بانکبانک و بیمهصوت

پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده های بانکی

 

یک کارشناس ارشد امور بانکی گفت: بانک ها تصمیم دارند نرخ سود ۲۰ درصدی را به سپرده های یک ساله پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید بهاءالدین حسینی هاشمی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد وضع سیاست های پولی و نظارت بر اجرای این مهم را از مهمترین وظایف بانک مرکزی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی از ابزارهای بسیاری برای نظارت بر سیاست های خود بهره گیری می کند، افزود: وضع جرائم و ایجاد محدودیت برای بانک ها از جمله این ابزارهاست.


این کارشناس ارشد امور بانکی ادامه داد: وجود رقابت منفی میان بانک ها در پرداخت سود بالا به سپرده ها طی سال های گذشته موجب شده اکثر این واحدها دچار زیان عملیاتی فراوانی شوند.

وی همچنین گفت: وجود زیان عملیاتی سبب شده بانک ها به بنگاه داری و فعالیت در حوزه هایی مانند املاک، تجارت، صادرات و واردات روی بیاورند تا بتوانند سود سپرده ها را فراهم کنند.

حسینی هاشمی ضمن اشاره به اینکه کاهش سود سپرده های بانکی هزینه بانک ها را کاهش می دهد، افزود: موسسات پولی و مالی غیر مجاز که قارچ گونه طی سال های گذشته در قالب تعاونی ها شکل گرفته بودند سودهای بانکی بالایی را به سپرده ها پرداختند.

وی اظهارداشت: همچنین افزایش بدهی های دولت به بانک ها و مطالبات معوق جریان نقدینگی در بانک ها را با خطر مواجه کرده و سبب پیشی گرفتن مصارف در برابر منابع شده است.

این کارشناس ارشد امور بانکی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای کنترل مصارف و منابع بانک ها جریمه های سنگینی تا حد ۳۵ درصد وضع کرده است، ادامه داد: وضع جریمه در برابر پرداخت سود بالا به سپرده ها بازدارنده نبوده است.

وی افزود: در این راستا بانک مرکزی اعتبارات بین بانکی را برای کاهش سود پرداختی به سپرده ها متداول کرد تا منابع آزاد بانکی بین بانک ها با نرخ ۱۸ تا ۱۹ درصد نقل و انتقال یابد.

حسینی هاشمی با تاکید بر اینکه به دلیل سیاست های غلط، بانک ها از بانکداری خارج و به سمت بنگاهداری حرکت کرده اند، گفت: در صورتی که بانک ها سود سپرده های خود را کاهش دهند و بنگاهداری را نیز کنار بگذارند زمین گیر و منفعل خواهند شد و با زیان از بین خواهند رفت.

وی درادامه به رادیو اقتصاد یادآور شد: دولت با جلوگیری از فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز هزینه های سنگینی را از جیب مردم پرداخت کرده که همین مسئله بر افزایش میزان تورم دامن زده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا