شهرداری تهران و وزارت ارتباطات، تفاهم‌نامه‌ای را در راستای هوشمندسازی شهر تهران امضا کردند.

افتتاح سامانه نوآوری و مشارکت شهروندی شهر تهران، یکی دیگر از بخش‌های برنامه امروز بود.

در ادامه افتتاحیه همایش تهران هوشمند، از کتاب و تمبر تهران هوشمند رونمایی شد.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا