انرژی

نرخ تقاضای آب در جهان رو به افزایش است

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، اعلام کرد: نرخ تقاضای آب در جهان رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای خراسان رضوی، الکساندر لایشت در افتتاحیه هشتمین نشست آسیایی شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه‌ای برای مناطق خشک (G_WADI) و دومین نشست ملی فناوری‌های آب، در دانشگاه فردوسی مشهد، با تشکر از وزارت نیرو در جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران برای حمایت و همکاری‌های پیوسته بین ایران و یونسکو در زمینه‌های گوناگون مدیریت منابع طبیعی، گفت: ما در این همایش از دانش کارشناسانی بهره‌مند خواهیم شد که تحت دو ابتکار شاخص برنامه جهانی آب‌شناسی یونسکو گرد هم آمده‌اند.

وی ادامه داد: از جمله شاخص‌های برنامه جهانی، شبکه جهانی برای اشتراک دانش و تجربه در زمینه مدیریت آب در کشورهای خشک و دیگری برنامه ابتکار بین‌المللی خشکسالی است.

همچنین بخوانید

لایشت با اشاره به این‌که این برنامه بستری برای تقویت همکاری و به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه در میان تمامی گروه‌های فعال در زمینه خشکسالی، فراهم می‌سازد، گفت: نمایندگان و کارشناسان این دو برنامه‌ی مهم، امروز گرد هم آمده‌اند تا نظرات خود را در مورد آینده این دو برنامه و نحوه ایجاد همکاری‌های بیشتر با یکدیگر در میان بگذارند.

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران تاکید کرد: آب شیرین یک منبع مهم برای سلامت، رفاه و امنیت است. بر اساس آخرین تحقیقات، تقاضای جهانی برای آب با نرخی برابر یک‌درصد در سال رو به افزایش است. این افزایش تقاضا در کنار سایر عوامل، تابعی از رشد اقتصادی و تغییر الگوهای مصرف بوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر زمان مناسبی است تا در این همایش تجارب خود را در زمینه مدیریت منابع آب در کشورهایی که با چالش‌های مشابه روبه‌رو هستند، به اشتراک بگذاریم و با همکاری یکدیگر به راه‌حل‌هایی پایدار برای مقابله با کم‌آبی دست یابیم.

لایشت اظهار کرد: کم‌آبی می‌تواند به معنی کمبود در مقدار منابع فیزیکی آب در دسترس و یا به معنی کمبود در دسترسی به دلیل فقدان زیرساخت‌های جمع‌آوری و توزیع آب باشد.

وی با تاکید بر افزایش فراوانی و شدت خشکسالی در برخی مناطق و تاثیر آن بر بخش‌هایی مانند تولید غذا، انرژی و نیز تشدید کم‌آبی به‌دلیل رشد سریع مناطق شهری؛ به این نکته توجه کرد که کم‌آبی می‌تواند باعث جابه‌جایی ۲۴ تا ۷۰۰ میلیون نفر در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان شود.

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، گفت: فاز هشتم برنامه بین‌المللی آب‌شناسی یونسکو در نظر دارد تا مدیریت پایدار آب را در مقیاس‌های محلی، منطقه‌ای و جهانی بهبود بخشیده، پژوهش‌های بین‌رشته‌ای را نیز در این زمینه ترویج کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا