ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

هزینه سالانه صدور قبض‌های کاغذی چقدر است؟

دولت الکترونیکی خدمتی است که اگر از مرحله‌ شعار به عمل برسد، به واسطه‌ آن می‌توان در کنار صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، ۱۴۴۰ میلیارد تومان در هزینه‌ قبوض صرفه‌جویی کرد و این موارد شاید ابتدایی‌ترین بهره‌برداری‌ها از هوشمندسازی فرآیندهای دولتی باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هوشمندسازی را شاید بتوان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات برای تسهیل فعالیت‌هایی دانست که پیش از این، به‌صورت سنتی و معمول انجام می‌شدند و البته با اجرای طرح هوشمندسازی، می‌توان کشور را ارزان اداره کرد تا کارهای مردم با سرعت و سهولت بیش‌تری انجام شود.

در کنار استفاده‌های متعددی که از فرآیند هوشمندسازی می‌شود، می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش رفت‌وآمد، و حتی حفظ محیط زیست به عنوان مزایای هوشمندسازی اشاره کرد. همان‌طور که اخیرا کارت سوخت به کارت‌های بانکی متصل شده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دولت الکترونیک، صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در هزینه‌ها و کاهش مدت زمان فرآیند خدمات رخ داده است.

همچنین بخوانید

در همین راستا، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با طرح این سوال که هزینه سالیانه صدور قبض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن چقدر است؟ گفته است: “١۴۴٠ میلیارد تومان! رقمی که در شرایط ویژه کنونی اقتصادی حفظ آن ضروری و متعلق به مردم است. برخی قبل از اجرای پروژه کارت سوخت باور نمی‌کردند، اما انجام دادیم و شد. چه کارها که با دولت الکترونیکی می‌توان کرد”.

پیش از این درباره خدمات ارائه‌شده با استفاده از دولت الکترونیکی، وزیر ارتباطات توضیح داده بود: شرایط فعلی بودجه‌ای ایجاب می‌کند که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی به سمت صرفه‌جویی در هزینه‌ها برویم و این هزینه‌ها را از دوش مردم و یا هزینه بودجه برداریم. از ابتدای سال، عدد اعتبار تخصیص یافته به وزارت ارتباطات ۶۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۴۴۰ میلیارد تومان هزینه قبوض خدماتی و یا ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه صدورت کارت سوخت است و این هزینه‌ها می‌تواند صرفه‌جویی شود و به عنوان منابع به آن‌ها نگاه کرد.

در هر حال به گفته مسوولان می‌توان این قبوض را به گوشی همراه شهروندان ارسال کرد که نسخه دیجیتالی آن، در کارپوشه ایرانیان قرار بگیرد، یا به‌صورت پیامکی یا اپلیکیشن‌های دولت همراه یا اپلیکیشن که خدمات پرداخت را انجام می‌دهند و به مشترک اطلاع داد که قبض‌شان آمده است. این فرایند اطلاع‌رسانی آنلاین به مشترک و به‌روز بودن این مدل اطلاع‌رسانی در برگشت درآمد آن‌ها هم هزینه دارد.

کارپوشه ملی ایرانیان در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شده است؛ به این صورت که برای هر شخص ایرانی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، کارپوشه‌ای ایجاد شده است. مردم ثبت‌نام کرده و سپس به کارپوشه خود دسترسی پیدا می‌کنند.

در این سامانه هر یک از مردم و کسب و کارها دارای یک کار پوشه‌ای الکترونیکی تحت عنوان ایران پوشه بوده و همه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان ها و ابلاغیه های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی را به صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده است و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت.‌

این بستر واحد و تجمیع شده صرفه‌جویی بسیاری را در جهت حذف هزینه‌های سربار دستگاه‌ها، جهت ارسال اعلان و ابلاغیه‌ها و هم‌چنین کاهش ترافیک تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبکه داخلی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی را دربردارد.

از دیگر ویژگیهای برجسته این بستر می‌توان به کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، تسریع در پاسخگویی به ارباب رجوع و تجمیع تمام اعلانات و مکاتبات دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی به اشخاص در سامانه‌ای واحد اشاره کرد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا