انرژی

قطر عنوان بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان را از دست می‌دهد؟

داده‌ها حاکی از آن است که استرالیا برای نخستین بار در ماه نوامبر از قطر بعنوان بزرگترین صادرکننده گاز ال‌ان‌جی در جهان سبقت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمار و داده‌های تامسون رویترز نشان می‌دهد که میزان صادرات استرالیا برای نخستین بار در ماه نوامبر با فروش ۶.۷۹ میلیون تن گاز ال‌ان‌جی از قطر، بعنوان بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان پیشی گرفته است. این درحالیست در همین بازه زمانی یک ماهه قطر ۶.۲ میلیون تن گاز به کشورهای دیگر صادر کرده و به فروش رسانده است.

به عبارتی دیگر، میزان صادرات گاز ال ان جی استرالیا در ماه گذشته میلادی بیش از ۱۵ درصد رشد و افزایش داشته این در حالی است که سطح فروش ال ان جی از سوی قطر سه درصد کاهش و تقلیل یافته است.

همچنین بخوانید

افزایش صاردات گاز ال‌ان‌جی در استرالیا تحت‌تاثیر برنامه و پروژه‌های افزایش حجم صادرات در سه سال اخیر در این کشور بوجود آمده است که از جدیدترین این پروژه‌های عظیم می‌توان به پروژه ایچتایس (Ichthys) در سواحل شمالی این کشور اشاره کرد.

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که استرالیا قصد دارد جایگاه قطر بعنوان نخستین و بزرگترین صادرکننده گاز ال‌ان‌جی در جهان را تصاحب کرده و با افزایش صادرات این گاز از این کشور واقع در حوزه خلیج فارس سبقت و پیشی بگیرد.

بر اساس گزارش عرب نیوز، اسنفورد برن استین، یکی از تحلیلگران موسسه نیل بوریج، در این خصوص خاطرنشان کرد : انتظار می‌رود که سال آینده نیز استرالیا به دنبال استحکام هرچه بیشتر جایگاه خود باشد که البته قطر نیز در واکنش به این اقدام استرالیا احساس خطر کرده و به زودی درصدد افزایش حجم صادرات و فروش گاز ال ان جی به کشورهای دیگر تا سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا