بورسبورس اوراق

شناسایی سود قابل توجه در «غشهد»/ جهش قیمتی «ذوب» درپی شفاف‌سازی روز گذشته

همزمان با رشد کم‌رمق شاخص بورس تهران و به موجب پیام‌های ناظران بورس و فرابورس، امروز شاهد ۹ توقف و ۹ بازگشایی در این بازار بودیم که مهم‌ترین آنها را می‌توان توقف و بازگشایی «ذوب» و بازگشایی «ونفت» دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات امروز شاخص بورس تهران که معاملات خود را با صعود بیش از ۴۰۰ واحد آغاز کرد اما در ادامه نتوانست به رشد خود ادامه دهد و در نهایت به افزایش ۲۴ واحدی اکتفا کرد؛ این معاملات نهایتا در سطح ۱۶۶ هزار و ۹۱۵ واحد به معاملات خود در روز جاری پایان داد. همزمان با این رشد کم‌رمق و به موجب پیام‌های ناظران بورس و فرابورس شاهد ۹ توقف و ۹ بازگشایی بودیم که مهم‌ترین آنها را می‌توان توقف و بازگشایی «ذوب» و بازگشایی «ونفت» دانست. در این روز «غشهد» خبر از فروش واحد تولیدی شماره دو خود به ارزش ۹۰ میلیارد تومان داد که نسبت به ارزش دفتری آن (دو میلیارد تومان)، حاکی از سود قابل توجه فروش این دارایی برای شرکت است. همچنین امروز بازگشایی «ونفت» رویداد خوبی برای دارندگان این نماد بود، چراکه با از سرگیری معاملات این نماد هر سهم این شرکت با افزایش ارزش ۹.۴۶ درصدی مواجه شد و به قیمت ۴۶۰ تومان رسید. همچنین در پایان معاملات امروز دو نماد بورسی «کطبس» و «دسبحا» نیز به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده جهت افرایش سرمایه، متوقف شدند.

سود قابل توجه «غشهد» از فروش یک دارایی: نماد معاملاتی (غشهد) متعلق به شرکت شهد ایران به دلیل افشای اطلاعات در خصوص فروش واحد تولیدی شماره دو شرکت شهد ایران، متوقف شد. شرکت حاضر دلیل این فروش را رشد بازار مسکن در شهر مشهد و اقبال به خرید واحد شماره دو شرکت (باغ) در شرایط مناسب بازار مسکن و همچنین بازدهی نامناسب این واحد از لحاظ سود عملیاتی شرکت عنوان کرده است. در این مزایده که برنده آن شرکت تعاونی صنف بار فروشان نگین مشهد است، مبلغ قرارداد ۹۰ میلیارد تومان اعلام شده است. گفتنی است، قیمت تمام شده این دارایی در دفاتر شرکت دو میلیارد تومان بوده است.

شفاف‌سازی «ذوب» در خصوص فروش ریل  UIC60: نماد معاملاتی شرکت سهامی (ذوب) آهن اصفهان به دلیل ارائه توضیحات در خصوص فروش ریل، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که اقدام به فروش ۱۹۵ تن ریل UIC60 به نرخ هر کیلو ۹ هزار تومان کرده است. بنابر اظهارات شرکت در حال حاضر درخواست‌های دیگری جهت خرید محصول یاد شده به شرکت ارائه شده است که در صورت انجام معامله مراتب آن به اطلاع عموم خواهد رسید. پس از اعلام این اطلاعات از سوی شرکت و بازگشایی نماد معاملاتی، «ذوب» با اقبال خریداران مواجه شده به طوریکه قیمت هر سهم این شرکت را با افزایش ۶.۶ درصدی در قیمت پایانی مواجه کرد و قیمت هر سهم این شرکت را به ۲۰۳ تومان و ۵ ریال رساند.

همچنین بخوانید

«فبیرا» و فروش ملک: دیگر نماد متوقف شده در روز جاری (فبیرا) متعلق به شرکت صنایع بسته بندی ایران بود که به دلیل شفاف سازی در خصوص قصد این شرکت برای فروش بخشی عرصه و اعیان کارخانه شرکت واقع در کیلومتر هشت بزرگراه فتح متوقف شد. بنابر اعلام «فبیرا» پیرو مصوبات هیات مدیره به منظور بازپرداخت بخشی از بدهی‌ها اقدام به فروش اقلام مازاد کرده است که در این راستا بخشی از زمین کارخانه به مساحت ۱۱ هزار و ۱۸ متر مربع عرصه و هفت هزار و ۴۷۰ متر اعیان احداثی در آن را جهت فروش به مزایده گذاشته است. گفتنی است، قیمت پایه پیشنهادی طبق نظریه کارشناس رسمی دادگستری مبلغ ۳۸ میلیارد . پانصد میلیون تومان برآورد شده است. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده ملک مزبور در دفاتر مالی معادل ۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که درصورت فروش، آثار مالی و سود آن بر صورت‌های مالی شرکت اعلام خواهد شد.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا